Thores Trio spelade upp till dans i sex decennier – från 1936 till 1996. Instrumenten stuvades in i bilen – en Volvo Duett under många år – för spelningar i främst Norr- och Västerbotten, och det var vals, tango och allehanda andra sällskapsdanser som varvades med kampsånger.
När folkrörelserna kom till Sverige förändrades samhället. Arbetarna, nykteristerna och frikyrkofolket formade underifrån ett nytt samhälle, och det gamla hierarkiska, försupna Sverige genomgick en märklig renässans. Idéhistorikern Ronny Ambjörnsson har i boken i ”Den skötsamme arbetaren”, med avstamp från studier av sågverksarbetare i Holmsund vid förra sekelskiftet, berättat hur det gick till. Folkrörelserna var starka i de norrländska sågverkssamhällena vid kusten. Ett exempel är ”Det röda Båtskärsnäs” några mil utanför Kalix. Här startades det klassiska dansbandet Thores Trio som i över 50 år turnerade i Norrland. Bandet turnerade även i Finland och Sovjetunionen, och i slutet av karriären fick man kultstatus och framträdde på nöjespalatset Nalen i Stockholm.

Ronny Ambjörnsson ger en bakgrund till traktens arbetarkultur i sin bok. Foto: Carlssons förlag
I Båtskärsnäs fanns frikyrkofolk, nykterister, socialdemokrater och kommunister – för det mesta i god sämja. Man kunde vara både laestadian och kommunist, och medan socialdemokraterna läste Norrländska Socialdemokraten och hade folkhemmet som ideal, prenumererade kommunisterna på Norrskensflamman och såg arbetarstaten i öster, Sovjetunionen, som idealsamhället. Man spelade amatörteater och dansade i Folkets Hus. I Thore Trios repertoar ingick utöver dansmusik visor av bandets sångerska Nanna Helin. Hon skrev om arbetarkvinnornas hårda liv i fabriker och dragiga träkåkar. En visa var tillägnad Folkets Hus och gick så här: ”Man började att så ett frö. Det växte till ett hus. Ett folkets eget hus …”