loadingContainerfartyget Morten Maersk är 399 meter långt och 59 meter brett och kan lastas med 18 270 containrar. Det eller något annat av Geminialliansens fartyg anlöper varje torsdag till Göteborgs hamn. Foto: Göteborgs hamn
Containerfartyget Morten Maersk är 399 meter långt och 59 meter brett och kan lastas med 18 270 containrar. Det eller något annat av Geminialliansens fartyg anlöper varje torsdag till Göteborgs hamn. Foto: Göteborgs hamn
Inrikes

Containerlinje återuppstår mellan Göteborg och Kina

Hans Bengtsson

Göteborgs hamn fördubblar containertrafiken till och från Asien, från en till två linjer per vecka. Detta efter att i början av året ha förlorat en linje. Nu återuppstår trafiken i ett samarbete mellan två globala rederijättar.

Det är Geminialliansen, ett samarbete mellan danska Maersk och tyska Hapag-Lloyd, som har besluta att justera sin linjetrafik mellan Asien och Europa. Under en period har deras Asienslinga avslutats i Bremerhaven i Tyskland, men nu är Göteborgs hamn återigen start- och slutdestination i Europa. I Asien är kinesiska Qingdao den yttersta utposten. 

I början av året lade Maersk ner en ankomst till Göteborg, på en linje som då trafikerades i samarbete med rederiet MSC som  upphörde i januari 2015 och sedermera ersattes med ett samarbete med Hapag-Lloyd. 

Morten Maersk och Geminialliansen

Morten Maersk
Fartygstyp: Containerfartyg (Triple-E-klass)
Lastkapacitet: 18 270 containrar
Längd: 399 m
Bredd: 59 m
Flagg: Danmark
Byggår: 2014
Varv: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea
Bruttotonnage: (GT) 194 849 ton
Dödvikt (DWT): 214 000 ton

Geminialliansen 
Linjenamn: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd)
Anlöp till Göteborgs hamn: Varje torsdag
Rotation: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao
Fartygskapacitet: Alla fartyg över 15 000 containrar 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingContainerfartyget Morten Maersk är 399 meter långt och 59 meter brett och kan lastas med 18 270 containrar. Det eller något annat av Geminialliansens fartyg anlöper varje torsdag till Göteborgs hamn. Foto: Göteborgs hamn
Containerfartyget Morten Maersk är 399 meter långt och 59 meter brett och kan lastas med 18 270 containrar. Det eller något annat av Geminialliansens fartyg anlöper varje torsdag till Göteborgs hamn. Foto: Göteborgs hamn
Inrikes

Containerlinje återuppstår mellan Göteborg och Kina

Hans Bengtsson

Göteborgs hamn fördubblar containertrafiken till och från Asien, från en till två linjer per vecka. Detta efter att i början av året ha förlorat en linje. Nu återuppstår trafiken i ett samarbete mellan två globala rederijättar.

Det är Geminialliansen, ett samarbete mellan danska Maersk och tyska Hapag-Lloyd, som har besluta att justera sin linjetrafik mellan Asien och Europa. Under en period har deras Asienslinga avslutats i Bremerhaven i Tyskland, men nu är Göteborgs hamn återigen start- och slutdestination i Europa. I Asien är kinesiska Qingdao den yttersta utposten. 

I början av året lade Maersk ner en ankomst till Göteborg, på en linje som då trafikerades i samarbete med rederiet MSC som  upphörde i januari 2015 och sedermera ersattes med ett samarbete med Hapag-Lloyd. 

Morten Maersk och Geminialliansen

Morten Maersk
Fartygstyp: Containerfartyg (Triple-E-klass)
Lastkapacitet: 18 270 containrar
Längd: 399 m
Bredd: 59 m
Flagg: Danmark
Byggår: 2014
Varv: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea
Bruttotonnage: (GT) 194 849 ton
Dödvikt (DWT): 214 000 ton

Geminialliansen 
Linjenamn: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd)
Anlöp till Göteborgs hamn: Varje torsdag
Rotation: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao
Fartygskapacitet: Alla fartyg över 15 000 containrar 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025