Motor

Qashqai rustar upp sig

Willy Priske och Jenny Nilsson/CNP
loadingFoto: CNP
Foto: CNP

Nissan påstår sig ha varit först med att lansera begreppet ”crossover”. Modellen som banade väg för den nya beteckningen fick namnet Qashqai och blev en dundersuccé vid lanseringen 2007 – sedan dess har över fyra miljoner exemplar sålts. Nu är det dags för en ansiktslyft modell att göra entré, vars front sägs ha inspirerats av antika japanska rustningar. Nyfikna på hur reste vi till portugisiska Faro för en rejäl provkörning.

Bilindustrin elektrifieras och den ena genialiska lösningen avlöser den andra. För tre år sedan presenterades Nissan Qashqai e-POWER. Enkelt uttryckt drivs bilen av en elmotor som tar sin kraft från ett litet batteri, som i sin tur laddas med hjälp av en trecylindrig bensinare. Konceptet blev snabbt en kundfavorit, och nu finns hela paketet tillsammans med såväl ny rustning som utrustning.

Nissan har med relativt små medel förnyat och förstärkt bilens karaktär. I aktern är i princip bara lyktorna nya, men fronten har däremot fått en rejäl makeover med hungrigare grill och kaxigare ljusarrangemang. Däremot krävs det en expert på antika japanska rustningar för att begripa symboliken.

Nissan Qashqai e-POWER N-Design

Motor: Drivs av elmotor. Max effekt 190 hk. Max vridmoment 330 Nm. En 3-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter fungerar som generator.

Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.

Fjädring:

Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo.

Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 443, bredd 184, höjd 163. Tjänstevikt 1 777. Max dragvikt 750. Bränsletank 55 liter.

Prestanda:

Toppfart 170 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 7,9 sek.

Förbrukning/Miljö: 5,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2 120 g/km (WLTP).

Pris: 442 500 kronor.

+ PLUS

Hög utrustningsnivå Bra köregenskaper Smart drivlina Komforten

- MINUS

Dragvikten är bara 750 kg Ingen fyrhjulsdrift

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Motor

Qashqai rustar upp sig

Willy Priske och Jenny Nilsson/CNP
loadingFoto: CNP
Foto: CNP

Nissan påstår sig ha varit först med att lansera begreppet ”crossover”. Modellen som banade väg för den nya beteckningen fick namnet Qashqai och blev en dundersuccé vid lanseringen 2007 – sedan dess har över fyra miljoner exemplar sålts. Nu är det dags för en ansiktslyft modell att göra entré, vars front sägs ha inspirerats av antika japanska rustningar. Nyfikna på hur reste vi till portugisiska Faro för en rejäl provkörning.

Bilindustrin elektrifieras och den ena genialiska lösningen avlöser den andra. För tre år sedan presenterades Nissan Qashqai e-POWER. Enkelt uttryckt drivs bilen av en elmotor som tar sin kraft från ett litet batteri, som i sin tur laddas med hjälp av en trecylindrig bensinare. Konceptet blev snabbt en kundfavorit, och nu finns hela paketet tillsammans med såväl ny rustning som utrustning.

Nissan har med relativt små medel förnyat och förstärkt bilens karaktär. I aktern är i princip bara lyktorna nya, men fronten har däremot fått en rejäl makeover med hungrigare grill och kaxigare ljusarrangemang. Däremot krävs det en expert på antika japanska rustningar för att begripa symboliken.

Nissan Qashqai e-POWER N-Design

Motor: Drivs av elmotor. Max effekt 190 hk. Max vridmoment 330 Nm. En 3-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter fungerar som generator.

Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.

Fjädring:

Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo.

Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 443, bredd 184, höjd 163. Tjänstevikt 1 777. Max dragvikt 750. Bränsletank 55 liter.

Prestanda:

Toppfart 170 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 7,9 sek.

Förbrukning/Miljö: 5,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2 120 g/km (WLTP).

Pris: 442 500 kronor.

+ PLUS

Hög utrustningsnivå Bra köregenskaper Smart drivlina Komforten

- MINUS

Dragvikten är bara 750 kg Ingen fyrhjulsdrift

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025