loadingAxfoods vd Simone Margulies. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Axfoods vd Simone Margulies. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Matjättens vd: Diskussionen har varit polariserad

Johanna Ekström/TT

Konsumenterna får vänja sig vid mer tvära kast när det kommer till matpriser, tror Axfoods vd Simone Margulies. Samtidigt tycker hon att diskussionen om maten har varit polariserad.

– Den grundar sig inte i fakta, säger hon.

När matpriserna i början av året återigen tog fart fick en del konsumenter nog och det uppmanades till bojkott av de stora livsmedelskedjorna.

Något som inte är helt enkelt, eftersom ett fåtal livsmedelsjättar kontrollerar det mesta av handeln.

Axfood äger till exempel Willys, Hemköp, Handlar'n, Tempo, Citygross, Matöppet och Eurocash. Som om inte det var nog äger de också grossisten Dagab och restauranggrossisten Snabbgross.

Enligt Axfoods vd Simone Margulies har bolaget inte heller sett någon "nämnvärd effekt" av bojkotten.

Kunder strömmar till

Att bolagets vinst minskade under kvartalet förklarar hon snarare med ett negativt resultat för Citygross och delvis med kalendereffekter.

– Förra året hade vi en skottdag och i år inträffade påsken i april, säger hon.

I stället ser Axfood att kunderna strömmar till både hos lågpriskedjan Willys och "vanliga" kedjan Hemköp. Enligt Margulies är efterfrågan på Willys-butiker större än vad det i nuläget finns butiker.

– Vi hade gärna öppnat fler butiker men det är svårt att få tillstånd. Många gånger förstår vi inte ens varför. En tredjedel av Sveriges kommuner saknar lågprisbutiker, säger hon och fortsätter:

– Det är den viktigaste delen både för att öka konkurrensen och få ner matpriserna. I Sverige har vi en låg andel lågprisbutiker jämfört med övriga Europa.

Hon tycker att debatten om matpriserna ofta har varit polariserad.

– Den har inte grundat sig i fakta och har försökt visa att någon har skott sig i kedjan.

– Nu tycker jag att debatten har blivit mer faktabaserad. Sverige har inte haft någon annan prisutveckling än andra europeiska länder, vi har lägre priser än de nordiska grannländerna, säger hon.

Konkurrensverket har pekat på dålig konkurrens inom den svenska livsmedelsbranschen. Men enligt Margulies är det främst valutan, geopolitiken och framför allt klimatförändringarna som har påverkat matprisinflationen.

Mer volatila priser

Det senaste kvartalet har klimatet till exempel påverkat kaffe- och kakaopriserna, som stigit kraftigt på grund av dåliga skördar.

Att kronan har stärkts är däremot "mycket positivt" för de svenska matpriserna, säger hon – även om det kan ta tid innan det märks på butikshyllorna, eftersom det är ledtid för importerad mat.

Vad tror du om matpriserna framåt?

– Jag varken kan eller vill ge någon prognos framåt, men mer volatila priser är nog något vi får vänja oss vid, säger hon.

Axfoods kvartalsrapport

Livsmedelskoncernen Axfood gjorde en rörelsevinst på 719 miljoner kronor under årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 817 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.

Nettoomsättningen steg med 3,9 procent till 21 miljarder kronor.

Rörelsemarginalen, ett lönsamhetsmått, sjönk från 4,0 till 3,4 procent.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAxfoods vd Simone Margulies. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Axfoods vd Simone Margulies. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Matjättens vd: Diskussionen har varit polariserad

Johanna Ekström/TT

Konsumenterna får vänja sig vid mer tvära kast när det kommer till matpriser, tror Axfoods vd Simone Margulies. Samtidigt tycker hon att diskussionen om maten har varit polariserad.

– Den grundar sig inte i fakta, säger hon.

När matpriserna i början av året återigen tog fart fick en del konsumenter nog och det uppmanades till bojkott av de stora livsmedelskedjorna.

Något som inte är helt enkelt, eftersom ett fåtal livsmedelsjättar kontrollerar det mesta av handeln.

Axfood äger till exempel Willys, Hemköp, Handlar'n, Tempo, Citygross, Matöppet och Eurocash. Som om inte det var nog äger de också grossisten Dagab och restauranggrossisten Snabbgross.

Enligt Axfoods vd Simone Margulies har bolaget inte heller sett någon "nämnvärd effekt" av bojkotten.

Kunder strömmar till

Att bolagets vinst minskade under kvartalet förklarar hon snarare med ett negativt resultat för Citygross och delvis med kalendereffekter.

– Förra året hade vi en skottdag och i år inträffade påsken i april, säger hon.

I stället ser Axfood att kunderna strömmar till både hos lågpriskedjan Willys och "vanliga" kedjan Hemköp. Enligt Margulies är efterfrågan på Willys-butiker större än vad det i nuläget finns butiker.

– Vi hade gärna öppnat fler butiker men det är svårt att få tillstånd. Många gånger förstår vi inte ens varför. En tredjedel av Sveriges kommuner saknar lågprisbutiker, säger hon och fortsätter:

– Det är den viktigaste delen både för att öka konkurrensen och få ner matpriserna. I Sverige har vi en låg andel lågprisbutiker jämfört med övriga Europa.

Hon tycker att debatten om matpriserna ofta har varit polariserad.

– Den har inte grundat sig i fakta och har försökt visa att någon har skott sig i kedjan.

– Nu tycker jag att debatten har blivit mer faktabaserad. Sverige har inte haft någon annan prisutveckling än andra europeiska länder, vi har lägre priser än de nordiska grannländerna, säger hon.

Konkurrensverket har pekat på dålig konkurrens inom den svenska livsmedelsbranschen. Men enligt Margulies är det främst valutan, geopolitiken och framför allt klimatförändringarna som har påverkat matprisinflationen.

Mer volatila priser

Det senaste kvartalet har klimatet till exempel påverkat kaffe- och kakaopriserna, som stigit kraftigt på grund av dåliga skördar.

Att kronan har stärkts är däremot "mycket positivt" för de svenska matpriserna, säger hon – även om det kan ta tid innan det märks på butikshyllorna, eftersom det är ledtid för importerad mat.

Vad tror du om matpriserna framåt?

– Jag varken kan eller vill ge någon prognos framåt, men mer volatila priser är nog något vi får vänja oss vid, säger hon.

Axfoods kvartalsrapport

Livsmedelskoncernen Axfood gjorde en rörelsevinst på 719 miljoner kronor under årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 817 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.

Nettoomsättningen steg med 3,9 procent till 21 miljarder kronor.

Rörelsemarginalen, ett lönsamhetsmått, sjönk från 4,0 till 3,4 procent.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025