Hot eller våld riktat mot ambulansanställda ökar. Samtidigt vittnar många om att de inte får tillräcklig information om kända risker inför en utryckning. Det visar en rapport från Kommunal.
Nästan varannan ambulanssjukvårdare uppger att hot och våld förekommer någon eller några gånger i månaden på arbetsplatsen.
– Ambulanspersonal ska inte skickas in i riskfyllda situationer utan tillräcklig information, fungerande riskbedömningar eller möjlighet att få stöd i tid. När hot och våld blir en del av vardagen har arbetsgivarna redan misslyckats med sitt ansvar, säger Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande.













