loadingKvartalsrapport från den Södertäljebaserade lastbilstillverkaren Scania. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Kvartalsrapport från den Södertäljebaserade lastbilstillverkaren Scania. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Rapportlyft för Scania – trots vinstras

Joakim Goksör/TT

Lastbils- och busstillverkaren Scania redovisar vinstras och minskad försäljning – både i volym och intäkter – i tredje kvartalet. Men orderingången tar ett rejält kliv uppåt. Och på börsen är det tummen upp.

Scaniaägaren Tratons aktie stiger nästan 3 procent efter delårsrapporten.

– Det är fortsatt tufft därute. Vi har framförallt en stark valutamotvind som slår hårt mot oss, säger Scaniachefen Christian Levin till TT.

Levin – som även är koncernchef i den VW-kontrollerade och börsnoterade Scaniaägaren Traton – gläds särskilt åt att orderingången lyfter 26 procent på lastbilar i årstakt. Dessutom ökar Scania sin marknadsandel på den viktiga europeiska marknaden.

– Och vi ser att serviceaffären går väldigt starkt, säger Levin.

– Jag tror vi ska få ordning på marginalen också, tillägger han.

Orderboken beskriver Levin som välfylld och efterfrågan börjar komma tillbaka i Europa.

Handelskonflikten mellan USA och Brasilien – en viktig marknad för Scania – är dock en joker i leken.

– Att försöka förutse vad Trumpregeringen hittar på är jättesvårt, säger Levin.

”Scanias hjärta”

Scania storsatsar just nu på att bygga upp industriell närvaro med en ny produktlinje i Kina. Samtidigt har Scania varslat om att 750 tjänstemän i Södertälje ska bort.

– De där två sakerna är inte alls kopplade till varandra.

I Kina håller Scania på att bygga upp vad Levin kallar ett ”mini-Scania”. Och det som händer i Södertälje är ett sätt att globalt ”korta beslutsvägar, platta till strukturer, komma närmare kund och bli snabbare”.

– Vi ser hela tiden över strukturen och anpassar oss för att vara konkurrenskraftiga. Men Södertälje kommer alltid vara Scanias hjärta. Det kommer alltid vara där vi har alla funktioner – förutom huvudkontoret.

Scania för samtal om batterileveranser från Lyten, som har köpt den kollapsade batteritillverkaren Northvolts konkursbo.

– Men det är för tidigt att säga vad det landar i. I mellantiden har vi skaffat oss andra leverantörer i Asien, så vi kommer att fortsätta trappa upp elfordonsleveranserna.

”Väldigt olyckligt”

Problemet när det gäller eldrivna fordon är dock inte på produktionssidan.

– Efterfrågan ökar inte alls som vi hade planerat för, säger Levin.

Han ser förklaringen i brister i europeisk laddinfrastruktur och en transportsektor som har svårt att se att det blir billigare att byta till elfordon.

– Det är väldigt olyckligt.

EU:s mål är att 35 procent av lastbilarna ska vara eldrivna om fem år. Det kan jämföras med dagens nivåer på 1,5 procent.

Scanias kvartalsrapport i korthet

Den Södertäljebaserade lastbils- och busstillverkaren Scania – en del av tyska Tratonkoncernen – redovisar ett justerat rörelseresultat på 5,2 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Det är ett vinstras på 26 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Försäljningsintäkterna under kvartalet sjönk 3 procent till 47 miljarder kronor. Leveranserna av lastbilar sjönk också 3 procent, till 19 768 lastbilar. Men orderingången för lastbilar lyfte 26 procent till 19 275 lastbilar (varav 133 var eldrivna).

Källa: Scania

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKvartalsrapport från den Södertäljebaserade lastbilstillverkaren Scania. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Kvartalsrapport från den Södertäljebaserade lastbilstillverkaren Scania. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Rapportlyft för Scania – trots vinstras

Joakim Goksör/TT

Lastbils- och busstillverkaren Scania redovisar vinstras och minskad försäljning – både i volym och intäkter – i tredje kvartalet. Men orderingången tar ett rejält kliv uppåt. Och på börsen är det tummen upp.

Scaniaägaren Tratons aktie stiger nästan 3 procent efter delårsrapporten.

– Det är fortsatt tufft därute. Vi har framförallt en stark valutamotvind som slår hårt mot oss, säger Scaniachefen Christian Levin till TT.

Levin – som även är koncernchef i den VW-kontrollerade och börsnoterade Scaniaägaren Traton – gläds särskilt åt att orderingången lyfter 26 procent på lastbilar i årstakt. Dessutom ökar Scania sin marknadsandel på den viktiga europeiska marknaden.

– Och vi ser att serviceaffären går väldigt starkt, säger Levin.

– Jag tror vi ska få ordning på marginalen också, tillägger han.

Orderboken beskriver Levin som välfylld och efterfrågan börjar komma tillbaka i Europa.

Handelskonflikten mellan USA och Brasilien – en viktig marknad för Scania – är dock en joker i leken.

– Att försöka förutse vad Trumpregeringen hittar på är jättesvårt, säger Levin.

”Scanias hjärta”

Scania storsatsar just nu på att bygga upp industriell närvaro med en ny produktlinje i Kina. Samtidigt har Scania varslat om att 750 tjänstemän i Södertälje ska bort.

– De där två sakerna är inte alls kopplade till varandra.

I Kina håller Scania på att bygga upp vad Levin kallar ett ”mini-Scania”. Och det som händer i Södertälje är ett sätt att globalt ”korta beslutsvägar, platta till strukturer, komma närmare kund och bli snabbare”.

– Vi ser hela tiden över strukturen och anpassar oss för att vara konkurrenskraftiga. Men Södertälje kommer alltid vara Scanias hjärta. Det kommer alltid vara där vi har alla funktioner – förutom huvudkontoret.

Scania för samtal om batterileveranser från Lyten, som har köpt den kollapsade batteritillverkaren Northvolts konkursbo.

– Men det är för tidigt att säga vad det landar i. I mellantiden har vi skaffat oss andra leverantörer i Asien, så vi kommer att fortsätta trappa upp elfordonsleveranserna.

”Väldigt olyckligt”

Problemet när det gäller eldrivna fordon är dock inte på produktionssidan.

– Efterfrågan ökar inte alls som vi hade planerat för, säger Levin.

Han ser förklaringen i brister i europeisk laddinfrastruktur och en transportsektor som har svårt att se att det blir billigare att byta till elfordon.

– Det är väldigt olyckligt.

EU:s mål är att 35 procent av lastbilarna ska vara eldrivna om fem år. Det kan jämföras med dagens nivåer på 1,5 procent.

Scanias kvartalsrapport i korthet

Den Södertäljebaserade lastbils- och busstillverkaren Scania – en del av tyska Tratonkoncernen – redovisar ett justerat rörelseresultat på 5,2 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Det är ett vinstras på 26 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Försäljningsintäkterna under kvartalet sjönk 3 procent till 47 miljarder kronor. Leveranserna av lastbilar sjönk också 3 procent, till 19 768 lastbilar. Men orderingången för lastbilar lyfte 26 procent till 19 275 lastbilar (varav 133 var eldrivna).

Källa: Scania

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025