loadingEtt nytt projekt testar om antalet viltolyckor på tågspår kan minskas med hjälp av människoröster. Arkivbild. Foto: Paul Kleiven/NTB/TT
Ett nytt projekt testar om antalet viltolyckor på tågspår kan minskas med hjälp av människoröster. Arkivbild. Foto: Paul Kleiven/NTB/TT
Inrikes

Pysljud ska hålla älgen borta från spåret

TT

Älg och annat vilt som korsar tågspår kan orsaka olyckor i tågtrafiken. I Trollhättan pågår ett forskningsprojekt där tre nya typer av ”övergångsställen” testas för vilda djur. Forskarna har testat olika ljud, såsom människoröster, pysljud och gitarrsolon, för att skrämma bort djuren från rälsen när ett tåg är på ingång, rapporterar TTELA.

Det som har fungerat bäst är människoröster och pysljud.

Kamerainspelningar från den så kallade pratande faunapassagerna visar hur djuren lämnar rälsen innan tåget kommer när varningen aktiverats några gånger i veckan.

– Det hjälper inte att varna lokförare, för de kan inte göra något ändå om de har en älg på spåret. De har en stoppsträcka på ungefär en kilometer. Så vi får skrämma bort djuren i stället, säger forskaren Mattias Olsson till tidningen.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt nytt projekt testar om antalet viltolyckor på tågspår kan minskas med hjälp av människoröster. Arkivbild. Foto: Paul Kleiven/NTB/TT
Ett nytt projekt testar om antalet viltolyckor på tågspår kan minskas med hjälp av människoröster. Arkivbild. Foto: Paul Kleiven/NTB/TT
Inrikes

Pysljud ska hålla älgen borta från spåret

TT

Älg och annat vilt som korsar tågspår kan orsaka olyckor i tågtrafiken. I Trollhättan pågår ett forskningsprojekt där tre nya typer av ”övergångsställen” testas för vilda djur. Forskarna har testat olika ljud, såsom människoröster, pysljud och gitarrsolon, för att skrämma bort djuren från rälsen när ett tåg är på ingång, rapporterar TTELA.

Det som har fungerat bäst är människoröster och pysljud.

Kamerainspelningar från den så kallade pratande faunapassagerna visar hur djuren lämnar rälsen innan tåget kommer när varningen aktiverats några gånger i veckan.

– Det hjälper inte att varna lokförare, för de kan inte göra något ändå om de har en älg på spåret. De har en stoppsträcka på ungefär en kilometer. Så vi får skrämma bort djuren i stället, säger forskaren Mattias Olsson till tidningen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024