loadingÖresundsbron. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Öresundsbron. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Regeringen öppnar för fler vägavgifter

Peter Wallberg och Niklas Svahn/TT

Regeringen öppnar för att låta till exempel bilister vara med och finansiera vissa nya vägprojekt med vägavgifter.

Stora infrastrukturprojekt betalas vanligtvis med statliga anslag. Men i infrastrukturpropositionen skriver regeringen att "alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas".

Det kan handla om vägavgifter, trängselskatter och när det gäller järnväg banavgifter, men också medfinansiering från regioner, kommuner, företag eller bidrag från EU och Nato.

När det gäller avgifter som till exempel bilister får betala så finns redan trängselskatt i Stockholm och Göteborg, broavgifter över Motalaviken på riksväg 50, över Sundsvallsfjärden på E4:an, över Skurusundet på väg 222 och över Öresundsbron.

På järnvägen tas banavgifter ut.

Betala Malmbanan

Tanken är att vissa viktiga transportprojekt, som en östlig förbindelse runt Stockholm, ska kunna genomföras snabbare om andra medfinansiärer deltar i projekten.

"Under kommande planperiod bör test genomföras med investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket", står det i propositionen.

Regeringen öppnar även för medfinansiering av Malmbanan i Norrbotten. I propositionen står att förutsättningarna för en utbyggnad av Malmbanan med medverkan från privata aktörer bör prövas.

Öresundsbron väntas vara betald med bland annat broavgifter till 2029. Regeringen vill titta på om framtida intäkter från bron därefter ska gå till satsningar på infrastruktur i Öresundsregionen.

Andra avgifter

TT: Borde inte skåningarna slippa avgiften efter 2029?

– Det vi tittar på nu är det som man redan i dag gör i Danmark, där man använder avgifter från broar till exempel för att finansiera annan infrastruktur, säger Carlson.

TT: Öppnar ni upp för andra trafikavgifter, motorvägsavgifter till exempel?

– Det är en del av det bredare greppet kring finansieringsformer. Exakt vad vi kommer att landa i där får vi återkomma till, men vi pekar på Östlig förbindelse till exempel här i Stockholm där tunnelavgifter skulle kunna vara ett sätt att finansiera den infrastrukturen, säger Carlson.

– Det kan finnas andra exempel på sådana lösningar som gör att man får infrastruktur på plats snabbare.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÖresundsbron. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Öresundsbron. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Regeringen öppnar för fler vägavgifter

Peter Wallberg och Niklas Svahn/TT

Regeringen öppnar för att låta till exempel bilister vara med och finansiera vissa nya vägprojekt med vägavgifter.

Stora infrastrukturprojekt betalas vanligtvis med statliga anslag. Men i infrastrukturpropositionen skriver regeringen att "alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas".

Det kan handla om vägavgifter, trängselskatter och när det gäller järnväg banavgifter, men också medfinansiering från regioner, kommuner, företag eller bidrag från EU och Nato.

När det gäller avgifter som till exempel bilister får betala så finns redan trängselskatt i Stockholm och Göteborg, broavgifter över Motalaviken på riksväg 50, över Sundsvallsfjärden på E4:an, över Skurusundet på väg 222 och över Öresundsbron.

På järnvägen tas banavgifter ut.

Betala Malmbanan

Tanken är att vissa viktiga transportprojekt, som en östlig förbindelse runt Stockholm, ska kunna genomföras snabbare om andra medfinansiärer deltar i projekten.

"Under kommande planperiod bör test genomföras med investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket", står det i propositionen.

Regeringen öppnar även för medfinansiering av Malmbanan i Norrbotten. I propositionen står att förutsättningarna för en utbyggnad av Malmbanan med medverkan från privata aktörer bör prövas.

Öresundsbron väntas vara betald med bland annat broavgifter till 2029. Regeringen vill titta på om framtida intäkter från bron därefter ska gå till satsningar på infrastruktur i Öresundsregionen.

Andra avgifter

TT: Borde inte skåningarna slippa avgiften efter 2029?

– Det vi tittar på nu är det som man redan i dag gör i Danmark, där man använder avgifter från broar till exempel för att finansiera annan infrastruktur, säger Carlson.

TT: Öppnar ni upp för andra trafikavgifter, motorvägsavgifter till exempel?

– Det är en del av det bredare greppet kring finansieringsformer. Exakt vad vi kommer att landa i där får vi återkomma till, men vi pekar på Östlig förbindelse till exempel här i Stockholm där tunnelavgifter skulle kunna vara ett sätt att finansiera den infrastrukturen, säger Carlson.

– Det kan finnas andra exempel på sådana lösningar som gör att man får infrastruktur på plats snabbare.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024