loadingSJ-tåg vid Kiruna station. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
SJ-tåg vid Kiruna station. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Så ska SJ vända skutan – ”börjar från låg nivå”

Olle Lindström/TT

SJ hämtar sin nya vd från flygbranschen. Men det är nya tåg som ska lösa problemen med eviga förseningar och dåligt förtroende hos allmänheten, enligt styrelseordförande Kenneth Bengtsson. - Vi börjar från en väldigt låg nivå.

På söndagen kom beskedet att statliga tågbolagets nuvarande vd Monica Lingegård får gå från posten som hon har haft sedan 2020. Och på måndagen offentliggjorde SJ att det blir Jonas Abrahamsson, i dag vd för statliga flygplatsbolaget Swedavia, som tar över. Chefsbytet sker den 1 mars 2026.

”Har förtroende”

Det har gnisslat en längre tid kring Lingegård. Källor inifrån SJ säger till TT att man från ledningen velat göra sig av med henne, men att hon inte velat.

Kenneth Bengtsson dementerar det:

SJ:s styrelseordförande Kenneth Bengtsson. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT

- Bara det med att hon är kvar fram till den första mars visar väl på ytterligare förtroende.

Förra hösten förekom visselblåsningar inifrån organisationen om hennes ledarstil. Styrelsen vidtog utredningsåtgärder, enligt Kenneth Bengtsson.

– Resultaten visade ingenting som pekade på att något felaktigt hade begåtts, säger han.

SJ:s styrelse har utsett Jonas Abrahamsson till ny vd med tillträde den 1 mars 2026. Foto: Pressbild/SJ

Nya tåg på gång

Hans motivering till att hon nu ändå får flytta på sig, är det strategibyte som SJ går mot. Och då är hon för gammal (63 i år) för att sitta 5–7 år till. Att det skulle vara någon form av åldersdiskriminering viftar han undan.

– Vi har inte pratat ålder över huvud taget, utan mer realitet.

Om det förtroendeproblem som SJ brottas med, återkommande problem med förseningar och tågkaos, så hoppas SJ-ordföranden på nästa års stora lansering av en helt ny tågflotta.

– De investeringar vi gör nu i en helt ny tågflotta, det borde gjorts för länge sen.

Han medger att SJ har en lång väg att gå för att bygga på förtroendet, och att det sker från ”en väldigt låg nivå”. Men om något år ska SJ:s resenärer få smaka på ett modernare tågbolag med nya vagnar.

– Kanske till och med så bra som det är ute i Europa i många länder, säger Kenneth Bengtsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSJ-tåg vid Kiruna station. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
SJ-tåg vid Kiruna station. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Så ska SJ vända skutan – ”börjar från låg nivå”

Olle Lindström/TT

SJ hämtar sin nya vd från flygbranschen. Men det är nya tåg som ska lösa problemen med eviga förseningar och dåligt förtroende hos allmänheten, enligt styrelseordförande Kenneth Bengtsson. - Vi börjar från en väldigt låg nivå.

På söndagen kom beskedet att statliga tågbolagets nuvarande vd Monica Lingegård får gå från posten som hon har haft sedan 2020. Och på måndagen offentliggjorde SJ att det blir Jonas Abrahamsson, i dag vd för statliga flygplatsbolaget Swedavia, som tar över. Chefsbytet sker den 1 mars 2026.

”Har förtroende”

Det har gnisslat en längre tid kring Lingegård. Källor inifrån SJ säger till TT att man från ledningen velat göra sig av med henne, men att hon inte velat.

Kenneth Bengtsson dementerar det:

SJ:s styrelseordförande Kenneth Bengtsson. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT

- Bara det med att hon är kvar fram till den första mars visar väl på ytterligare förtroende.

Förra hösten förekom visselblåsningar inifrån organisationen om hennes ledarstil. Styrelsen vidtog utredningsåtgärder, enligt Kenneth Bengtsson.

– Resultaten visade ingenting som pekade på att något felaktigt hade begåtts, säger han.

SJ:s styrelse har utsett Jonas Abrahamsson till ny vd med tillträde den 1 mars 2026. Foto: Pressbild/SJ

Nya tåg på gång

Hans motivering till att hon nu ändå får flytta på sig, är det strategibyte som SJ går mot. Och då är hon för gammal (63 i år) för att sitta 5–7 år till. Att det skulle vara någon form av åldersdiskriminering viftar han undan.

– Vi har inte pratat ålder över huvud taget, utan mer realitet.

Om det förtroendeproblem som SJ brottas med, återkommande problem med förseningar och tågkaos, så hoppas SJ-ordföranden på nästa års stora lansering av en helt ny tågflotta.

– De investeringar vi gör nu i en helt ny tågflotta, det borde gjorts för länge sen.

Han medger att SJ har en lång väg att gå för att bygga på förtroendet, och att det sker från ”en väldigt låg nivå”. Men om något år ska SJ:s resenärer få smaka på ett modernare tågbolag med nya vagnar.

– Kanske till och med så bra som det är ute i Europa i många länder, säger Kenneth Bengtsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025