loadingUtländska turister blir en allt större del av Skistars kunder i svenska och norska fjällen. Foto: Jessica Gow/TT
Utländska turister blir en allt större del av Skistars kunder i svenska och norska fjällen. Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi & Näringsliv

Skistar lovar liknande priser trots sämre vår

TT

En sen påsk och varmt väder blev ett sänke i Skistars rapport för det tredje kvartalet. Trots det och att bolaget planerar investeringar i skidanläggningarna är priserna för nästa vinter i princip oförändrade mot i fjol, enligt vd:n.

– Här och nu är de i stort sett plus minus noll, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Skistar minskade sin vinst med 10 procent till 377 miljoner kronor under tredje kvartalet, det vill säga perioden 1 mars–31 maj. Samtidigt sjönk omsättningen med 6 procent till 85 miljoner kronor.

– Trots en sen påsk och en ovanligt varm vår det så gör vi en av våra bästa vintersäsonger, säger Stefan Sjöstrand.

De första nio månaderna i det brutna räkenskapsåret visade ett ökat rörelseresultat med 7 procent till 1,1 miljarder kronor. Omsättningen ökade med 2 procent till 4,4 miljarder.

– Det är ökningen av utländska gäster som ligger bakom det till största del. De har ökat till att stå för 30 procent av våra gäster.

Intresset för svenska fjällen har till och med lett till att fyra nya flyglinjer från London, Manchester, Bryssel och Düsseldorf börjar trafikeras i vinter till Sälen.

Bokningsläget för kommande vintersäsong 2025–2026 ligger på 30 procent vilket är 1 procent högre än samma period förra året. Inför sommarsäsongen är bokningsläget cirka 2 procent högre än förra året, enligt Stefan Sjöstrand. Det är en del av året som bolaget satsar allt mer på.

– I Åre, Sälen och Trysil gör vi fler utbyggnader av cykelaktiviteter, vandringspaket och aktiviteter för hela familjen för att flera ska kunna dra nytta av fjällen även på sommaren, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingUtländska turister blir en allt större del av Skistars kunder i svenska och norska fjällen. Foto: Jessica Gow/TT
Utländska turister blir en allt större del av Skistars kunder i svenska och norska fjällen. Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi & Näringsliv

Skistar lovar liknande priser trots sämre vår

TT

En sen påsk och varmt väder blev ett sänke i Skistars rapport för det tredje kvartalet. Trots det och att bolaget planerar investeringar i skidanläggningarna är priserna för nästa vinter i princip oförändrade mot i fjol, enligt vd:n.

– Här och nu är de i stort sett plus minus noll, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Skistar minskade sin vinst med 10 procent till 377 miljoner kronor under tredje kvartalet, det vill säga perioden 1 mars–31 maj. Samtidigt sjönk omsättningen med 6 procent till 85 miljoner kronor.

– Trots en sen påsk och en ovanligt varm vår det så gör vi en av våra bästa vintersäsonger, säger Stefan Sjöstrand.

De första nio månaderna i det brutna räkenskapsåret visade ett ökat rörelseresultat med 7 procent till 1,1 miljarder kronor. Omsättningen ökade med 2 procent till 4,4 miljarder.

– Det är ökningen av utländska gäster som ligger bakom det till största del. De har ökat till att stå för 30 procent av våra gäster.

Intresset för svenska fjällen har till och med lett till att fyra nya flyglinjer från London, Manchester, Bryssel och Düsseldorf börjar trafikeras i vinter till Sälen.

Bokningsläget för kommande vintersäsong 2025–2026 ligger på 30 procent vilket är 1 procent högre än samma period förra året. Inför sommarsäsongen är bokningsläget cirka 2 procent högre än förra året, enligt Stefan Sjöstrand. Det är en del av året som bolaget satsar allt mer på.

– I Åre, Sälen och Trysil gör vi fler utbyggnader av cykelaktiviteter, vandringspaket och aktiviteter för hela familjen för att flera ska kunna dra nytta av fjällen även på sommaren, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025