loadingDet behöver utbildas många fler lastbilschaufförer, enligt en rapport från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det behöver utbildas många fler lastbilschaufförer, enligt en rapport från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

150 000 medarbetare sökes till transportsektorn

Epoch Times

Det råder underskott på lastbilschaufförer i Sverige, och ännu värre kan det bli framöver. Stora pensionsavgångar och dåligt intresse för transportjobb bland unga innebär att det behöver anställas 150 000 personer inom näringen fram till 2040, enligt arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

I en rapport om transportnäringens framtid befarar Transportföretagen att bristen på utbildad personal kan skapa allvarliga hinder för bland annat tillväxt och beredskapsförmåga. Man kräver därför politisk handling nu.

– Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist. Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång – både i vardag och i kris, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen i ett uttalande.

Transportfakta

Transportnäringen sysselsätter drygt 330 000 personer och utgör 4,5 procent av BNP.

Upp till 150 000 personer behöver anställas fram till 2040.

Andelen förare med rätt körkortsbehörighet riskerar att minska med över 250 000 till 2040.

Källa: Transportbranschen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDet behöver utbildas många fler lastbilschaufförer, enligt en rapport från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det behöver utbildas många fler lastbilschaufförer, enligt en rapport från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

150 000 medarbetare sökes till transportsektorn

Epoch Times

Det råder underskott på lastbilschaufförer i Sverige, och ännu värre kan det bli framöver. Stora pensionsavgångar och dåligt intresse för transportjobb bland unga innebär att det behöver anställas 150 000 personer inom näringen fram till 2040, enligt arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

I en rapport om transportnäringens framtid befarar Transportföretagen att bristen på utbildad personal kan skapa allvarliga hinder för bland annat tillväxt och beredskapsförmåga. Man kräver därför politisk handling nu.

– Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist. Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång – både i vardag och i kris, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen i ett uttalande.

Transportfakta

Transportnäringen sysselsätter drygt 330 000 personer och utgör 4,5 procent av BNP.

Upp till 150 000 personer behöver anställas fram till 2040.

Andelen förare med rätt körkortsbehörighet riskerar att minska med över 250 000 till 2040.

Källa: Transportbranschen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025