loadingÖlsorterna Budweiser och Bud Light syns på en hylla i en närbutik i New York i USA den 26 juli 2018. Anheuser-Busch som ligger bakom ölmärkena har tappat i värde den senaste tiden. Foto: Drew Angerer/Getty Images
Ölsorterna Budweiser och Bud Light syns på en hylla i en närbutik i New York i USA den 26 juli 2018. Anheuser-Busch som ligger bakom ölmärkena har tappat i värde den senaste tiden. Foto: Drew Angerer/Getty Images
Utrikes

Öljätte tappar miljardtals dollar efter samarbete med transperson

Bryan Jung och Tony Lingefors

Öljätten Anheuser-Busch har tappat över sex miljarder dollar i börsvärde efter att ha inlett ett samarbete med den transsexuella influencern Dylan Mulvany för att marknadsföra den populära amerikanska ölsorten Bud Light.

Företaget tillverkar flera ölsorter, däribland Budweiser och Michelob samt andra alkoholdrycker såsom Hammer och Sickle Vodka.

Anheuser-Busch aktier har rasat drygt fem procent sedan början av april. Det sker efter en motreaktion bland konsumenterna, som normalt är emot aktivism från grupper inom den så kallade ”woke”-rörelsen.

26-årige Mulvaney, en biologisk man som nu hävdar att han är en kvinna, inledde ett samarbete med Anheuser-Busch i början av april.

Han har lagt ut en rad filmer och bilder på sociala medier för att marknadsföra sitt sponsoravtal med Bud Light, som tillverkade specialgjorda öl med Mulvaneys ansikte på burken.

– Den här månaden firade jag min dag 365 som kvinna och Bud Light skickade mig den kanske bästa presenten någonsin – en burk med mitt ansikte på, sade han efter att han ingått ett samarbete med öljätten.

Den kontroversiella transpersonen har skapat en viss uppståndelse under en tid med sin videoserie ”Days of Girlhood på den sociala videoappen Tiktok. Han har också träffat USA:s president Joe Biden på ”dag 222 av att vara en flicka” för att uppmuntra barn att genomgå könsbyte.

– Jag är redo att kliva fram och visa att transpersoner inte kommer att försvinna och att transbarn förtjänar en chans att kämpa för att vara sitt sanna jag, sade han i ett tidigare uttalande.

Det var Alissa Heinerscheid, vice marknadsdirektör för Budweiser, som kom på idén att man skulle ha med en transperson i reklam för Bud Light.

– Bud Light har varit ett varumärke som är alltför stereotypiskt, lite förhastad humor, och det var verkligen viktigt att vi hade ett annat tillvägagångssätt, sade Heinerscheid i ett podcastprogram.

– Representation är liksom kärnan i evolutionen. Man måste se människor som speglar en i arbetet.

– Jag är en affärskvinna. När jag tog över Bud Light hade jag en mycket tydlig uppgift att utföra, och den var: ”Det här varumärket är på tillbakagång, det har varit på tillbakagång under en mycket lång tid, och om vi inte lockar unga konsumenter att dricka det här varumärket, kommer Bud Light inte att ha någon framtid”, tillade hon.

Heinerscheids annorlunda tillvägagångssätt att marknadsföra Bud Light har emellertid blivit en katastrof för företaget. Samarbetet med Mulvaney har fått försäljningen att rasa i flera delstater i USA.

Detta då en rad konsumenter och barer har ratat ölet i protest. Bland annat har artisten Kid Rock lagt ut en film på Twitter där man kan se hur han skjuter sönder flera lådor med Bud Light med ett automatvapen.

– Den här bojkotten verkar ha fler ben än de flesta andra, sade Justin Kendall, redaktör för ölbranschtidningen Brewbound, till New York Post.

– Den började som en konversation på sociala medier och har nått mainstreammedier.

Enligt Breitbart verkar det som om upprinnelsen till kampanjen med Mulvaney som dragplåster till Bud Lights reklamkampanj har skett efter påtryckningar från stora Wall Street-investerare, såsom Black Rocks vd Larry Fink.

2018 skrev Fink ett brev till verkställande direktörer att de ska följa branschstandarden miljö, social och styrning (Environmental, Social and Governance, ESG), samt målen för mångfald, jämlikhet och inkludering som sattes upp under World Economic Forums årliga möte i Davos i Schweiz.

”För att blomstra över tid måste varje företag inte bara leverera ekonomiska resultat, utan också visa hur det bidrar positivt till samhället”, skrev han.

Sedan Bud Lights samarbete inleddes med Mulvaney har företaget varit tyst i sociala medier. Inga inlägg har gjorts på Facebook, Instagram eller Twitter. 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingÖlsorterna Budweiser och Bud Light syns på en hylla i en närbutik i New York i USA den 26 juli 2018. Anheuser-Busch som ligger bakom ölmärkena har tappat i värde den senaste tiden. Foto: Drew Angerer/Getty Images
Ölsorterna Budweiser och Bud Light syns på en hylla i en närbutik i New York i USA den 26 juli 2018. Anheuser-Busch som ligger bakom ölmärkena har tappat i värde den senaste tiden. Foto: Drew Angerer/Getty Images
Utrikes

Öljätte tappar miljardtals dollar efter samarbete med transperson

Bryan Jung och Tony Lingefors

Öljätten Anheuser-Busch har tappat över sex miljarder dollar i börsvärde efter att ha inlett ett samarbete med den transsexuella influencern Dylan Mulvany för att marknadsföra den populära amerikanska ölsorten Bud Light.

Företaget tillverkar flera ölsorter, däribland Budweiser och Michelob samt andra alkoholdrycker såsom Hammer och Sickle Vodka.

Anheuser-Busch aktier har rasat drygt fem procent sedan början av april. Det sker efter en motreaktion bland konsumenterna, som normalt är emot aktivism från grupper inom den så kallade ”woke”-rörelsen.

26-årige Mulvaney, en biologisk man som nu hävdar att han är en kvinna, inledde ett samarbete med Anheuser-Busch i början av april.

Han har lagt ut en rad filmer och bilder på sociala medier för att marknadsföra sitt sponsoravtal med Bud Light, som tillverkade specialgjorda öl med Mulvaneys ansikte på burken.

– Den här månaden firade jag min dag 365 som kvinna och Bud Light skickade mig den kanske bästa presenten någonsin – en burk med mitt ansikte på, sade han efter att han ingått ett samarbete med öljätten.

Den kontroversiella transpersonen har skapat en viss uppståndelse under en tid med sin videoserie ”Days of Girlhood på den sociala videoappen Tiktok. Han har också träffat USA:s president Joe Biden på ”dag 222 av att vara en flicka” för att uppmuntra barn att genomgå könsbyte.

– Jag är redo att kliva fram och visa att transpersoner inte kommer att försvinna och att transbarn förtjänar en chans att kämpa för att vara sitt sanna jag, sade han i ett tidigare uttalande.

Det var Alissa Heinerscheid, vice marknadsdirektör för Budweiser, som kom på idén att man skulle ha med en transperson i reklam för Bud Light.

– Bud Light har varit ett varumärke som är alltför stereotypiskt, lite förhastad humor, och det var verkligen viktigt att vi hade ett annat tillvägagångssätt, sade Heinerscheid i ett podcastprogram.

– Representation är liksom kärnan i evolutionen. Man måste se människor som speglar en i arbetet.

– Jag är en affärskvinna. När jag tog över Bud Light hade jag en mycket tydlig uppgift att utföra, och den var: ”Det här varumärket är på tillbakagång, det har varit på tillbakagång under en mycket lång tid, och om vi inte lockar unga konsumenter att dricka det här varumärket, kommer Bud Light inte att ha någon framtid”, tillade hon.

Heinerscheids annorlunda tillvägagångssätt att marknadsföra Bud Light har emellertid blivit en katastrof för företaget. Samarbetet med Mulvaney har fått försäljningen att rasa i flera delstater i USA.

Detta då en rad konsumenter och barer har ratat ölet i protest. Bland annat har artisten Kid Rock lagt ut en film på Twitter där man kan se hur han skjuter sönder flera lådor med Bud Light med ett automatvapen.

– Den här bojkotten verkar ha fler ben än de flesta andra, sade Justin Kendall, redaktör för ölbranschtidningen Brewbound, till New York Post.

– Den började som en konversation på sociala medier och har nått mainstreammedier.

Enligt Breitbart verkar det som om upprinnelsen till kampanjen med Mulvaney som dragplåster till Bud Lights reklamkampanj har skett efter påtryckningar från stora Wall Street-investerare, såsom Black Rocks vd Larry Fink.

2018 skrev Fink ett brev till verkställande direktörer att de ska följa branschstandarden miljö, social och styrning (Environmental, Social and Governance, ESG), samt målen för mångfald, jämlikhet och inkludering som sattes upp under World Economic Forums årliga möte i Davos i Schweiz.

”För att blomstra över tid måste varje företag inte bara leverera ekonomiska resultat, utan också visa hur det bidrar positivt till samhället”, skrev han.

Sedan Bud Lights samarbete inleddes med Mulvaney har företaget varit tyst i sociala medier. Inga inlägg har gjorts på Facebook, Instagram eller Twitter. 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025