loadingSonarbild på Estonia tagen i samband med undersökningar vid förlisningsplatsen sommaren 2021. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Sonarbild på Estonia tagen i samband med undersökningar vid förlisningsplatsen sommaren 2021. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Inrikes

Rapport: Ingen anledning att ompröva 1997 års slutsatser om Estonia

TT

Skadorna på Estonia som avslöjades i en tv-dokumentär 2020 uppstod efter olyckan, genom skrovets kontakt med sjöbotten. Det slår tre länders haverikommissioner fast som nu avslutar sin fem år långa utredning.

– De beräkningar vi gjort visar att det är extremt osannolikt att skadorna på fartyget uppstod då det fortfarande var flytande, säger Jonas Bäckstrand från Statens haverikommission.

Syftet med arbetet som har varit att utröna om uppgifter i tv-dokumentären innebar att slutsatserna från 1997 års haverirapport (JAIC) om Estonias förlisning behövde revideras. Dokumentären visade tidigare okända hål på Estonias skrov.

Svaret på den frågan är nej, enligt haverikommissionerna i Estland, Sverige (SHK) och Finland, som tillsammans utrett saken.

Jonas Bäckstrand på Statens haverikommission. Arkivbild. Foto: Lars Schröder/TT

– Vår slutsats är att MS Estonia sjönk på grund av att bogkonstruktionen kollapsade, och att de nya skadorna på styrbordssidan uppstod genom kontakt med havsbotten, säger Jonas Bäckstrand från SHK på en pressträff i Tallinn.

Simuleringar av olyckan

Bedömningen att skadorna kommer från kontakt med botten görs bland annat utifrån resultat av simuleringar som gjorts av olycksförloppet. Enligt dessa skulle sjunkförloppet sett mycket annorlunda ut om skadorna hade uppstått vid ytan.

Vidare har man genomfört uträkningar som visar att skadorna stämmer väl överens med det förväntade utfallet om skrovet vrider sig på det sätt som det har gjort på botten.

Figur som visar hur Estonia har förflyttat sig på botten under åren efter katastrofen i september 1994, enligt den nya rapporten. Foto: Statens haverikommission

– Och formen på skadan korresponderar nära med de underliggande geologiska formationerna, säger Jonas Bäckstrand.

Därtill finns flera vittnesmål som motsäger att det ska ha funnits sådana skador på skrovet. Hålen var inte synliga tidigare på 90-talet, utan blev det först efter att skrovet hade vridit sig på botten, enligt utredningen.

Ny modellering

Resultaten från undersökningarna överensstämmer med JAIC:s slutsats om olycksorsaken: bogvisiret gav vika för kraften från vågorna vilket ledde till att rampen öppnades och att vatten kunde strömma in på bildäck.

En modellering som gjorts stöder även det tidigare scenariot om hur olyckan gick till, där snabb vatteninträngning genom bogrampen ledde till att fartyget kantrade och sjönk.

En slutsats som skiljer sig är tidpunkten för då olycksförloppet inleddes, det bedöms vara 15 minuter tidigare än vad som angavs 1997. I den nya bedömningen slår man även fast att Estonia inte var sjövärdigt.

– JAIC har staplat upp en massa fakta som tyder på att fartyget inte var sjövärdigt, men drar ändå slutsatsen att det var det. Där gör vi en helt annan bedömning, säger Bäckstrand.

Estoniakatastrofen

Färjan M/S Estonia sjönk natten den 28 september 1994 på väg från Tallinn till Stockholm.

852 människor omkom, varav 501 var svenskar. 137 personer räddades.

Den internationella haverikommissionen presenterade sin rapport av olyckan 1997. Den viktigaste slutsatsen i rapporten var att fästena och låsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. När bogvisiret lossnade forsade stora mängder vatten in på bildäck och fick fartyget att kantra.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSonarbild på Estonia tagen i samband med undersökningar vid förlisningsplatsen sommaren 2021. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Sonarbild på Estonia tagen i samband med undersökningar vid förlisningsplatsen sommaren 2021. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Inrikes

Rapport: Ingen anledning att ompröva 1997 års slutsatser om Estonia

TT

Skadorna på Estonia som avslöjades i en tv-dokumentär 2020 uppstod efter olyckan, genom skrovets kontakt med sjöbotten. Det slår tre länders haverikommissioner fast som nu avslutar sin fem år långa utredning.

– De beräkningar vi gjort visar att det är extremt osannolikt att skadorna på fartyget uppstod då det fortfarande var flytande, säger Jonas Bäckstrand från Statens haverikommission.

Syftet med arbetet som har varit att utröna om uppgifter i tv-dokumentären innebar att slutsatserna från 1997 års haverirapport (JAIC) om Estonias förlisning behövde revideras. Dokumentären visade tidigare okända hål på Estonias skrov.

Svaret på den frågan är nej, enligt haverikommissionerna i Estland, Sverige (SHK) och Finland, som tillsammans utrett saken.

Jonas Bäckstrand på Statens haverikommission. Arkivbild. Foto: Lars Schröder/TT

– Vår slutsats är att MS Estonia sjönk på grund av att bogkonstruktionen kollapsade, och att de nya skadorna på styrbordssidan uppstod genom kontakt med havsbotten, säger Jonas Bäckstrand från SHK på en pressträff i Tallinn.

Simuleringar av olyckan

Bedömningen att skadorna kommer från kontakt med botten görs bland annat utifrån resultat av simuleringar som gjorts av olycksförloppet. Enligt dessa skulle sjunkförloppet sett mycket annorlunda ut om skadorna hade uppstått vid ytan.

Vidare har man genomfört uträkningar som visar att skadorna stämmer väl överens med det förväntade utfallet om skrovet vrider sig på det sätt som det har gjort på botten.

Figur som visar hur Estonia har förflyttat sig på botten under åren efter katastrofen i september 1994, enligt den nya rapporten. Foto: Statens haverikommission

– Och formen på skadan korresponderar nära med de underliggande geologiska formationerna, säger Jonas Bäckstrand.

Därtill finns flera vittnesmål som motsäger att det ska ha funnits sådana skador på skrovet. Hålen var inte synliga tidigare på 90-talet, utan blev det först efter att skrovet hade vridit sig på botten, enligt utredningen.

Ny modellering

Resultaten från undersökningarna överensstämmer med JAIC:s slutsats om olycksorsaken: bogvisiret gav vika för kraften från vågorna vilket ledde till att rampen öppnades och att vatten kunde strömma in på bildäck.

En modellering som gjorts stöder även det tidigare scenariot om hur olyckan gick till, där snabb vatteninträngning genom bogrampen ledde till att fartyget kantrade och sjönk.

En slutsats som skiljer sig är tidpunkten för då olycksförloppet inleddes, det bedöms vara 15 minuter tidigare än vad som angavs 1997. I den nya bedömningen slår man även fast att Estonia inte var sjövärdigt.

– JAIC har staplat upp en massa fakta som tyder på att fartyget inte var sjövärdigt, men drar ändå slutsatsen att det var det. Där gör vi en helt annan bedömning, säger Bäckstrand.

Estoniakatastrofen

Färjan M/S Estonia sjönk natten den 28 september 1994 på väg från Tallinn till Stockholm.

852 människor omkom, varav 501 var svenskar. 137 personer räddades.

Den internationella haverikommissionen presenterade sin rapport av olyckan 1997. Den viktigaste slutsatsen i rapporten var att fästena och låsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. När bogvisiret lossnade forsade stora mängder vatten in på bildäck och fick fartyget att kantra.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025