loadingMercedes CLE 450 Cabriolet – kan livet bli mycket bättre än så här? Foto: CNP AB
Motor

Sätt fart på sommaren

Mercedes CLE 450 Cabriolet – kan livet bli mycket bättre än så här? Foto: CNP AB
Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP

För dig som har en miljon liggandes i madrassen och gärna tillbringar lediga dagar i sommarvärmen har vi ett härligt förslag. Vad sägs om två dörrar, fyra solstolar och sex cylindrar? Det är bara att kleta solskyddsolja på nästippen och trycka på en knapp. Vips tackar suffletten för sig och himlen blir till tak. Bakom ratten på överraskande praktiska Mercedes CLE 450 Cabriolet ställer vi oss frågan – kan livet bli mycket bättre än så här?

När det handlar om att kränga prestigecabbar så är det ett märke som säljer bättre än alla andra på våra breddgrader och det är just Mercedes. Tyskarna vet vad epitet handlar om och har god erfarenhet av öppna bilar som passar för åretruntbruk. Mercedes CLE fungerar precis lika ypperligt när solen ler mot oss som när regnet står som spön i backen eller för all del om snön vräker ner.

Foto: CNP AB

När personalen på Mercedes designavdelning i tyska Sindelfingen är på gott humör blir resultaten allt annat än det vanliga - titta bara på nya CLE 450 Cabriolet. Naturligtvis känner vi igen mycket av dragen och att det inte är en dussinbil bevisas av att prislappen börjar på 906 900 kronor. Då har man inte ens tittat i den digra listan över tillbehör och en snabbtitt avslöjar att vår testbil är extrautrustad för 249 550 kronor! Vad får man då för pengarna? Jo, en överraskande praktisk cabriolet där man sitter fantastiskt bra fram men där även komforten i baksätet får godkänt. För att göra insteget enklare är framdörrarna extra långa och därmed blir det svårt att nå de främre säkerhetsbältena. Men problem är till för att lösas och tyskarna har plockat fram en finess från åttiotalet – den elektriska bältesbetjänten. Vad sägs om en arm som sträcker fram bältet till dig? 

Tekniska data för Mercedes CLE 450 3,0 4MATIC AMG Line Cabriolet

Bensinmotor: 6-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 381 hk mellan 5 800-6 100 varv/min. Max vridmoment 500 Nm mellan 1 800-5 000 varv/min. 48 volts mildhybridsystem på 23 hk.

Kraftöverföring: Motorer fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda. 

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.  

Styrning:  Elservo. Vändcirkel: 11,7 meter. 

Bromsar:  Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 287, längd 485, bredd 194, höjd 143. Tjänstevikt 2 174. Bränsletank 66 liter. Batteri 0,9 kWh.  

Prestanda:  Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,7 sek.

Förbrukning/miljö: 8,1 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 183 g/km (WLTP).

Pris:  1 156 450 kronor (grundpris 906 900 kronor). 

+ Plus…      

Praktisk och välbyggd cabriolet 

Tekniska innovationer   

Vassa köregenskaper  

Komforten 

- Minus…    

Bara två års nybilsgaranti

Dyra tillbehörspaket

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMercedes CLE 450 Cabriolet – kan livet bli mycket bättre än så här? Foto: CNP AB
Motor

Sätt fart på sommaren

Mercedes CLE 450 Cabriolet – kan livet bli mycket bättre än så här? Foto: CNP AB
Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP

För dig som har en miljon liggandes i madrassen och gärna tillbringar lediga dagar i sommarvärmen har vi ett härligt förslag. Vad sägs om två dörrar, fyra solstolar och sex cylindrar? Det är bara att kleta solskyddsolja på nästippen och trycka på en knapp. Vips tackar suffletten för sig och himlen blir till tak. Bakom ratten på överraskande praktiska Mercedes CLE 450 Cabriolet ställer vi oss frågan – kan livet bli mycket bättre än så här?

När det handlar om att kränga prestigecabbar så är det ett märke som säljer bättre än alla andra på våra breddgrader och det är just Mercedes. Tyskarna vet vad epitet handlar om och har god erfarenhet av öppna bilar som passar för åretruntbruk. Mercedes CLE fungerar precis lika ypperligt när solen ler mot oss som när regnet står som spön i backen eller för all del om snön vräker ner.

Foto: CNP AB

När personalen på Mercedes designavdelning i tyska Sindelfingen är på gott humör blir resultaten allt annat än det vanliga - titta bara på nya CLE 450 Cabriolet. Naturligtvis känner vi igen mycket av dragen och att det inte är en dussinbil bevisas av att prislappen börjar på 906 900 kronor. Då har man inte ens tittat i den digra listan över tillbehör och en snabbtitt avslöjar att vår testbil är extrautrustad för 249 550 kronor! Vad får man då för pengarna? Jo, en överraskande praktisk cabriolet där man sitter fantastiskt bra fram men där även komforten i baksätet får godkänt. För att göra insteget enklare är framdörrarna extra långa och därmed blir det svårt att nå de främre säkerhetsbältena. Men problem är till för att lösas och tyskarna har plockat fram en finess från åttiotalet – den elektriska bältesbetjänten. Vad sägs om en arm som sträcker fram bältet till dig? 

Tekniska data för Mercedes CLE 450 3,0 4MATIC AMG Line Cabriolet

Bensinmotor: 6-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 381 hk mellan 5 800-6 100 varv/min. Max vridmoment 500 Nm mellan 1 800-5 000 varv/min. 48 volts mildhybridsystem på 23 hk.

Kraftöverföring: Motorer fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda. 

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.  

Styrning:  Elservo. Vändcirkel: 11,7 meter. 

Bromsar:  Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 287, längd 485, bredd 194, höjd 143. Tjänstevikt 2 174. Bränsletank 66 liter. Batteri 0,9 kWh.  

Prestanda:  Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,7 sek.

Förbrukning/miljö: 8,1 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 183 g/km (WLTP).

Pris:  1 156 450 kronor (grundpris 906 900 kronor). 

+ Plus…      

Praktisk och välbyggd cabriolet 

Tekniska innovationer   

Vassa köregenskaper  

Komforten 

- Minus…    

Bara två års nybilsgaranti

Dyra tillbehörspaket

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025