loading
Magnus Duvnäs, rektor på Husbygårdsskolan utanför Stockholm, vittnar om svårigheten att attrahera lärare till skolor med lägre status. Få behöriga söker sig till de tjänster som uppstår. Foto: Maja Suslin/TT
Magnus Duvnäs, rektor på Husbygårdsskolan utanför Stockholm, vittnar om svårigheten att attrahera lärare till skolor med lägre status. Få behöriga söker sig till de tjänster som uppstår. Foto: Maja Suslin/TT
Inrikes

Högt pris för elever som inte lyckas

En allt mer ojämlik skola blir också ett allt större problem för Sverige, varnar OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher.

Om ett par veckor väntas Skolkommissionen presentera sitt förslag till lösning.

När den senaste Pisa-rapporten presenterades för fem månader sedan hade visserligen de svenska skolresultaten förbättrats, men skolan blir allt mer ojämlik med ökade kunskapsklyftor. Andreas Schleicher var på måndagen tillbaka i Sverige och lyfte återigen hur viktigt det är för svensk del att komma åt problemen.

– Ett av de största problemen är inte bara att ojämlikheten ökar utan också att konsekvenserna blir betydligt allvarligare än tidigare. De elever som inte lyckas får betala ett väldigt högt pris, säger han.

Schleicher ser liknande utmaningar för Sverige som för sitt hemland, Tyskland, dock med en negativ skillnad för svensk del.

– De verktyg som den svenska staten har att tillgå är betydligt mera begränsade, detta kombinerat med ett fritt skolval gör att Sverige hamnar i en betydligt svårare situation.

Inte accepteras

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) var den som tog emot Schleicher.

– Ojämlikheten är något som vi aldrig ska acceptera. Det ska vara ansträngningarna som du gör i skolan som avgör, inte vilken familj du växer upp i, säger han.

Fridolin lyfte vid den gemensamma pressträffen vad han kallar en färdplan. Han sammanfattar den i tre delar:

   Mer resurser till de skolor där situationen är som tuffast.
   Fler behöriga lärare där skolan betyder allra mest för elevens framtid.
   Segregationen inom det svenska skolsystemet ska brytas.

Mer stöd

Fridolin talar också om löner och förutsättningar.

– Där lärare har de svåraste uppgifterna ska man också få mest stöd i arbetet, säger han om hur lärare ska attraheras till skolor med lägre status.

Magnus Duvnäs, rektor sedan ett år tillbaka på Husbygårdsskolan i Stockholmsförorten Husby, kan dock vittna om hur svårt detta är i praktiken.

– I fredags gick ansökningstiden ut för tre utlysta lärartjänster för höstterminen. Till de tre tjänsterna har vi fått in mellan två och tio ansökningar och då är det flera som inte är behöriga och som saknar tillräcklig erfarenhet, säger han.

OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher redovisar en fördjupad analys av den svenska skolans jämlikhetsutmaningar utifrån Pisa 2015 under en pressträff med utbildningsminister Gustav Fridolin på Husbygårdsskolan utanför Stockholm. Foto: Maja Suslin/TT

Inget val

Inom kort ska Skolkommissonen presentera för Gustav Fridolin sitt slutbetänkande gällande hur kunskapsresultaten ska höjas inom den svenska skolan liksom likvärdigheten förbättras.

– Starka förslag hur vi bryter segregationen och vi bygger jämlikhet igen. En del i det här är ett större nationellt ansvar för finansieringen av skolan, detta så att resurserna hamnar hos de barn där de gör allra störst skillnad, säger Fridolin om vad han förväntar sig.

För Husbygårdsskolan och Magnus Duvnäs väntar dock en helt annan åtgärd.

– Vi får sätta in en ny platsannons. På en tjänst för en lärare i svenska/engelska har vi i dagsläget inga behöriga sökande så vi har inget val, säger han.

(TT)

 

 

Pisa 2015

De svenska resultatkurvorna i Pisaundersökningen dalade under hela 2000-talet, och rasade 2012.

Undersökningen 2015 visade att svenska 15-åringar förbättrat resultaten i alla tre områden: naturvetenskap, matematik och läsförståelse.

Sverige är därmed tillbaka på 2009 års nivå, men fortfarande långt ifrån glansdagarna i början av 2000-talet. Globalt ligger Sverige nu på eller över OECD-snittet.

Samtidigt fortsatte kunskapsklyftorna att öka. Gapet mellan hög- och lågpresterande elever och mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund är nu större än OECD-snittet. Detsamma gäller skillnaderna mellan elever med inhemsk och utländsk bakgrund.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Magnus Duvnäs, rektor på Husbygårdsskolan utanför Stockholm, vittnar om svårigheten att attrahera lärare till skolor med lägre status. Få behöriga söker sig till de tjänster som uppstår. Foto: Maja Suslin/TT
Magnus Duvnäs, rektor på Husbygårdsskolan utanför Stockholm, vittnar om svårigheten att attrahera lärare till skolor med lägre status. Få behöriga söker sig till de tjänster som uppstår. Foto: Maja Suslin/TT
Inrikes

Högt pris för elever som inte lyckas

En allt mer ojämlik skola blir också ett allt större problem för Sverige, varnar OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher.

Om ett par veckor väntas Skolkommissionen presentera sitt förslag till lösning.

När den senaste Pisa-rapporten presenterades för fem månader sedan hade visserligen de svenska skolresultaten förbättrats, men skolan blir allt mer ojämlik med ökade kunskapsklyftor. Andreas Schleicher var på måndagen tillbaka i Sverige och lyfte återigen hur viktigt det är för svensk del att komma åt problemen.

– Ett av de största problemen är inte bara att ojämlikheten ökar utan också att konsekvenserna blir betydligt allvarligare än tidigare. De elever som inte lyckas får betala ett väldigt högt pris, säger han.

Schleicher ser liknande utmaningar för Sverige som för sitt hemland, Tyskland, dock med en negativ skillnad för svensk del.

– De verktyg som den svenska staten har att tillgå är betydligt mera begränsade, detta kombinerat med ett fritt skolval gör att Sverige hamnar i en betydligt svårare situation.

Inte accepteras

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) var den som tog emot Schleicher.

– Ojämlikheten är något som vi aldrig ska acceptera. Det ska vara ansträngningarna som du gör i skolan som avgör, inte vilken familj du växer upp i, säger han.

Fridolin lyfte vid den gemensamma pressträffen vad han kallar en färdplan. Han sammanfattar den i tre delar:

   Mer resurser till de skolor där situationen är som tuffast.
   Fler behöriga lärare där skolan betyder allra mest för elevens framtid.
   Segregationen inom det svenska skolsystemet ska brytas.

Mer stöd

Fridolin talar också om löner och förutsättningar.

– Där lärare har de svåraste uppgifterna ska man också få mest stöd i arbetet, säger han om hur lärare ska attraheras till skolor med lägre status.

Magnus Duvnäs, rektor sedan ett år tillbaka på Husbygårdsskolan i Stockholmsförorten Husby, kan dock vittna om hur svårt detta är i praktiken.

– I fredags gick ansökningstiden ut för tre utlysta lärartjänster för höstterminen. Till de tre tjänsterna har vi fått in mellan två och tio ansökningar och då är det flera som inte är behöriga och som saknar tillräcklig erfarenhet, säger han.

OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher redovisar en fördjupad analys av den svenska skolans jämlikhetsutmaningar utifrån Pisa 2015 under en pressträff med utbildningsminister Gustav Fridolin på Husbygårdsskolan utanför Stockholm. Foto: Maja Suslin/TT

Inget val

Inom kort ska Skolkommissonen presentera för Gustav Fridolin sitt slutbetänkande gällande hur kunskapsresultaten ska höjas inom den svenska skolan liksom likvärdigheten förbättras.

– Starka förslag hur vi bryter segregationen och vi bygger jämlikhet igen. En del i det här är ett större nationellt ansvar för finansieringen av skolan, detta så att resurserna hamnar hos de barn där de gör allra störst skillnad, säger Fridolin om vad han förväntar sig.

För Husbygårdsskolan och Magnus Duvnäs väntar dock en helt annan åtgärd.

– Vi får sätta in en ny platsannons. På en tjänst för en lärare i svenska/engelska har vi i dagsläget inga behöriga sökande så vi har inget val, säger han.

(TT)

 

 

Pisa 2015

De svenska resultatkurvorna i Pisaundersökningen dalade under hela 2000-talet, och rasade 2012.

Undersökningen 2015 visade att svenska 15-åringar förbättrat resultaten i alla tre områden: naturvetenskap, matematik och läsförståelse.

Sverige är därmed tillbaka på 2009 års nivå, men fortfarande långt ifrån glansdagarna i början av 2000-talet. Globalt ligger Sverige nu på eller över OECD-snittet.

Samtidigt fortsatte kunskapsklyftorna att öka. Gapet mellan hög- och lågpresterande elever och mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund är nu större än OECD-snittet. Detsamma gäller skillnaderna mellan elever med inhemsk och utländsk bakgrund.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024