loadingBarn i Storbritannien ska se mindre reklam för snabbmat framöver. Bilden är tagen i somras. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT
Barn i Storbritannien ska se mindre reklam för snabbmat framöver. Bilden är tagen i somras. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT
Utrikes

Unga britter allt tyngre – snabbmatsreklam stoppas

Kristin Groth/TT

Övervikt bland barn är ett växande problem på många håll. Nu försöker Storbritannien hejda utvecklingen – bland annat med förbud mot snabbmatsreklam i tv före klockan 21.

Många barn växer i dag upp i sammanhang där det är svårt att äta bra och vara aktiv. Det kan leda till övervikt och fetma i barndomen, och hälsoproblem senare i livet.

I Storbritannien försöker man nu göra något åt saken genom att stoppa reklam för bland annat snabbmat och andra livsmedel som bedöms som mindre hälsosamma. Tanken är att den nya lagstiftningen ska skydda barn från reklam som kan påverka hur de äter.

Det nya förbudet var tänkt att gälla från den 1 oktober, men efter lobbyverksamhet från livsmedelsindustrin har det skjutits upp till i januari 2026, vilket har kritiserats av andra. Vissa företag har dock bestämt sig för att frivilligt följa förbudet från och med i höst, även om det rent rättsligt inte gäller förrän den 5 januari.

Läsk och sötad yoghurt

Men stoppet är inte bara försenat, det har också urholkats. När det slutligen införs kommer det inte att gälla allmänna annonser för varumärken, utan bara specifika varor med högt innehåll av mättat fett, salt och socker som klassas som mindre hälsosamma enligt ett statligt poängsystem. Bland annat innefattas viss snabbmat, sockerstinna drycker, färdigrätter, godis och sötad yoghurt.

Men även allmän reklam för snabbmatsföretag kan ha negativ effekt. En studie som publicerades i våras slår fast att barn äter märkbart fler kalorier efter att ha tittat på snabbmatsreklam i några minuter, oavsett om reklamen visar specifika livsmedel eller allmänna annonser för snabbmatsvarumärken, skriver The Guardian.

Vill minska impulsköp

I det nya regelverket ska tv-annonser för mindre hälsosam mat inte visas före klockan 21, och inte heller i betald annonsering på nätet. I bland annat Wales huvudstad Cardiff har kommunen redan förbjudit snabbmatsreklam vid sina fastigheter, rapporterar BBC.

Från och med mars 2026 kommer nationalförsamlingen i Wales, Senedd Cymru, att reglera var butiker och sajter får visa mat med högt socker-, fett- och saltinnehåll. Tanken är att impulsköpen av ohälsosamma livsmedel ska minska.

År 2035 väntas 41 procent av brittiska barn i 10–11-årsåldern vara överviktiga, enligt en analys från Royal society for public health.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBarn i Storbritannien ska se mindre reklam för snabbmat framöver. Bilden är tagen i somras. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT
Barn i Storbritannien ska se mindre reklam för snabbmat framöver. Bilden är tagen i somras. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT
Utrikes

Unga britter allt tyngre – snabbmatsreklam stoppas

Kristin Groth/TT

Övervikt bland barn är ett växande problem på många håll. Nu försöker Storbritannien hejda utvecklingen – bland annat med förbud mot snabbmatsreklam i tv före klockan 21.

Många barn växer i dag upp i sammanhang där det är svårt att äta bra och vara aktiv. Det kan leda till övervikt och fetma i barndomen, och hälsoproblem senare i livet.

I Storbritannien försöker man nu göra något åt saken genom att stoppa reklam för bland annat snabbmat och andra livsmedel som bedöms som mindre hälsosamma. Tanken är att den nya lagstiftningen ska skydda barn från reklam som kan påverka hur de äter.

Det nya förbudet var tänkt att gälla från den 1 oktober, men efter lobbyverksamhet från livsmedelsindustrin har det skjutits upp till i januari 2026, vilket har kritiserats av andra. Vissa företag har dock bestämt sig för att frivilligt följa förbudet från och med i höst, även om det rent rättsligt inte gäller förrän den 5 januari.

Läsk och sötad yoghurt

Men stoppet är inte bara försenat, det har också urholkats. När det slutligen införs kommer det inte att gälla allmänna annonser för varumärken, utan bara specifika varor med högt innehåll av mättat fett, salt och socker som klassas som mindre hälsosamma enligt ett statligt poängsystem. Bland annat innefattas viss snabbmat, sockerstinna drycker, färdigrätter, godis och sötad yoghurt.

Men även allmän reklam för snabbmatsföretag kan ha negativ effekt. En studie som publicerades i våras slår fast att barn äter märkbart fler kalorier efter att ha tittat på snabbmatsreklam i några minuter, oavsett om reklamen visar specifika livsmedel eller allmänna annonser för snabbmatsvarumärken, skriver The Guardian.

Vill minska impulsköp

I det nya regelverket ska tv-annonser för mindre hälsosam mat inte visas före klockan 21, och inte heller i betald annonsering på nätet. I bland annat Wales huvudstad Cardiff har kommunen redan förbjudit snabbmatsreklam vid sina fastigheter, rapporterar BBC.

Från och med mars 2026 kommer nationalförsamlingen i Wales, Senedd Cymru, att reglera var butiker och sajter får visa mat med högt socker-, fett- och saltinnehåll. Tanken är att impulsköpen av ohälsosamma livsmedel ska minska.

År 2035 väntas 41 procent av brittiska barn i 10–11-årsåldern vara överviktiga, enligt en analys från Royal society for public health.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025