loadingBilvraket dras upp ur Södertäljekanalen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
Bilvraket dras upp ur Södertäljekanalen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes

Rockbandets dödskrasch – fortfarande ett mysterium

Mikael Widerberg/TT

Det beskrivs som en av de märkligaste bilolyckorna i svensk historia. Än i dag finns det inget svar på vad som hände när det brittiska rockbandet Viola Beach och deras manager dödsstörtade ner från Södertäljebron en iskall februarinatt 2016.

– Det är en gåta, säger polisen Martin Bergholm som jobbade med utredningen.

Sommaren 2016. Coldplays frontfigur Chris Martin darrar på rösten. De närmare 100 000 personerna i publiken på Glastonbury-festivalen håller andan. Strålkastarna är tända.

– Det där bandet påminner om oss. Glädjen de kände, hoppet..., säger världsstjärnan från scenen.

Brittiska rockbandet Viola Beach under en spelning på Notting Hill Arts Club den 10 januari 2016. Olyckan sker kort där efter, den 13 februari. Foto: Colin Hart

– Bandet hette Viola Beach. Det var en hemsk olycka, de togs ifrån oss. Därför ska vi se till att de får vara headline nu. Jag hoppas verkligen att vi kan göra er låt rättvisa, grabbar.

På de väldiga storbildsskärmarna syns Viola Beachs medlemmar. På scenen spelar Coldplay deras låt ”Boys that sing”. I publiken undrar människorna vad som egentligen hände den där natten i februari på motorvägsbron i Södertälje.

Den frågan är fortfarande obesvarad.

Fem godishjärtan nedanför Södertäljebron för att hedra bandmedlemmarna och deras manager. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Oförklarlig olycka

Det var natten den 13 februari 2016. Tidigare på kvällen hade det brittiska rockbandet Viola Beach spelat på festivalen ”Where's the music?" i Norrköping, deras första konsert någonsin utomlands. De fyra ungdomarna från Warrington i nordvästra England stod på randen till det stora genombrottet. Nu var de på väg till Arlanda för att flyga hem – och sedan vidare ut i världen.

I kanalen under motorvägsbron i Södertälje skulle oljetankern Tellus passera. Ett antal lastbilar och personbilar stannade när bommarna gick ned och bron sakta började öppnas. I uppskattningsvis 90 kilometer i timmen kom hyrbilen med Viola Beach och deras manager i vänsterfilen.

Den bilen stannade inte.

Natten den 13 februari 2016 omkom medlemmarna i bandet Viola Beach och deras manager i en olycka vid Södertäljebron. Foto: Anders Humlebo/TT

På övervakningskameror syns hur bilen bromsar till för att sedan väja ut i vägrenen, förbi kön. En gång till tycks den punktbromsa - sedan försvinner den från kameran.

Vittnen har beskrivit hur bilen i hög hastighet plöjde rakt igenom två rader av nedfällda bommar och sedan bara fortsatte framåt. Bilen, en nästan helt ny suv, slog i brofästet så att taket kapades av - sedan störtade den omkring 30 meter ned i det iskalla vattnet.

Sannolikt omkom de fyra bandmedlemmarna och deras manager när bilen slog i brofästet, enligt polisen.

– Hur kunde de inte förstå vad som var på gång? Det kanske var så att de såg en möjlighet att passera och farten var hög, men ändå. Det känns osannolikt att man agerar så. Visst, det var dålig sikt och det är möjligt att de trodde att vägrenen var en öppen fil. Men det är en gåta, säger polisen Martin Bergholm som var med i utredningsarbetet.

”Funderar mycket”

Bilen undersöktes noggrant, men inga fel hittades. Bommar, trafikljus och varningstexterna fungerade. Föraren var inte påverkad av alkohol eller droger.

Vad som skedde inne i bilen precis före olyckan visste bara de fem unga männen, alla i åldern 19 till 32, som satt där. Polisen har inte kunnat fastställa varför föraren agerade som han gjorde. Det har spekulerats i att han svimmat av eller somnat, att han tittade i telefonen eller till och med att det skulle handla om ett utvidgat självmord.

– Polisen kom egentligen inte fram till någonting. Genom konstruerade filmer kunde vi påvisa hur olyckan gick till, men inte mer än så. Jag funderar fortfarande mycket på det här, hur det är möjligt. Det är så konstigt, säger Martin Bergholm.

– Båten som var på väg att passera såg något falla ned, minns jag, men identifierade det som is. Besättningen frågade till och med centralen om det var okej att passera och fick ”ja” som svar.

Efter olyckan var Martin Bergholm i kontakt med bandmedlemmarnas anhöriga hemma i England. Arbetet var brådskande.

– Jag hade mycket kontakt med deras hemland angående dödsbudet. I och med att det var ett rockband förstod vi att det skulle få stor påverkan i media. Så det var viktigt att anhöriga så fort som möjligt fick information, innan medierna började skriva om det.

Och medierna kom att skriva.

Spaltmeter efter spaltmeter. Både i Sverige och i England rapporterades det flitigt.

– Det fanns säkerhetsåtgärder med bommar och lampor. Allt fanns på plats för att man inte skulle misslyckas. Det var kö. Hade det varit en bro som öppnades uppåt så hade de kanske fått några blåmärken och ett par brutna ben. Nu öppnas den på ett annat sätt och då blev det så här hemskt.

”De hoppar upp och ner”

En tid efter dödsolyckan släpptes Viola Beachs debutalbum postumt, mycket efter att medlemmarnas familjer varit drivande. Flera av låtarna har nått höga placeringar på topplistor. ”Boys that sing” spelas fortfarande på radio och klubbar runt om i världen. Hemma i Warrington finns ett stort minnesmärke i brons föreställande killarna och deras manager.

– Jag tror att de är överlyckliga. Jag tror att de är ute där någonstans och hoppar upp och ner och säger: ”Ja, kom igen, få folk att lyssna på vår musik”, har Fin Reeves, bror till en av bandmedlemmarna, sagt till BBC.

Olycksförloppet

Olyckan i norrgående riktning på motorvägsbron i Södertälje inträffade natten till lördagen den 13 februari i samband med broöppning.

Klockan 01.59.37 börjar rött ljus blinka.

Klockan 02.00.26 går alla fyra bommarna ned. Det första paret bommar 100 meter från bron, det andra paret bommar 10 meter från bron.

Utan påslaget varningsljus och nedfällda bommar kan bron inte öppnas.

Exakt tidpunkt för när olycksbilen kör igenom bommarna är inte känd, det finns ingen teknik som registrerar ögonblicket.

Från de första forcerade bommarna tar det uppskattningsvis två, tre sekunder innan bilen kör in i brodelen som är på väg upp och därpå störtar ner i kanalen.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBilvraket dras upp ur Södertäljekanalen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
Bilvraket dras upp ur Södertäljekanalen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes

Rockbandets dödskrasch – fortfarande ett mysterium

Mikael Widerberg/TT

Det beskrivs som en av de märkligaste bilolyckorna i svensk historia. Än i dag finns det inget svar på vad som hände när det brittiska rockbandet Viola Beach och deras manager dödsstörtade ner från Södertäljebron en iskall februarinatt 2016.

– Det är en gåta, säger polisen Martin Bergholm som jobbade med utredningen.

Sommaren 2016. Coldplays frontfigur Chris Martin darrar på rösten. De närmare 100 000 personerna i publiken på Glastonbury-festivalen håller andan. Strålkastarna är tända.

– Det där bandet påminner om oss. Glädjen de kände, hoppet..., säger världsstjärnan från scenen.

Brittiska rockbandet Viola Beach under en spelning på Notting Hill Arts Club den 10 januari 2016. Olyckan sker kort där efter, den 13 februari. Foto: Colin Hart

– Bandet hette Viola Beach. Det var en hemsk olycka, de togs ifrån oss. Därför ska vi se till att de får vara headline nu. Jag hoppas verkligen att vi kan göra er låt rättvisa, grabbar.

På de väldiga storbildsskärmarna syns Viola Beachs medlemmar. På scenen spelar Coldplay deras låt ”Boys that sing”. I publiken undrar människorna vad som egentligen hände den där natten i februari på motorvägsbron i Södertälje.

Den frågan är fortfarande obesvarad.

Fem godishjärtan nedanför Södertäljebron för att hedra bandmedlemmarna och deras manager. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Oförklarlig olycka

Det var natten den 13 februari 2016. Tidigare på kvällen hade det brittiska rockbandet Viola Beach spelat på festivalen ”Where's the music?" i Norrköping, deras första konsert någonsin utomlands. De fyra ungdomarna från Warrington i nordvästra England stod på randen till det stora genombrottet. Nu var de på väg till Arlanda för att flyga hem – och sedan vidare ut i världen.

I kanalen under motorvägsbron i Södertälje skulle oljetankern Tellus passera. Ett antal lastbilar och personbilar stannade när bommarna gick ned och bron sakta började öppnas. I uppskattningsvis 90 kilometer i timmen kom hyrbilen med Viola Beach och deras manager i vänsterfilen.

Den bilen stannade inte.

Natten den 13 februari 2016 omkom medlemmarna i bandet Viola Beach och deras manager i en olycka vid Södertäljebron. Foto: Anders Humlebo/TT

På övervakningskameror syns hur bilen bromsar till för att sedan väja ut i vägrenen, förbi kön. En gång till tycks den punktbromsa - sedan försvinner den från kameran.

Vittnen har beskrivit hur bilen i hög hastighet plöjde rakt igenom två rader av nedfällda bommar och sedan bara fortsatte framåt. Bilen, en nästan helt ny suv, slog i brofästet så att taket kapades av - sedan störtade den omkring 30 meter ned i det iskalla vattnet.

Sannolikt omkom de fyra bandmedlemmarna och deras manager när bilen slog i brofästet, enligt polisen.

– Hur kunde de inte förstå vad som var på gång? Det kanske var så att de såg en möjlighet att passera och farten var hög, men ändå. Det känns osannolikt att man agerar så. Visst, det var dålig sikt och det är möjligt att de trodde att vägrenen var en öppen fil. Men det är en gåta, säger polisen Martin Bergholm som var med i utredningsarbetet.

”Funderar mycket”

Bilen undersöktes noggrant, men inga fel hittades. Bommar, trafikljus och varningstexterna fungerade. Föraren var inte påverkad av alkohol eller droger.

Vad som skedde inne i bilen precis före olyckan visste bara de fem unga männen, alla i åldern 19 till 32, som satt där. Polisen har inte kunnat fastställa varför föraren agerade som han gjorde. Det har spekulerats i att han svimmat av eller somnat, att han tittade i telefonen eller till och med att det skulle handla om ett utvidgat självmord.

– Polisen kom egentligen inte fram till någonting. Genom konstruerade filmer kunde vi påvisa hur olyckan gick till, men inte mer än så. Jag funderar fortfarande mycket på det här, hur det är möjligt. Det är så konstigt, säger Martin Bergholm.

– Båten som var på väg att passera såg något falla ned, minns jag, men identifierade det som is. Besättningen frågade till och med centralen om det var okej att passera och fick ”ja” som svar.

Efter olyckan var Martin Bergholm i kontakt med bandmedlemmarnas anhöriga hemma i England. Arbetet var brådskande.

– Jag hade mycket kontakt med deras hemland angående dödsbudet. I och med att det var ett rockband förstod vi att det skulle få stor påverkan i media. Så det var viktigt att anhöriga så fort som möjligt fick information, innan medierna började skriva om det.

Och medierna kom att skriva.

Spaltmeter efter spaltmeter. Både i Sverige och i England rapporterades det flitigt.

– Det fanns säkerhetsåtgärder med bommar och lampor. Allt fanns på plats för att man inte skulle misslyckas. Det var kö. Hade det varit en bro som öppnades uppåt så hade de kanske fått några blåmärken och ett par brutna ben. Nu öppnas den på ett annat sätt och då blev det så här hemskt.

”De hoppar upp och ner”

En tid efter dödsolyckan släpptes Viola Beachs debutalbum postumt, mycket efter att medlemmarnas familjer varit drivande. Flera av låtarna har nått höga placeringar på topplistor. ”Boys that sing” spelas fortfarande på radio och klubbar runt om i världen. Hemma i Warrington finns ett stort minnesmärke i brons föreställande killarna och deras manager.

– Jag tror att de är överlyckliga. Jag tror att de är ute där någonstans och hoppar upp och ner och säger: ”Ja, kom igen, få folk att lyssna på vår musik”, har Fin Reeves, bror till en av bandmedlemmarna, sagt till BBC.

Olycksförloppet

Olyckan i norrgående riktning på motorvägsbron i Södertälje inträffade natten till lördagen den 13 februari i samband med broöppning.

Klockan 01.59.37 börjar rött ljus blinka.

Klockan 02.00.26 går alla fyra bommarna ned. Det första paret bommar 100 meter från bron, det andra paret bommar 10 meter från bron.

Utan påslaget varningsljus och nedfällda bommar kan bron inte öppnas.

Exakt tidpunkt för när olycksbilen kör igenom bommarna är inte känd, det finns ingen teknik som registrerar ögonblicket.

Från de första forcerade bommarna tar det uppskattningsvis två, tre sekunder innan bilen kör in i brodelen som är på väg upp och därpå störtar ner i kanalen.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025