loadingFoto: Anders Humlebo/TT
Foto: Anders Humlebo/TT
Ekonomi & Näringsliv

Privatleasing kan bjuda på dyra överraskningar

Beatrice Nordensson/TT

Att kunna plocka ut en helt ny bil från bilhandlaren utan att betala kontantinsats eller ta billån är en lockelse för många som väljer att privatleasa. Men även om upplägget upplevs som enkelt och bekymmersfritt kan leasingresan bli en rejäl dikeskörning.

Privatleasingen ökade med omkring 20 procent under årets första åtta månader, enligt Riksförbundet M som bearbetat statistik från fordonsanalysföretaget Vroom.

Privatleasing av bil innebär att du som kund binder upp dig på ett hyresavtal, oftast på 36 månader, till en fast månadskostnad. Kostnaden anpassas beroende på tillval och kringtjänster.

Mil och slitage

I privatleasingavtalet finns en överenskommen högsta körsträcka som ingår. Om sträckan som körts är längre när bilen lämnas tillbaka efter att avtalet upphört debiteras en extra kostnad, ofta mellan 12 och 18 kronor per mil.

För den som ska privatleasa en bil är körsträcka, utrustning och slitage något att hålla ögonen på. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

I de flesta avtal får leasingtagaren däremot inte avdrag på kostnaden om man inte kört alla mil som ingått enligt avtalet. Och möjligheten att försöka få in en sådan punkt i ett befintligt avtal är inte stor, tror Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M.

– Det är banken eller kreditgivaren som har upprättat avtalen och det är inte något som kan justeras individuellt är min uppfattning. Utan att det är lite ”take it or leave it".

I leasingkostnaden ingår också ett ”normalt slitage” av bilen under avtalstiden.

Och just vad som är normalt slitage är något som kan göra att privatleasing inte blir så förutsägbart och bekymmersfritt som man tänkt sig och kan komma att kosta extra pengar när bilen lämnas tillbaka.

– Just det här med normalt slitage är det väldigt många som upplever att man hamnar i ett stort underläge när bilen ska lämnas tillbaka, säger Carl-Erik Stjernvall.

Varnar för länk

När man skriver på avtalet ska det ingå information om vad som är normalt slitage. Bäst är om det finns en guide och bildmaterial som ligger med i avtalet.

– Det är inte bra om det i avtalet anges att man ska följa en länk till en hemsida där det finns information om slitage eftersom innehållet på en sådan sida kan ändras när som helst.

Carl-Erik Stjernvall uppmanar också till att vara uppmärksam på vad i utrustningsväg som ingår i leasingpriset. Olika vanliga tillval till såsom dragkrok eller vinterhjul, kan göra att månadskostnaden drar i väg ordentligt.

– När det gäller vinterhjul kan det vara ett påslag på 500-600 kronor i månaden. Så efter tre år har du betalat omkring 20 000. Så det kan vara värt att leta efter ett erbjudande där vinterhjul ingår, tipsar Stjernvall.

Privatleasing av bil

1. Avtalet löper ofta över tre år. Dessa går oftast inte att bryta. Om det går att bryta avtalet tillkommer en avgift som är så hög att det inte är ett rimligt alternativ. Avtalet kan dock överlåtas på någon annan.

2. En maximal körsträcka anges i avtalet, ofta 1 000 eller 1 500 mil per år. Ofta tillkommer en kostnad för ”övermil”, ofta mellan tolv och 18 kronor per mil.

3. Tillbehör kostar extra. Vinterhjul, motorvärmare eller dragkrok kan kosta oproportionerligt mycket per månad. Ofta är det billigare att exempelvis köpa egna vinterhjul och sälja efter hyresperioden.

Källa: Riksförbundet M

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFoto: Anders Humlebo/TT
Foto: Anders Humlebo/TT
Ekonomi & Näringsliv

Privatleasing kan bjuda på dyra överraskningar

Beatrice Nordensson/TT

Att kunna plocka ut en helt ny bil från bilhandlaren utan att betala kontantinsats eller ta billån är en lockelse för många som väljer att privatleasa. Men även om upplägget upplevs som enkelt och bekymmersfritt kan leasingresan bli en rejäl dikeskörning.

Privatleasingen ökade med omkring 20 procent under årets första åtta månader, enligt Riksförbundet M som bearbetat statistik från fordonsanalysföretaget Vroom.

Privatleasing av bil innebär att du som kund binder upp dig på ett hyresavtal, oftast på 36 månader, till en fast månadskostnad. Kostnaden anpassas beroende på tillval och kringtjänster.

Mil och slitage

I privatleasingavtalet finns en överenskommen högsta körsträcka som ingår. Om sträckan som körts är längre när bilen lämnas tillbaka efter att avtalet upphört debiteras en extra kostnad, ofta mellan 12 och 18 kronor per mil.

För den som ska privatleasa en bil är körsträcka, utrustning och slitage något att hålla ögonen på. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

I de flesta avtal får leasingtagaren däremot inte avdrag på kostnaden om man inte kört alla mil som ingått enligt avtalet. Och möjligheten att försöka få in en sådan punkt i ett befintligt avtal är inte stor, tror Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M.

– Det är banken eller kreditgivaren som har upprättat avtalen och det är inte något som kan justeras individuellt är min uppfattning. Utan att det är lite ”take it or leave it".

I leasingkostnaden ingår också ett ”normalt slitage” av bilen under avtalstiden.

Och just vad som är normalt slitage är något som kan göra att privatleasing inte blir så förutsägbart och bekymmersfritt som man tänkt sig och kan komma att kosta extra pengar när bilen lämnas tillbaka.

– Just det här med normalt slitage är det väldigt många som upplever att man hamnar i ett stort underläge när bilen ska lämnas tillbaka, säger Carl-Erik Stjernvall.

Varnar för länk

När man skriver på avtalet ska det ingå information om vad som är normalt slitage. Bäst är om det finns en guide och bildmaterial som ligger med i avtalet.

– Det är inte bra om det i avtalet anges att man ska följa en länk till en hemsida där det finns information om slitage eftersom innehållet på en sådan sida kan ändras när som helst.

Carl-Erik Stjernvall uppmanar också till att vara uppmärksam på vad i utrustningsväg som ingår i leasingpriset. Olika vanliga tillval till såsom dragkrok eller vinterhjul, kan göra att månadskostnaden drar i väg ordentligt.

– När det gäller vinterhjul kan det vara ett påslag på 500-600 kronor i månaden. Så efter tre år har du betalat omkring 20 000. Så det kan vara värt att leta efter ett erbjudande där vinterhjul ingår, tipsar Stjernvall.

Privatleasing av bil

1. Avtalet löper ofta över tre år. Dessa går oftast inte att bryta. Om det går att bryta avtalet tillkommer en avgift som är så hög att det inte är ett rimligt alternativ. Avtalet kan dock överlåtas på någon annan.

2. En maximal körsträcka anges i avtalet, ofta 1 000 eller 1 500 mil per år. Ofta tillkommer en kostnad för ”övermil”, ofta mellan tolv och 18 kronor per mil.

3. Tillbehör kostar extra. Vinterhjul, motorvärmare eller dragkrok kan kosta oproportionerligt mycket per månad. Ofta är det billigare att exempelvis köpa egna vinterhjul och sälja efter hyresperioden.

Källa: Riksförbundet M

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025