Utrikes

Störningar av fartygs navigations­system blir allt vanligare

Chris Summers
loadingEtt containerfartyg på väg ut på Röda havet, ett av flera problemområden med navigationsstörningar.
Foto: Sayed Hassan/Getty Images
Ett containerfartyg på väg ut på Röda havet, ett av flera problemområden med navigationsstörningar. Foto: Sayed Hassan/Getty Images

Antalet manipulationer av, eller attacker mot, fartygs satellitnavigationssystem ökar kraftigt världen över. Det kan röra sig både om störningar av andra fartyg, som ett rent angrepp, och om fartyg som tillhör ”skuggflottor” som vill dölja sin position. 

Jeroen Pijpker, från NHL Stenden-universitetet i Nederländerna, berättar för Epoch Times att man har registrerat 400 incidenter av vad som kallas spoofing (förfalskade positioner) och störningar av andra fartygs navigationssystem. Han tror dock att det är ”toppen av ett isberg”.

Nir Ayalon, grundare och vd för Cydome, ett cybersäkerhetsföretag för sjöfart baserat i Israel, menar också att de flesta fall aldrig når medierna. Cydome har sett en ökning med 500 procent när det gäller spoofing och störningar i år.

Undersöker spoofing och störning

GNSS står för Global Navigation Satellite System och är ett samlingsbegrepp för en grupp världstäckande navigationssystem som utnyttjar signaler från en konstellation av satelliter och pseudosatelliter för att möjliggöra positionsmätning för en mottagare. Det amerikanska GPS är det mest kända av dessa system, och används ofta som en samlande term, men det finns även andra.

NHL Stenden-universitetet har skapat ett ”honungsnätverk” för att försöka bättre förstå spoofing och störning av satellitnavigationssystem. Det kan liknas vid hur man skapar en nätverkskonfiguration där man lämnar avsiktliga sårbarheter för att locka hackare.

Man arbetar med ett ”virtuellt fartyg” som är kopplat till internet via en Starlink-enhet och en lockfågel-server. Det är utformat för att se vad det är för typ av aktörer som utför den här sortens manipulationer och attacker.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Störningar av fartygs navigations­system blir allt vanligare

Chris Summers
loadingEtt containerfartyg på väg ut på Röda havet, ett av flera problemområden med navigationsstörningar.
Foto: Sayed Hassan/Getty Images
Ett containerfartyg på väg ut på Röda havet, ett av flera problemområden med navigationsstörningar. Foto: Sayed Hassan/Getty Images

Antalet manipulationer av, eller attacker mot, fartygs satellitnavigationssystem ökar kraftigt världen över. Det kan röra sig både om störningar av andra fartyg, som ett rent angrepp, och om fartyg som tillhör ”skuggflottor” som vill dölja sin position. 

Jeroen Pijpker, från NHL Stenden-universitetet i Nederländerna, berättar för Epoch Times att man har registrerat 400 incidenter av vad som kallas spoofing (förfalskade positioner) och störningar av andra fartygs navigationssystem. Han tror dock att det är ”toppen av ett isberg”.

Nir Ayalon, grundare och vd för Cydome, ett cybersäkerhetsföretag för sjöfart baserat i Israel, menar också att de flesta fall aldrig når medierna. Cydome har sett en ökning med 500 procent när det gäller spoofing och störningar i år.

Undersöker spoofing och störning

GNSS står för Global Navigation Satellite System och är ett samlingsbegrepp för en grupp världstäckande navigationssystem som utnyttjar signaler från en konstellation av satelliter och pseudosatelliter för att möjliggöra positionsmätning för en mottagare. Det amerikanska GPS är det mest kända av dessa system, och används ofta som en samlande term, men det finns även andra.

NHL Stenden-universitetet har skapat ett ”honungsnätverk” för att försöka bättre förstå spoofing och störning av satellitnavigationssystem. Det kan liknas vid hur man skapar en nätverkskonfiguration där man lämnar avsiktliga sårbarheter för att locka hackare.

Man arbetar med ett ”virtuellt fartyg” som är kopplat till internet via en Starlink-enhet och en lockfågel-server. Det är utformat för att se vad det är för typ av aktörer som utför den här sortens manipulationer och attacker.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025