Låt inte lanseringsfärgen på den här hästkraftstinna skönheten lura dig. Kulören heter Verde Toscana och inspirationen kommer från den böljande regionen i mellersta Italien. Men det är också det enda gröna med nya Ferrari 12Cilindri Spider. Under ytan döljer sig nämligen en hederlig bensinmotor vars tolv cylindrar är helt befriade från elektriska tillsatser. Det här är den sista superbilen av sitt slag och markerar slutet på en era.
Ferrari och V12-motorer kan liknas med Toscanas starka band till rödvinsdruvan sangiovese. De hör för evigt ihop. Inte minst den första sportbilen som byggdes i Maranello 1947 hade tolv cylindrar och resten är en framgångssaga som saknar motstycke. Men alla sagor har ett slut och med EU:s miljöreglemente närmar vi oss ett förbud med stormsteg. Dagens testbil är med andra ord en rullande hyllning till vad som heter ”dodici cilindri” på italienska.

Med EU:s nya miljöreglemente kan bilar som Ferrari 12Cilindri Spider snart vara borta. Foto: CNP
Sätt färg på tillvaron
Om du fortfarande sitter och funderar på det här med färgvalet så kommer vi med lugnande besked. Du kan välja mellan ytterligare 27 standardkulörer och räcker inte det kan du givetvis få din Ferrari 12Cilindri Spider med din egenkomponerade lack. Priset för kalaset är dock 500 000 kronor – enbart för färgen! Men har man råd att köpa en superbil för 5,1 miljoner kronor så är det förmodligen småpotatis… Vad får man då för pengarna? Tja, en Ferrari som tar dig tillbaka till glansdagarna från förr med sin långa motorhuv, tvåsitsiga sittbrunn och inte minst äkta motorsång. Eftersom vi kör spidermodellen så kan den tvådelade aluminiumtoppen fällas på 14 sekunder och därefter avslöjar sig en välskräddad läderinteriör med heldigital instrumentering men där allt för mycket sköts med mittkonsolens pekskärm. Vart tog dom lättskötta knapparna vägen?