loadingElcyklar ihop med en elsparkcykel. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Elcyklar ihop med en elsparkcykel. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Inrikes

Studie: Elcykel mer riskabel än elsparkcykel

TT

Det är klokt att välja elsparkcykel framför elcykel, i alla fall om man vill minska olycksrisken. Den slutsatsen kan dras av en ny studie.

Elsparkcyklar har kopplats ihop med en rad olika olyckor och pekats ut som ett farligare alternativ än elcyklar. Det är dock inte hela sanningen, enligt studien från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

”Tidigare studier har ofta jämfört äpplen med päron. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och har inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används – eller om det rör sig om hyrda eller privatägda fordon. När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer såg vi att elsparkcyklister faktiskt har en lägre olycksfrekvens än elcyklister”, säger Marco Dozza, professor i trafiksäkerhet på Chalmers, i ett pressmeddelande.

Studien, som publicerats i Journal of Safety Research, bygger på dataunderlag från resor i sju europeiska städer, bland annat Gävle. 686 olyckor med elsparkcyklister granskades och 35 med elcyklister. Olycksrisken var 8,3 år gånger högre för elcyklar.

”När vi räknade på reslängd visade det sig att elcyklister var åtta gånger mer benägna att råka ut för en olycka än elsparkcyklister. Det är ett resultat som överraskade oss”, säger Marco Dozza.

Forskarna betonar dock att resultatet inte ska ses som ett definitivt bevis för att elsparkcyklar är säkrare än elcyklar. Det finns fortfarande osäkerhetsfaktorer, som underrapportering av olyckor.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingElcyklar ihop med en elsparkcykel. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Elcyklar ihop med en elsparkcykel. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Inrikes

Studie: Elcykel mer riskabel än elsparkcykel

TT

Det är klokt att välja elsparkcykel framför elcykel, i alla fall om man vill minska olycksrisken. Den slutsatsen kan dras av en ny studie.

Elsparkcyklar har kopplats ihop med en rad olika olyckor och pekats ut som ett farligare alternativ än elcyklar. Det är dock inte hela sanningen, enligt studien från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

”Tidigare studier har ofta jämfört äpplen med päron. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och har inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används – eller om det rör sig om hyrda eller privatägda fordon. När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer såg vi att elsparkcyklister faktiskt har en lägre olycksfrekvens än elcyklister”, säger Marco Dozza, professor i trafiksäkerhet på Chalmers, i ett pressmeddelande.

Studien, som publicerats i Journal of Safety Research, bygger på dataunderlag från resor i sju europeiska städer, bland annat Gävle. 686 olyckor med elsparkcyklister granskades och 35 med elcyklister. Olycksrisken var 8,3 år gånger högre för elcyklar.

”När vi räknade på reslängd visade det sig att elcyklister var åtta gånger mer benägna att råka ut för en olycka än elsparkcyklister. Det är ett resultat som överraskade oss”, säger Marco Dozza.

Forskarna betonar dock att resultatet inte ska ses som ett definitivt bevis för att elsparkcyklar är säkrare än elcyklar. Det finns fortfarande osäkerhetsfaktorer, som underrapportering av olyckor.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025