Krönika

Törs vi åka tåg?

Lotta Gröning
Lotta Gröning
loadingTågstoppen har avlöst varandra den senaste tiden. Foto: Sofia Drevemo
Tågstoppen har avlöst varandra den senaste tiden. Foto: Sofia Drevemo
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Under de senaste veckorna kan vi konstatera att tågen har stått still för många resenärer. Det är inga korta uppehåll direkt! Ett tåg utanför Linköping stod still i elva timmar, och ett annat tåg på väg till Narvik fastnade under nio timmar i Bastuträsk. Sammanlagt blev 179 fjärr- och snabbtåg mer än en timme försenade under förra veckan, enligt Trafikverket. 

Tågkaoset är ett misslyckande, utbrast infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till SVT och han förstod verkligen att resenärerna blev frustrerade och upprörda. Han slog fast att vi måste kunna lita på tågen. Till råga på allt fick de nödställda heller ingen information och ingen hjälp med mat eller vatten. Toaletterna törs vi inte ens tänka på!

Förklaringen till de enorma problemen menar Carlsson är att två tredjedelar av järnvägen är 100 år gammal och den har inte underhållits tillräckligt. Lite rätt har han. Under 1950-talet började bilismen och lastbilstrafiken öka kraftigt, vilket gjorde att många politiker och planerare satsade på vägnätet i stället för järnvägen. Vägtrafiken var det nya moderna. Mindre sidbanor och stationer på landsbygden lades ner.

Lotta Gröning
Lotta Gröning
Opinionschef
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Krönika

Törs vi åka tåg?

Lotta Gröning
Lotta Gröning
loadingTågstoppen har avlöst varandra den senaste tiden. Foto: Sofia Drevemo
Tågstoppen har avlöst varandra den senaste tiden. Foto: Sofia Drevemo
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Under de senaste veckorna kan vi konstatera att tågen har stått still för många resenärer. Det är inga korta uppehåll direkt! Ett tåg utanför Linköping stod still i elva timmar, och ett annat tåg på väg till Narvik fastnade under nio timmar i Bastuträsk. Sammanlagt blev 179 fjärr- och snabbtåg mer än en timme försenade under förra veckan, enligt Trafikverket. 

Tågkaoset är ett misslyckande, utbrast infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till SVT och han förstod verkligen att resenärerna blev frustrerade och upprörda. Han slog fast att vi måste kunna lita på tågen. Till råga på allt fick de nödställda heller ingen information och ingen hjälp med mat eller vatten. Toaletterna törs vi inte ens tänka på!

Förklaringen till de enorma problemen menar Carlsson är att två tredjedelar av järnvägen är 100 år gammal och den har inte underhållits tillräckligt. Lite rätt har han. Under 1950-talet började bilismen och lastbilstrafiken öka kraftigt, vilket gjorde att många politiker och planerare satsade på vägnätet i stället för järnvägen. Vägtrafiken var det nya moderna. Mindre sidbanor och stationer på landsbygden lades ner.

Lotta Gröning
Lotta Gröning
Opinionschef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025