Regeringen har fattat beslut om statligt stöd till ett nytt kärnkraftsprojekt och går dessutom in som delägare. Statsminister Ulf Kristersson beskriver beslutet som historiskt och säger att satsningen ska stärka Sveriges energiförsörjning, konkurrenskraft och säkerhet.
Regeringen har beslutat att ge statligt stöd till byggandet av ny kärnkraft i Sverige. Beslutet innebär också att staten blir delägare i projektet, som ska genomföras tillsammans med företaget Wideberg Kraft.
Beskedet presenterades av statsminister Ulf Kristersson under regeringens sammanträde i Visby i samband med Almedalsveckan.










