Snälltåget riktar hård kritik mot Trafikverkets kommunikation, efter det utdragna tågstoppet under kvällen och natten. Verket beklagar stoppet – men pekar på ett extremväder som var svårt att förutspå.
– Det är lite det vi såg under gårdagskvällen, säger Mattias Dejke, säkerhetsdirektör.
Oväder och åsknedslag orsakade sent på onsdagen massiva förseningar och flera tåg stod stilla. I timmar satt över tusen resenärer strandade. Ett tåg från Stockholm till Berlin blev stående i Linköping i över elva timmar.
Tågoperatören Snälltåget riktar kraftig kritik mot Trafikverket. Man menar att brist på information från myndigheten gör det svårt att fatta beslut som att till exempel evakuera stillastående tåg.
– Vi är beroende av prognoser från Trafikverket. Vi har försökt få tågen att ta en annan väg, men det har vi fått nej på eftersom det är andra stopp eller banarbeten så vi har inte kunnat komma fram, säger Marco Andersson, presstalesperson för Snälltåget, till Ekot.
”Extremoväder”
Mattias Dejke beklagar att resenärerna blev sittande och förstår deras frustration, men betonar att det endast var två tåg som var särskilt drabbade, under svåra förutsättningar. Extremhetta och ett ”enormt kraftig åskoväder” ligger bakom problemen.
Efter en initial prognos om att återuppta trafiken vid klockan elva på kvällen slog blixten ned och brände kretskort, vilket orsakade ett utdraget signalfel.
– Det är ju teknik och det är oväder vi pratar om, i det här fallet extremoväder. Det blir i extremsituationer svårt att förutspå, säger Dejke.
På frågan om kritiken från Snälltåget, svarar han att Trafikverket har regelbunden dialog och avstämning med tågoperatörerna.
– Det senaste dygnet har det också intensifierats, givet att vi har märkt att omständigheterna har krävt det.
Det varma vädret håller i sig och Trafikverket har därför höjt sin beredskap, bland annat för att kunna köra ut vatten och i vissa fall extra toaletter och bistå tågoperatörerna om det skulle behövas.
”Lämnades vind för våg”
Resenären Märit Strindberg åkte med Snälltåget och är en av dem som blev fast i elva timmar i Linköping.
– Vi lämnades vind för våg. Det var inte särskilt snyggt hanterat. Vi fick inte veta vad felet var, säger hon till DN.
Snälltåget uppger att man kommer att kompensera sina resenärer.