loadingLastbilar fast i snön på E22 vid skånska Linderöd i oktober. Arkivfoto. Foto: Johan Nilsson/TT
Lastbilar fast i snön på E22 vid skånska Linderöd i oktober. Arkivfoto. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Få svenska kontroller på vägarna

Wiktor Nummelin/TT

Sverige tillhör de länder i EU som gör minst antal fordonskontroller av vägtransporter. Pinsamt, tycker EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S).

Enligt statistik från EU-kommissionen landar Sverige precis över EU:s minimikrav när det gäller antalet kontroller av berörda transportfordon. Bara fem länder är sämre: Litauen, Cypern, Slovenien, Ungern, Irland och Malta.

Inget vidare alls, tycker Danielsson, särskilt med tanke på rådande vinterväder.

– Vi kommer att ha tiotusentals lastbilar som kör med undermåliga och i värsta fall inga vinterdäck alls. Då är det klart att det är ett jätteproblem att Sverige har bestämt sig för att vara sämst i klassen, säger Danielsson, som sitter i EU-parlamentets transportutskott.

Han manar regeringen att agera för att Sverige åtminstone kommer upp på Finlands nivå. Finland ligger på 5,6 procent gjorda kontroller per antalet arbetsdagar för fordonen. Det är klart över EU-snittet på 4,7 procent och rejält över Sveriges nivå på 3,1. Miniminivån ligger på 3 procent.

– Här i EU ska vi se till att höja den här lägstanivån så att alla länder tvingas ha fler vägkontroller, men Sverige måste ha högre ambitioner själva. Det är viktigt för trafiksäkerheten, men också för ordning och reda och sund konkurrens, säger Johan Danielsson.

Vägkontroller i EU

I en rapport från EU-kommissionen från september jämförs hur många kontroller medlemsländerna gör av transportfordon längs vägarna och på andra platser. Så här ser listan ut för åren 2021–22, räknat i antal kontroller per beräknat antal arbetsdagar för fordonen:

1) Rumänien: 21,3 procent

2) Portugal: 8,4

3) Österrike och Bulgarien: 7,7

5) Tyskland: 6,5

6) Lettland: 5,9

7) Finland: 5,6

8) Spanien: 5

9) Kroatien: 4,7

10) Tjeckien: 4,6

11) Luxemburg: 4,2

12) Estland och Nederländerna: 4,1

14) Frankrike och Polen: 3,8

16) Danmark: 3,6

17) Slovakien: 3,4

18) Grekland och Italien: 3,2

20) Belgien och Sverige: 3,1

22) Litauen: 2,7

23) Cypern och Slovenien: 2,4

25) Ungern: 1,9

26) Irland: 0,7

27) Malta: 0,5

EU totalt: 4,7

Källa: EU-kommissionen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLastbilar fast i snön på E22 vid skånska Linderöd i oktober. Arkivfoto. Foto: Johan Nilsson/TT
Lastbilar fast i snön på E22 vid skånska Linderöd i oktober. Arkivfoto. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Få svenska kontroller på vägarna

Wiktor Nummelin/TT

Sverige tillhör de länder i EU som gör minst antal fordonskontroller av vägtransporter. Pinsamt, tycker EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S).

Enligt statistik från EU-kommissionen landar Sverige precis över EU:s minimikrav när det gäller antalet kontroller av berörda transportfordon. Bara fem länder är sämre: Litauen, Cypern, Slovenien, Ungern, Irland och Malta.

Inget vidare alls, tycker Danielsson, särskilt med tanke på rådande vinterväder.

– Vi kommer att ha tiotusentals lastbilar som kör med undermåliga och i värsta fall inga vinterdäck alls. Då är det klart att det är ett jätteproblem att Sverige har bestämt sig för att vara sämst i klassen, säger Danielsson, som sitter i EU-parlamentets transportutskott.

Han manar regeringen att agera för att Sverige åtminstone kommer upp på Finlands nivå. Finland ligger på 5,6 procent gjorda kontroller per antalet arbetsdagar för fordonen. Det är klart över EU-snittet på 4,7 procent och rejält över Sveriges nivå på 3,1. Miniminivån ligger på 3 procent.

– Här i EU ska vi se till att höja den här lägstanivån så att alla länder tvingas ha fler vägkontroller, men Sverige måste ha högre ambitioner själva. Det är viktigt för trafiksäkerheten, men också för ordning och reda och sund konkurrens, säger Johan Danielsson.

Vägkontroller i EU

I en rapport från EU-kommissionen från september jämförs hur många kontroller medlemsländerna gör av transportfordon längs vägarna och på andra platser. Så här ser listan ut för åren 2021–22, räknat i antal kontroller per beräknat antal arbetsdagar för fordonen:

1) Rumänien: 21,3 procent

2) Portugal: 8,4

3) Österrike och Bulgarien: 7,7

5) Tyskland: 6,5

6) Lettland: 5,9

7) Finland: 5,6

8) Spanien: 5

9) Kroatien: 4,7

10) Tjeckien: 4,6

11) Luxemburg: 4,2

12) Estland och Nederländerna: 4,1

14) Frankrike och Polen: 3,8

16) Danmark: 3,6

17) Slovakien: 3,4

18) Grekland och Italien: 3,2

20) Belgien och Sverige: 3,1

22) Litauen: 2,7

23) Cypern och Slovenien: 2,4

25) Ungern: 1,9

26) Irland: 0,7

27) Malta: 0,5

EU totalt: 4,7

Källa: EU-kommissionen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024