loadingMassiva stopp på uppemot tolv timmar drabbade tågtrafiken mellan onsdagen och torsdagen. Arkivbild Foto: Janerik Henriksson/TT
Massiva stopp på uppemot tolv timmar drabbade tågtrafiken mellan onsdagen och torsdagen. Arkivbild Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Trafikverket: Extremvädret svårt att förutspå

Jon Jeppsson och Patrik Dokk/TT

Snälltåget riktar hård kritik mot Trafikverkets kommunikation, efter det utdragna tågstoppet under kvällen och natten. Verket beklagar stoppet – men pekar på ett extremväder som var svårt att förutspå.

– Det är lite det vi såg under gårdagskvällen, säger Mattias Dejke, säkerhetsdirektör.

Oväder och åsknedslag orsakade sent på onsdagen massiva förseningar och flera tåg stod stilla. I timmar satt över tusen resenärer strandade. Ett tåg från Stockholm till Berlin blev stående i Linköping i över elva timmar.

Tågoperatören Snälltåget riktar kraftig kritik mot Trafikverket. Man menar att brist på information från myndigheten gör det svårt att fatta beslut som att till exempel evakuera stillastående tåg.

– Vi är beroende av prognoser från Trafikverket. Vi har försökt få tågen att ta en annan väg, men det har vi fått nej på eftersom det är andra stopp eller banarbeten så vi har inte kunnat komma fram, säger Marco Andersson, presstalesperson för Snälltåget, till Ekot.

”Extremoväder”

Mattias Dejke beklagar att resenärerna blev sittande och förstår deras frustration, men betonar att det endast var två tåg som var särskilt drabbade, under svåra förutsättningar. Extremhetta och ett ”enormt kraftig åskoväder” ligger bakom problemen.

Efter en initial prognos om att återuppta trafiken vid klockan elva på kvällen slog blixten ned och brände kretskort, vilket orsakade ett utdraget signalfel.

– Det är ju teknik och det är oväder vi pratar om, i det här fallet extremoväder. Det blir i extremsituationer svårt att förutspå, säger Dejke.

På frågan om kritiken från Snälltåget, svarar han att Trafikverket har regelbunden dialog och avstämning med tågoperatörerna.

– Det senaste dygnet har det också intensifierats, givet att vi har märkt att omständigheterna har krävt det.

Det varma vädret håller i sig och Trafikverket har därför höjt sin beredskap, bland annat för att kunna köra ut vatten och i vissa fall extra toaletter och bistå tågoperatörerna om det skulle behövas.

”Lämnades vind för våg”

Resenären Märit Strindberg åkte med Snälltåget och är en av dem som blev fast i elva timmar i Linköping.

– Vi lämnades vind för våg. Det var inte särskilt snyggt hanterat. Vi fick inte veta vad felet var, säger hon till DN.

Snälltåget uppger att man kommer att kompensera sina resenärer.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMassiva stopp på uppemot tolv timmar drabbade tågtrafiken mellan onsdagen och torsdagen. Arkivbild Foto: Janerik Henriksson/TT
Massiva stopp på uppemot tolv timmar drabbade tågtrafiken mellan onsdagen och torsdagen. Arkivbild Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Trafikverket: Extremvädret svårt att förutspå

Jon Jeppsson och Patrik Dokk/TT

Snälltåget riktar hård kritik mot Trafikverkets kommunikation, efter det utdragna tågstoppet under kvällen och natten. Verket beklagar stoppet – men pekar på ett extremväder som var svårt att förutspå.

– Det är lite det vi såg under gårdagskvällen, säger Mattias Dejke, säkerhetsdirektör.

Oväder och åsknedslag orsakade sent på onsdagen massiva förseningar och flera tåg stod stilla. I timmar satt över tusen resenärer strandade. Ett tåg från Stockholm till Berlin blev stående i Linköping i över elva timmar.

Tågoperatören Snälltåget riktar kraftig kritik mot Trafikverket. Man menar att brist på information från myndigheten gör det svårt att fatta beslut som att till exempel evakuera stillastående tåg.

– Vi är beroende av prognoser från Trafikverket. Vi har försökt få tågen att ta en annan väg, men det har vi fått nej på eftersom det är andra stopp eller banarbeten så vi har inte kunnat komma fram, säger Marco Andersson, presstalesperson för Snälltåget, till Ekot.

”Extremoväder”

Mattias Dejke beklagar att resenärerna blev sittande och förstår deras frustration, men betonar att det endast var två tåg som var särskilt drabbade, under svåra förutsättningar. Extremhetta och ett ”enormt kraftig åskoväder” ligger bakom problemen.

Efter en initial prognos om att återuppta trafiken vid klockan elva på kvällen slog blixten ned och brände kretskort, vilket orsakade ett utdraget signalfel.

– Det är ju teknik och det är oväder vi pratar om, i det här fallet extremoväder. Det blir i extremsituationer svårt att förutspå, säger Dejke.

På frågan om kritiken från Snälltåget, svarar han att Trafikverket har regelbunden dialog och avstämning med tågoperatörerna.

– Det senaste dygnet har det också intensifierats, givet att vi har märkt att omständigheterna har krävt det.

Det varma vädret håller i sig och Trafikverket har därför höjt sin beredskap, bland annat för att kunna köra ut vatten och i vissa fall extra toaletter och bistå tågoperatörerna om det skulle behövas.

”Lämnades vind för våg”

Resenären Märit Strindberg åkte med Snälltåget och är en av dem som blev fast i elva timmar i Linköping.

– Vi lämnades vind för våg. Det var inte särskilt snyggt hanterat. Vi fick inte veta vad felet var, säger hon till DN.

Snälltåget uppger att man kommer att kompensera sina resenärer.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025