loadingVolkswagen (VW) uppges vara på väg att stänga Kina-fabrik. Arkivbild Foto: Michael Kappeler AP/TT
Volkswagen (VW) uppges vara på väg att stänga Kina-fabrik. Arkivbild Foto: Michael Kappeler AP/TT
Utrikes

VW uppges stänga bilfabrik i Kina 2025

TT

Den tyska fordonstillverkaren Volkswagen (VW), Europas största biltillverkare, planerar att stänga en fabrik i Nanjing, Kina, som man driver tillsammans med det kinesiska företaget SAIC Motor.

Produktionen kan stoppas redan 2025, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg med hänvisning till källor.

På fabriken tillverkas fossildrivna VW Passat- och Skoda-bilar och produktionskapaciteten ligger på 360 000 bilar per år.

Vikande efterfrågan på fossildrivna bilar ligger bakom planen, enligt byråns källor.

VW har liksom andra stora biltillverkare brottats med oväntat svag efterfrågan på elbilar i Europa i år, men i Kina går elektrifieringen av fordonsflottan just nu snabbt med nya kinesiska elbilar från bland annat BYD.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVolkswagen (VW) uppges vara på väg att stänga Kina-fabrik. Arkivbild Foto: Michael Kappeler AP/TT
Volkswagen (VW) uppges vara på väg att stänga Kina-fabrik. Arkivbild Foto: Michael Kappeler AP/TT
Utrikes

VW uppges stänga bilfabrik i Kina 2025

TT

Den tyska fordonstillverkaren Volkswagen (VW), Europas största biltillverkare, planerar att stänga en fabrik i Nanjing, Kina, som man driver tillsammans med det kinesiska företaget SAIC Motor.

Produktionen kan stoppas redan 2025, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg med hänvisning till källor.

På fabriken tillverkas fossildrivna VW Passat- och Skoda-bilar och produktionskapaciteten ligger på 360 000 bilar per år.

Vikande efterfrågan på fossildrivna bilar ligger bakom planen, enligt byråns källor.

VW har liksom andra stora biltillverkare brottats med oväntat svag efterfrågan på elbilar i Europa i år, men i Kina går elektrifieringen av fordonsflottan just nu snabbt med nya kinesiska elbilar från bland annat BYD.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025