Lastbils- och busstillverkaren Scania redovisar vinstras och minskad försäljning – både i volym och intäkter – i tredje kvartalet. Men orderingången tar ett rejält kliv uppåt. Och på börsen är det tummen upp.
Scaniaägaren Tratons aktie stiger nästan 3 procent efter delårsrapporten.
– Det är fortsatt tufft därute. Vi har framförallt en stark valutamotvind som slår hårt mot oss, säger Scaniachefen Christian Levin till TT.
Levin – som även är koncernchef i den VW-kontrollerade och börsnoterade Scaniaägaren Traton – gläds särskilt åt att orderingången lyfter 26 procent på lastbilar i årstakt. Dessutom ökar Scania sin marknadsandel på den viktiga europeiska marknaden.
– Och vi ser att serviceaffären går väldigt starkt, säger Levin.
– Jag tror vi ska få ordning på marginalen också, tillägger han.
Orderboken beskriver Levin som välfylld och efterfrågan börjar komma tillbaka i Europa.
Handelskonflikten mellan USA och Brasilien – en viktig marknad för Scania – är dock en joker i leken.
– Att försöka förutse vad Trumpregeringen hittar på är jättesvårt, säger Levin.
”Scanias hjärta”
Scania storsatsar just nu på att bygga upp industriell närvaro med en ny produktlinje i Kina. Samtidigt har Scania varslat om att 750 tjänstemän i Södertälje ska bort.
– De där två sakerna är inte alls kopplade till varandra.
I Kina håller Scania på att bygga upp vad Levin kallar ett ”mini-Scania”. Och det som händer i Södertälje är ett sätt att globalt ”korta beslutsvägar, platta till strukturer, komma närmare kund och bli snabbare”.
– Vi ser hela tiden över strukturen och anpassar oss för att vara konkurrenskraftiga. Men Södertälje kommer alltid vara Scanias hjärta. Det kommer alltid vara där vi har alla funktioner – förutom huvudkontoret.
Scania för samtal om batterileveranser från Lyten, som har köpt den kollapsade batteritillverkaren Northvolts konkursbo.
– Men det är för tidigt att säga vad det landar i. I mellantiden har vi skaffat oss andra leverantörer i Asien, så vi kommer att fortsätta trappa upp elfordonsleveranserna.
”Väldigt olyckligt”
Problemet när det gäller eldrivna fordon är dock inte på produktionssidan.
– Efterfrågan ökar inte alls som vi hade planerat för, säger Levin.
Han ser förklaringen i brister i europeisk laddinfrastruktur och en transportsektor som har svårt att se att det blir billigare att byta till elfordon.
– Det är väldigt olyckligt.
EU:s mål är att 35 procent av lastbilarna ska vara eldrivna om fem år. Det kan jämföras med dagens nivåer på 1,5 procent.













