Edvard Persson var en betydelsefull regissör och manusförfattare inom den svenska stumfilmen. Vi tittar på hans debutfilm ”Studenterna på Tröstehult”, där Persson visar sitt öga för filmkonsten men även trasslar in sig i ett något oklart manuskript.
Idag är Edvard Persson framför allt känd för sina Skånepatriotiska sånger, som ”Kalle på spången”, ”Skånska slott och herresäten” och ”En liten vit kanin”. Han är även ihågkommen för att han med sin skånska dialekt bröt mot normen att tala rikssvenska på film. Vad som däremot nästan helt fallit i glömska är att han under tre decennier var en aktiv filmregissör och manusförfattare. Försöker man i dag hitta hans filmer – särskilt stumfilmerna – letar man många gånger förgäves.
Glädjande nog finns i alla fall hans debutfilm ”Studenterna på Tröstehult” från 1924 – där Persson står som regissör, manusförfattare och skådespelare – att tillgå. Den finns på Youtube, men dessvärre utan musik. Att se stumfilm utan musik är inte sällan outhärdligt, eftersom stumfilmen på intet sätt var ämnad att vara en tyst konstform. Musiken vi hör på stumfilm är dock sällan originalmusiken, och det hände även att musiken – beroende på var filmen visades – var olika. De gånger det saknas musik gör man därför gott i att hitta sin egen musik till filmen. För egen del valde jag Franz Schuberts ”Piano Trios” framförd av Trio Wanderer, och den musiken visade sig passa förvånansvärt bra till filmen.