loadingInflationen på livsmedel är fortsatt relativt hög, men den senaste månaden märks en volymtillväxt inom handeln. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inflationen på livsmedel är fortsatt relativt hög, men den senaste månaden märks en volymtillväxt inom handeln. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Svagt positiv tillväxt i handeln

TT

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,2 procent under juli i år jämfört med samma månad i fjol.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 5,1 procent och försäljningsutvecklingen uppskattas till 1,1 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Försäljningen i dagligvaruhandeln utvecklades positivt under juli månad. Trots att inflationen på livsmedel ännu ligger relativt högt noterades en ökad mängd sålda varor och tjänster efter ett par månader med sjunkande volymer.

Försäljningen i e-handeln har ökat mer under juli, med 7,8 procent, än försäljningen i butik där ökningen låg på 6,1 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 3,0 procent, vilket var en lägre andel än under årets föregående månader.

”Detta är en vanlig trend under sommaren då konsumenternas köpbeteende är mer spontant”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingInflationen på livsmedel är fortsatt relativt hög, men den senaste månaden märks en volymtillväxt inom handeln. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inflationen på livsmedel är fortsatt relativt hög, men den senaste månaden märks en volymtillväxt inom handeln. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Svagt positiv tillväxt i handeln

TT

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,2 procent under juli i år jämfört med samma månad i fjol.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 5,1 procent och försäljningsutvecklingen uppskattas till 1,1 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Försäljningen i dagligvaruhandeln utvecklades positivt under juli månad. Trots att inflationen på livsmedel ännu ligger relativt högt noterades en ökad mängd sålda varor och tjänster efter ett par månader med sjunkande volymer.

Försäljningen i e-handeln har ökat mer under juli, med 7,8 procent, än försäljningen i butik där ökningen låg på 6,1 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 3,0 procent, vilket var en lägre andel än under årets föregående månader.

”Detta är en vanlig trend under sommaren då konsumenternas köpbeteende är mer spontant”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025