loadingEn av elevcoachens många roller är att överbygga glappet i förtroendet mellan elever och lärare och motivera eleverna att nå sina studiemål. Foto: Shutterstock
En av elevcoachens många roller är att överbygga glappet i förtroendet mellan elever och lärare och motivera eleverna att nå sina studiemål. Foto: Shutterstock
Inrikes

Bättre skolmiljö med coacher

Camilla Johansson

Hög frånvaro och missade betyg i många skolor är problem som politiker vill komma till rätta med. Kan elevcoacher vara en lösning? Före detta coachen Pelle Forsströms erfarenheter visar att så kan vara fallet.


I Tidöavtalet finns en rad skrivelser som handlar om hur situationen i skolan ska klaras av. Ett av medlen ska vara fler speciallärare för elever som behöver extra stöd i undervisningen, ett annat ska vara mindre studiegrupper, och därutöver ska utökad studietid göra att man kommer till rätta med de låga studieresultaten i den svenska skolan. Stökiga situationer ska hanteras genom tydligare befogenheter för både rektorer och lärare.

En annan arbetsmetod ska enligt avtalet vara att införa ett förväntansdokument med skolans ordningsregler som elever och föräldrar förväntas skriva på. Ordningsreglerna ska innehålla en konsekvenstrappa som förklarar vad som händer vid regelövertramp och ordningsstörningar. Nolltolerans ska råda mot alla former av mobbning och kränkningar, men även mot exempelvis klotter och skadegörelse. Skolors arbetsmetoder mot mobbning ska vara evidensbaserade.

Elevcoachens roll i skolan

Rollen som elevcoach handlar om att hjälpa elever att förändra sin skolsituation till den bästa möjliga.

Skillnaden mellan en elevcoach och till exempel en elevassistent eller lärare är att coachen inte säger till eleven vad den ska göra. Coachen utgår i stället tillsammans med eleven från hans eller hennes utgångspunkt.

Det kan hjälpa eleven att hitta egna strategier för att hantera stressande eller jobbiga situationer, såväl som för studerandet.

Elevcoachen har inte en betygssättande roll vilket kan göra det lättare för elever att öppna sig kring vilka problem som finns i skolarbetet.

Källa: Skolvärlden

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn av elevcoachens många roller är att överbygga glappet i förtroendet mellan elever och lärare och motivera eleverna att nå sina studiemål. Foto: Shutterstock
En av elevcoachens många roller är att överbygga glappet i förtroendet mellan elever och lärare och motivera eleverna att nå sina studiemål. Foto: Shutterstock
Inrikes

Bättre skolmiljö med coacher

Camilla Johansson

Hög frånvaro och missade betyg i många skolor är problem som politiker vill komma till rätta med. Kan elevcoacher vara en lösning? Före detta coachen Pelle Forsströms erfarenheter visar att så kan vara fallet.


I Tidöavtalet finns en rad skrivelser som handlar om hur situationen i skolan ska klaras av. Ett av medlen ska vara fler speciallärare för elever som behöver extra stöd i undervisningen, ett annat ska vara mindre studiegrupper, och därutöver ska utökad studietid göra att man kommer till rätta med de låga studieresultaten i den svenska skolan. Stökiga situationer ska hanteras genom tydligare befogenheter för både rektorer och lärare.

En annan arbetsmetod ska enligt avtalet vara att införa ett förväntansdokument med skolans ordningsregler som elever och föräldrar förväntas skriva på. Ordningsreglerna ska innehålla en konsekvenstrappa som förklarar vad som händer vid regelövertramp och ordningsstörningar. Nolltolerans ska råda mot alla former av mobbning och kränkningar, men även mot exempelvis klotter och skadegörelse. Skolors arbetsmetoder mot mobbning ska vara evidensbaserade.

Elevcoachens roll i skolan

Rollen som elevcoach handlar om att hjälpa elever att förändra sin skolsituation till den bästa möjliga.

Skillnaden mellan en elevcoach och till exempel en elevassistent eller lärare är att coachen inte säger till eleven vad den ska göra. Coachen utgår i stället tillsammans med eleven från hans eller hennes utgångspunkt.

Det kan hjälpa eleven att hitta egna strategier för att hantera stressande eller jobbiga situationer, såväl som för studerandet.

Elevcoachen har inte en betygssättande roll vilket kan göra det lättare för elever att öppna sig kring vilka problem som finns i skolarbetet.

Källa: Skolvärlden

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024