loadingH&M:s butik på 5th Avenue i New York. Arkivbild. Foto: Yuki Iwamura/AP/TT
H&M:s butik på 5th Avenue i New York. Arkivbild. Foto: Yuki Iwamura/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Kvinnorna lyfter H&M:s försäljning

Tobias Österberg/TT

De kvinnliga kunderna bidrar till att lyfta klädjätten H&M:s resultat. Kvinnorna står också i fortsatt fokus när bolaget är tänkt att öka försäljningen ytterligare.

Sedan Daniel Ervér tog över som vd för klädföretaget 2024 har prioritet varit att få fart på försäljning liksom kostnadskontroll där bland annat olönsamma butiker stängs ned.

För andra kvartalet i rad visar bolaget steg i den riktningen. H&M:s rörelsevinst för sommarmånaderna 1 juni–31 augusti skrevs till 4,9 miljarder kronor, långt över marknadens förväntningar, 3,7 miljarder, och bättre än föregående år.

På Stockholmsbörsen får också rapporten aktien att stiga kraftigt.

– Rapporten är ett kvitto på att den plan vi har satt nu börjar få effekt. Med detta sagt så är det en lång resa och vi är långtifrån klara, säger Ervér när TT träffar honom på bolagets huvudkontor i Stockholm.

Brunt – höstens färg

Bakom honom hänger höstkollektionen, den som är tänkt att få ytterligare fart på försäljningen de närmaste månaderna. En kundgrupp är absolut viktigast:

– Fokuset har från början varit mycket mot dam. Det är vår viktigaste kund, det är hon som sätter avtryck på hela marknaden och det var viktigt att vinna henne.

Ervér har tidigare sagt till TT att ”när vi vinner henne kan vi också vinna henne som mamma, partner eller hur hon handlar för heminredning eller för när hon ska träna”.

– Det vi nu ser fungerar generellt är uppdaterat och relevant mode, säger han på torsdagen.

Om H&M får rätt ska den kvinnliga konsumenten i höst klä sig i bruna nyanser, mycket rutigt, inslag av fuskpäls och satin – delar av bolagets kollektion som nu börjat att lanseras.

– När vi träffar rätt så träffar vi ofta brett. Sedan kanske du inte stajlar på samma sätt. Liknande produkter kan stajlas på olika sätt, säger Ervér.

Gryende optimism

Från flera håll har det nu börjat att talas om en gryende optimism bland konsumenterna. Lägre räntor, inflation som hålls ned och från svensk horisont – skattesänkningar i kommande budget, vilket ska bidra till ökad konsumtion. Daniel Ervér är försiktigt optimistisk:

– Min uppfattning är att det fortsatt är en försiktig konsument som fått utstå flera år av inflation.

Finns det kläder eller material som ni ser inte fungerar i ett sådant här ekonomiskt klimat?

– Nej. Snarare tvärtom att vi är uppdaterade för att vara konkurrenskraftiga. Sedan anekdotmässigt kan man säga att vid lågkonjunktur unnar du dig hellre ett unikt plagg än tre basplagg.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingH&M:s butik på 5th Avenue i New York. Arkivbild. Foto: Yuki Iwamura/AP/TT
H&M:s butik på 5th Avenue i New York. Arkivbild. Foto: Yuki Iwamura/AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Kvinnorna lyfter H&M:s försäljning

Tobias Österberg/TT

De kvinnliga kunderna bidrar till att lyfta klädjätten H&M:s resultat. Kvinnorna står också i fortsatt fokus när bolaget är tänkt att öka försäljningen ytterligare.

Sedan Daniel Ervér tog över som vd för klädföretaget 2024 har prioritet varit att få fart på försäljning liksom kostnadskontroll där bland annat olönsamma butiker stängs ned.

För andra kvartalet i rad visar bolaget steg i den riktningen. H&M:s rörelsevinst för sommarmånaderna 1 juni–31 augusti skrevs till 4,9 miljarder kronor, långt över marknadens förväntningar, 3,7 miljarder, och bättre än föregående år.

På Stockholmsbörsen får också rapporten aktien att stiga kraftigt.

– Rapporten är ett kvitto på att den plan vi har satt nu börjar få effekt. Med detta sagt så är det en lång resa och vi är långtifrån klara, säger Ervér när TT träffar honom på bolagets huvudkontor i Stockholm.

Brunt – höstens färg

Bakom honom hänger höstkollektionen, den som är tänkt att få ytterligare fart på försäljningen de närmaste månaderna. En kundgrupp är absolut viktigast:

– Fokuset har från början varit mycket mot dam. Det är vår viktigaste kund, det är hon som sätter avtryck på hela marknaden och det var viktigt att vinna henne.

Ervér har tidigare sagt till TT att ”när vi vinner henne kan vi också vinna henne som mamma, partner eller hur hon handlar för heminredning eller för när hon ska träna”.

– Det vi nu ser fungerar generellt är uppdaterat och relevant mode, säger han på torsdagen.

Om H&M får rätt ska den kvinnliga konsumenten i höst klä sig i bruna nyanser, mycket rutigt, inslag av fuskpäls och satin – delar av bolagets kollektion som nu börjat att lanseras.

– När vi träffar rätt så träffar vi ofta brett. Sedan kanske du inte stajlar på samma sätt. Liknande produkter kan stajlas på olika sätt, säger Ervér.

Gryende optimism

Från flera håll har det nu börjat att talas om en gryende optimism bland konsumenterna. Lägre räntor, inflation som hålls ned och från svensk horisont – skattesänkningar i kommande budget, vilket ska bidra till ökad konsumtion. Daniel Ervér är försiktigt optimistisk:

– Min uppfattning är att det fortsatt är en försiktig konsument som fått utstå flera år av inflation.

Finns det kläder eller material som ni ser inte fungerar i ett sådant här ekonomiskt klimat?

– Nej. Snarare tvärtom att vi är uppdaterade för att vara konkurrenskraftiga. Sedan anekdotmässigt kan man säga att vid lågkonjunktur unnar du dig hellre ett unikt plagg än tre basplagg.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025