loadingNeil Armstrong med stjärnbaneret. Foto: AP/TT BILD
Weekend Vecka 31

Sikta mot stjärnorna!

Neil Armstrong med stjärnbaneret. Foto: AP/TT BILD
Weekend-redaktionen

När Nasa i början av 1960-talet planerade ett nytt, ambitiöst rymdprogram efter Mercury, sökte man efter ett namn med mytisk och inspirerande tyngd. Abraham Silverstein, ansvarig för bemannade rymdprogram, föreslog ”Apollo”, efter den grekiska solguden som färdades med sin vagn över himlavalvet.

Silverstein förklarade senare sitt val med att namnet var kraftfullt, poetiskt och passade ett projekt som skulle färdas genom rymdens tomrum till andra världar. Det godkändes snabbt, och bar med sig en aura av både antik visdom och teknologisk framtidstro.

Spelade Nasa månsten, sax, påse när man skulle avgöra vem som skulle få äran att ta de första stegen på månen? Nej, långt ifrån – tänk härifrån till månen.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingNeil Armstrong med stjärnbaneret. Foto: AP/TT BILD
Weekend Vecka 31

Sikta mot stjärnorna!

Neil Armstrong med stjärnbaneret. Foto: AP/TT BILD
Weekend-redaktionen

När Nasa i början av 1960-talet planerade ett nytt, ambitiöst rymdprogram efter Mercury, sökte man efter ett namn med mytisk och inspirerande tyngd. Abraham Silverstein, ansvarig för bemannade rymdprogram, föreslog ”Apollo”, efter den grekiska solguden som färdades med sin vagn över himlavalvet.

Silverstein förklarade senare sitt val med att namnet var kraftfullt, poetiskt och passade ett projekt som skulle färdas genom rymdens tomrum till andra världar. Det godkändes snabbt, och bar med sig en aura av både antik visdom och teknologisk framtidstro.

Spelade Nasa månsten, sax, påse när man skulle avgöra vem som skulle få äran att ta de första stegen på månen? Nej, långt ifrån – tänk härifrån till månen.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025