loadingFerrari 12Cilindri Spider – för dig som har fem miljoner över och vill plocka upp en typ av superbil som snart kanske inte finns längre. Foto: CNP
Motor

Tillbaka till rötterna

Ferrari 12Cilindri Spider – för dig som har fem miljoner över och vill plocka upp en typ av superbil som snart kanske inte finns längre. Foto: CNP
Johannes Gardelöf/CNP

Låt inte lanseringsfärgen på den här hästkraftstinna skönheten lura dig. Kulören heter Verde Toscana och inspirationen kommer från den böljande regionen i mellersta Italien. Men det är också det enda gröna med nya Ferrari 12Cilindri Spider. Under ytan döljer sig nämligen en hederlig bensinmotor vars tolv cylindrar är helt befriade från elektriska tillsatser. Det här är den sista superbilen av sitt slag och markerar slutet på en era.

Ferrari och V12-motorer kan liknas med Toscanas starka band till rödvinsdruvan sangiovese. De hör för evigt ihop. Inte minst den första sportbilen som byggdes i Maranello 1947 hade tolv cylindrar och resten är en framgångssaga som saknar motstycke. Men alla sagor har ett slut och med EU:s miljöreglemente närmar vi oss ett förbud med stormsteg. Dagens testbil är med andra ord en rullande hyllning till vad som heter ”dodici cilindri” på italienska.

Med EU:s nya miljöreglemente kan bilar som Ferrari 12Cilindri Spider snart vara borta. Foto: CNP

Sätt färg på tillvaron 

Om du fortfarande sitter och funderar på det här med färgvalet så kommer vi med lugnande besked. Du kan välja mellan ytterligare 27 standardkulörer och räcker inte det kan du givetvis få din Ferrari 12Cilindri Spider med din egenkomponerade lack. Priset för kalaset är dock 500 000 kronor – enbart för färgen! Men har man råd att köpa en superbil för 5,1 miljoner kronor så är det förmodligen småpotatis… Vad får man då för pengarna? Tja, en Ferrari som tar dig tillbaka till glansdagarna från förr med sin långa motorhuv, tvåsitsiga sittbrunn och inte minst äkta motorsång. Eftersom vi kör spidermodellen så kan den tvådelade aluminiumtoppen fällas på 14 sekunder och därefter avslöjar sig en välskräddad läderinteriör med heldigital instrumentering men där allt för mycket sköts med mittkonsolens pekskärm. Vart tog dom lättskötta knapparna vägen? 

Tekniska data för Ferrari 12Cilindri 6,5 Spider

Bensinmotor: V12 med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 830 hk vid 9 250 varv/minut. Max vridmoment 678 Nm vid 7 250 varv/minut.

Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. 

Styrning:  Fyrhjulsstyrning. Vändcirkel: 12,5 meter.

Bromsar:  Keramiska skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 473, bredd 218, höjd 129. Torrvikt 1 620. Bränsletank 92 liter.

Prestanda:  Toppfart 340 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,0 sek.

Förbrukning/miljö: 15,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 353 g/km (WLTP).

Pris:  5 100 000 kr.

 + Plus…          

V12:a helt utan tillsatser  

Vassa köregenskaper  

Snygg formgivning  

Brutal prestanda

- Minus…    

Miljöpåverkan ska vi inte tala om

Prislappen

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFerrari 12Cilindri Spider – för dig som har fem miljoner över och vill plocka upp en typ av superbil som snart kanske inte finns längre. Foto: CNP
Motor

Tillbaka till rötterna

Ferrari 12Cilindri Spider – för dig som har fem miljoner över och vill plocka upp en typ av superbil som snart kanske inte finns längre. Foto: CNP
Johannes Gardelöf/CNP

Låt inte lanseringsfärgen på den här hästkraftstinna skönheten lura dig. Kulören heter Verde Toscana och inspirationen kommer från den böljande regionen i mellersta Italien. Men det är också det enda gröna med nya Ferrari 12Cilindri Spider. Under ytan döljer sig nämligen en hederlig bensinmotor vars tolv cylindrar är helt befriade från elektriska tillsatser. Det här är den sista superbilen av sitt slag och markerar slutet på en era.

Ferrari och V12-motorer kan liknas med Toscanas starka band till rödvinsdruvan sangiovese. De hör för evigt ihop. Inte minst den första sportbilen som byggdes i Maranello 1947 hade tolv cylindrar och resten är en framgångssaga som saknar motstycke. Men alla sagor har ett slut och med EU:s miljöreglemente närmar vi oss ett förbud med stormsteg. Dagens testbil är med andra ord en rullande hyllning till vad som heter ”dodici cilindri” på italienska.

Med EU:s nya miljöreglemente kan bilar som Ferrari 12Cilindri Spider snart vara borta. Foto: CNP

Sätt färg på tillvaron 

Om du fortfarande sitter och funderar på det här med färgvalet så kommer vi med lugnande besked. Du kan välja mellan ytterligare 27 standardkulörer och räcker inte det kan du givetvis få din Ferrari 12Cilindri Spider med din egenkomponerade lack. Priset för kalaset är dock 500 000 kronor – enbart för färgen! Men har man råd att köpa en superbil för 5,1 miljoner kronor så är det förmodligen småpotatis… Vad får man då för pengarna? Tja, en Ferrari som tar dig tillbaka till glansdagarna från förr med sin långa motorhuv, tvåsitsiga sittbrunn och inte minst äkta motorsång. Eftersom vi kör spidermodellen så kan den tvådelade aluminiumtoppen fällas på 14 sekunder och därefter avslöjar sig en välskräddad läderinteriör med heldigital instrumentering men där allt för mycket sköts med mittkonsolens pekskärm. Vart tog dom lättskötta knapparna vägen? 

Tekniska data för Ferrari 12Cilindri 6,5 Spider

Bensinmotor: V12 med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 830 hk vid 9 250 varv/minut. Max vridmoment 678 Nm vid 7 250 varv/minut.

Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. 

Styrning:  Fyrhjulsstyrning. Vändcirkel: 12,5 meter.

Bromsar:  Keramiska skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 473, bredd 218, höjd 129. Torrvikt 1 620. Bränsletank 92 liter.

Prestanda:  Toppfart 340 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,0 sek.

Förbrukning/miljö: 15,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 353 g/km (WLTP).

Pris:  5 100 000 kr.

 + Plus…          

V12:a helt utan tillsatser  

Vassa köregenskaper  

Snygg formgivning  

Brutal prestanda

- Minus…    

Miljöpåverkan ska vi inte tala om

Prislappen

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025