loadingEnligt både Konsumentverket och intresseorganisationen M Sverige är den här typen av verksamheter något som ständigt återkommer. Foto: Mickan Mörk/TT
Enligt både Konsumentverket och intresseorganisationen M Sverige är den här typen av verksamheter något som ständigt återkommer. Foto: Mickan Mörk/TT
Inrikes

Vilseledande garantibolag – ”fortsätter dyka upp”

Markus Botsjö/TT

Agneta fick en faktura om förlängd nybilsgaranti från ett bolag hon inte hört talas om. Bolaget hävdar att de tagit över kunderna från ”Fordonsverket”, som sedan länge visat sig vara en bluff.

– Det rör sig alltid i de här garantiärendena. Nya bolag dyker upp varje år, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

I höstas rapporterade SVT om att människor över hela landet fått brev om förlängd nybilsgaranti med inbetalningskort från ”Fordonsverket”. Många uppfattade erbjudandet som ett betalningskrav och namnet lät officiellt. Men inget bolag med det namnet fanns registrerat i Sverige.

Efter över 130 anmälningar startade Konsumentverket ett ärende mot bolaget dit bankgirot på fakturorna gick, Graystone Sweden AB.

– De uppgav att de inte hade något med utskicken att göra. De tog bara emot betalningarna. Bakom namnet Fordonsverket fanns ett bolag i Hongkong. Graystone lade ned samarbetet och bankgirot upphörde. Då fanns inte mer för oss att göra, säger Gabriella Fenger-Krog.

Kräver ny betalning

Nu hävdar i stället Santana Garanti att de tagit över Fordonsverkets kundstock och kräver betalningar i brevutskick.

Konsumentverket har fått in runt 15 anmälningar från folk som antingen lurades att betala till Fordonsverket i höst eller säger att de inte hört talas om varken dem eller Santana Garanti. En av dem som fått brevet är ”Agneta” som egentligen heter något annat och är i 80-årsåldern.

– Jag tyckte det var suspekt. Jag har aldrig haft med dem att göra och min bil är från 2014 och är försäkrad så där behövs ingen nybilsgaranti. Jag tycker att det är oförskämt att försöka lura folk på det här sättet, säger hon.

Ständigt återkommande

Enligt både Konsumentverket och intresseorganisationen M Sverige är den här typen av verksamheter något som ständigt återkommer.

– Vem som helst kan starta företag som erbjuder en försäkring eller garanti men bara biltillverkaren får kalla det för nybilsgaranti. Vi ser att de här försäkringarna ofta är rätt så innehållslösa. Jag kan inte uttala mig om det här fallet dock, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

TT har ringt Santana Garantis kundtjänst som bekräftar att de skickat breven men hänvisar alla frågor till mejl, utan att svara.

Enligt brevet är Santana Garanti en del av Santana i Stockholm AB. TT har försökt nå personerna i bolagets styrelse. En av dem svarar men lägger på luren.

På sin hemsida har Santana Garanti en bild på en man som uppges vara chef för kundservice. Genom en omvänd bildsökning på Google kan man hitta samma bild på flera olika hemsidor i olika länder. Mannen uppges ha olika namn och titlar på varje hemsida.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEnligt både Konsumentverket och intresseorganisationen M Sverige är den här typen av verksamheter något som ständigt återkommer. Foto: Mickan Mörk/TT
Enligt både Konsumentverket och intresseorganisationen M Sverige är den här typen av verksamheter något som ständigt återkommer. Foto: Mickan Mörk/TT
Inrikes

Vilseledande garantibolag – ”fortsätter dyka upp”

Markus Botsjö/TT

Agneta fick en faktura om förlängd nybilsgaranti från ett bolag hon inte hört talas om. Bolaget hävdar att de tagit över kunderna från ”Fordonsverket”, som sedan länge visat sig vara en bluff.

– Det rör sig alltid i de här garantiärendena. Nya bolag dyker upp varje år, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

I höstas rapporterade SVT om att människor över hela landet fått brev om förlängd nybilsgaranti med inbetalningskort från ”Fordonsverket”. Många uppfattade erbjudandet som ett betalningskrav och namnet lät officiellt. Men inget bolag med det namnet fanns registrerat i Sverige.

Efter över 130 anmälningar startade Konsumentverket ett ärende mot bolaget dit bankgirot på fakturorna gick, Graystone Sweden AB.

– De uppgav att de inte hade något med utskicken att göra. De tog bara emot betalningarna. Bakom namnet Fordonsverket fanns ett bolag i Hongkong. Graystone lade ned samarbetet och bankgirot upphörde. Då fanns inte mer för oss att göra, säger Gabriella Fenger-Krog.

Kräver ny betalning

Nu hävdar i stället Santana Garanti att de tagit över Fordonsverkets kundstock och kräver betalningar i brevutskick.

Konsumentverket har fått in runt 15 anmälningar från folk som antingen lurades att betala till Fordonsverket i höst eller säger att de inte hört talas om varken dem eller Santana Garanti. En av dem som fått brevet är ”Agneta” som egentligen heter något annat och är i 80-årsåldern.

– Jag tyckte det var suspekt. Jag har aldrig haft med dem att göra och min bil är från 2014 och är försäkrad så där behövs ingen nybilsgaranti. Jag tycker att det är oförskämt att försöka lura folk på det här sättet, säger hon.

Ständigt återkommande

Enligt både Konsumentverket och intresseorganisationen M Sverige är den här typen av verksamheter något som ständigt återkommer.

– Vem som helst kan starta företag som erbjuder en försäkring eller garanti men bara biltillverkaren får kalla det för nybilsgaranti. Vi ser att de här försäkringarna ofta är rätt så innehållslösa. Jag kan inte uttala mig om det här fallet dock, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

TT har ringt Santana Garantis kundtjänst som bekräftar att de skickat breven men hänvisar alla frågor till mejl, utan att svara.

Enligt brevet är Santana Garanti en del av Santana i Stockholm AB. TT har försökt nå personerna i bolagets styrelse. En av dem svarar men lägger på luren.

På sin hemsida har Santana Garanti en bild på en man som uppges vara chef för kundservice. Genom en omvänd bildsökning på Google kan man hitta samma bild på flera olika hemsidor i olika länder. Mannen uppges ha olika namn och titlar på varje hemsida.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025