loadingTrafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, till vänster och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) under tisdagens pressträff. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, till vänster och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) under tisdagens pressträff. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

Trafikverkets plan: 25 år för att fixa järnvägarna

Lars Larsson och Marcus Alexandersson/TT

Det kommer ta 25 år för att vara i kapp underhållet av landets järnvägar. Det säger Trafikverket i en ”historiskt stor satsning” på svensk infrastruktur.

– Vi skulle kunna stänga av järnvägssystemet och underhålla det snabbare, men då skulle vi förlora många nyttor, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Totalt handlar Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 om 1 171 miljarder kronor.

– Utöver mer pengar på infrastruktur så är regeringen fast besluten att vi behöver få ut mer infrastruktur för pengarna, säger Andreas Carlson på en pressträff.

Specifika projekt

Ungefär hälften av de nästan 1 200 miljarder kronorna väntas gå till underhåll och andra hälften till byggande av nya projekt.

I planen har 20 miljarder kronor frigjorts för 27 projekt som enligt Trafikverket har ”större nytta”.

Där listas i fallande prioriteringsordning bulleråtgärder vid Lommabanan Söderåsbanan, en ny isbrytare, förbättrad trafikplats vid Rotebro, en plankorsning i Knivsta och Tomteboda bangård i Stockholm – som de fem främsta.

Åtgärder utgår

En del tidigare planerade satsningar utgår, däribland exempelvis stängsel längs Malmbanan mellan Boden och Gällivare, även det planerade dubbelspåret på sträckan Sundsvall C–Dingersjö (delen Kubikenborg–Dingersjö) och dubbelspår utanför Växjö. Och ett ”omtag” ska göras vad gäller dubbelspår på sträckan Gävle–Kringlan där kostnaden har dubblerats till nästan 16 miljarder.

– Flera objekt som vi nu föreslår behöver omprövas eller lyftas bort, där har förutsättningarna förändrats under tiden, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Enligt Pär-Erik Westin, som lett verkets arbete med planen, är de delar som nu plockas bort eller görs omtag för på Ostkustbanan vid Sundsvall och Gävle väldigt olönsamma. Kostnaden motsvarar inte nyttan, vare sig för godstrafik eller passagerare.

– Man bör göra en förnyad utredning och se med nya ögon på Ostkustbanan, säger Pär-Erik Westin.

Tar tid

När det gäller underhållet av landets järnvägar, som kritiserats från flera håll, säger Maiorana att planen är att ”vara i kapp till 2050”.

– Det kommer ta tid, säger han och fortsätter:

– Det går att göra snabbare men då kan vi inte släppa fram lika mycket trafik som vi gör.

När det gäller vägnätets underhåll är ambitionen att underhållet ska betas av fram till 2037.

Trafikverkets plan ska fastställas av regeringen under kommande vår.

– Det är för tidigt att svara på om jag köper det (planen) rakt av, säger Carlson och hänvisar till den remissrunda som ska pågå under hösten där synpunkter från näringsliv, kommuner och regioner ska tas in.

Utifrån det spikar sedan regeringen planen i vår.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTrafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, till vänster och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) under tisdagens pressträff. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, till vänster och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) under tisdagens pressträff. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

Trafikverkets plan: 25 år för att fixa järnvägarna

Lars Larsson och Marcus Alexandersson/TT

Det kommer ta 25 år för att vara i kapp underhållet av landets järnvägar. Det säger Trafikverket i en ”historiskt stor satsning” på svensk infrastruktur.

– Vi skulle kunna stänga av järnvägssystemet och underhålla det snabbare, men då skulle vi förlora många nyttor, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Totalt handlar Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 om 1 171 miljarder kronor.

– Utöver mer pengar på infrastruktur så är regeringen fast besluten att vi behöver få ut mer infrastruktur för pengarna, säger Andreas Carlson på en pressträff.

Specifika projekt

Ungefär hälften av de nästan 1 200 miljarder kronorna väntas gå till underhåll och andra hälften till byggande av nya projekt.

I planen har 20 miljarder kronor frigjorts för 27 projekt som enligt Trafikverket har ”större nytta”.

Där listas i fallande prioriteringsordning bulleråtgärder vid Lommabanan Söderåsbanan, en ny isbrytare, förbättrad trafikplats vid Rotebro, en plankorsning i Knivsta och Tomteboda bangård i Stockholm – som de fem främsta.

Åtgärder utgår

En del tidigare planerade satsningar utgår, däribland exempelvis stängsel längs Malmbanan mellan Boden och Gällivare, även det planerade dubbelspåret på sträckan Sundsvall C–Dingersjö (delen Kubikenborg–Dingersjö) och dubbelspår utanför Växjö. Och ett ”omtag” ska göras vad gäller dubbelspår på sträckan Gävle–Kringlan där kostnaden har dubblerats till nästan 16 miljarder.

– Flera objekt som vi nu föreslår behöver omprövas eller lyftas bort, där har förutsättningarna förändrats under tiden, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Enligt Pär-Erik Westin, som lett verkets arbete med planen, är de delar som nu plockas bort eller görs omtag för på Ostkustbanan vid Sundsvall och Gävle väldigt olönsamma. Kostnaden motsvarar inte nyttan, vare sig för godstrafik eller passagerare.

– Man bör göra en förnyad utredning och se med nya ögon på Ostkustbanan, säger Pär-Erik Westin.

Tar tid

När det gäller underhållet av landets järnvägar, som kritiserats från flera håll, säger Maiorana att planen är att ”vara i kapp till 2050”.

– Det kommer ta tid, säger han och fortsätter:

– Det går att göra snabbare men då kan vi inte släppa fram lika mycket trafik som vi gör.

När det gäller vägnätets underhåll är ambitionen att underhållet ska betas av fram till 2037.

Trafikverkets plan ska fastställas av regeringen under kommande vår.

– Det är för tidigt att svara på om jag köper det (planen) rakt av, säger Carlson och hänvisar till den remissrunda som ska pågå under hösten där synpunkter från näringsliv, kommuner och regioner ska tas in.

Utifrån det spikar sedan regeringen planen i vår.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025