loadingPanten höjs från en till två kronor på små pet-flaskor och burkar och från två till tre kronor på stora pet-flaskor. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Panten höjs från en till två kronor på små pet-flaskor och burkar och från två till tre kronor på stora pet-flaskor. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Nu höjs panten på burkar och pet-flaskor

Cecilia Klintö/TT

Nu höjs panten på burkar och pet-flaskor från en krona till två. Men övergångstiden då förpackningar med både den högre och den lägre panten är i omlopp blir lång.

– Det är det belopp som står på förpackningen som gäller, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Panten höjs från en till två kronor på små pet-flaskor och burkar och från två till tre kronor på stora pet-flaskor.

Gamla förpackningar kommer att gå att panta två år efter sista försäljningsdatum.

Ett hundratal artiklar

Totalt berörs cirka 11 000 olika artiklar, men det är bara ett hundratal av dem som kommer ha det högre pantbeloppet från start.

Panthöjningen på burkar är den första på 15 år och på pet-flaskor har den aldrig höjts tidigare.

Att sätta rätt pantbelopp är en balansgång: Höjs panten för mycket är det risk för att drycker i pantförpackningar får svårt att konkurrera med drycker i andra förpackningar. Och är pantbeloppet för lågt finns risk för att kunderna inte tycker att det är värt besväret att gå till pantautomaten.

I dag återvinns 87,5 procent av pantförpackningarna och målet med panthöjningen är att nå upp till minst 90 procent.

– Vi har sagt att vi ska klara 90-målet med marginal, säger Katarina Lundell.

Nedåtgående trend

Hos ideella föreningar finns viss oro: Kommer färre att trycka på biståndsknappen när panten höjs?

Det kan ju också bli så att mer pengar från pantsystemet kommer att gå till välgörande ändamål.

– Det finns både en förhoppning och en oro från vårt håll, säger Rebecka Elmgren Lindmark, pressansvarig för Vi-skogen.

Vi-skogen fick förra året in över 5,6 miljoner kronor genom att Coops kunder valde biståndsknappen i pantautomaterna. Men för Vi-skogens del är trenden nedåtgående. Det kan bland annat bero på att fler människor vänder och vrider på slantarna för att få ekonomin att gå ihop, tror Rebecka Elmgren Lindmark.

– Samtidigt som vi är tacksamma för att så många väljer att trycka på biståndsknappen så är det en oro vi lyfter – vi är beroende av gåvor från allmänheten, säger hon.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingPanten höjs från en till två kronor på små pet-flaskor och burkar och från två till tre kronor på stora pet-flaskor. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Panten höjs från en till två kronor på små pet-flaskor och burkar och från två till tre kronor på stora pet-flaskor. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Nu höjs panten på burkar och pet-flaskor

Cecilia Klintö/TT

Nu höjs panten på burkar och pet-flaskor från en krona till två. Men övergångstiden då förpackningar med både den högre och den lägre panten är i omlopp blir lång.

– Det är det belopp som står på förpackningen som gäller, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Panten höjs från en till två kronor på små pet-flaskor och burkar och från två till tre kronor på stora pet-flaskor.

Gamla förpackningar kommer att gå att panta två år efter sista försäljningsdatum.

Ett hundratal artiklar

Totalt berörs cirka 11 000 olika artiklar, men det är bara ett hundratal av dem som kommer ha det högre pantbeloppet från start.

Panthöjningen på burkar är den första på 15 år och på pet-flaskor har den aldrig höjts tidigare.

Att sätta rätt pantbelopp är en balansgång: Höjs panten för mycket är det risk för att drycker i pantförpackningar får svårt att konkurrera med drycker i andra förpackningar. Och är pantbeloppet för lågt finns risk för att kunderna inte tycker att det är värt besväret att gå till pantautomaten.

I dag återvinns 87,5 procent av pantförpackningarna och målet med panthöjningen är att nå upp till minst 90 procent.

– Vi har sagt att vi ska klara 90-målet med marginal, säger Katarina Lundell.

Nedåtgående trend

Hos ideella föreningar finns viss oro: Kommer färre att trycka på biståndsknappen när panten höjs?

Det kan ju också bli så att mer pengar från pantsystemet kommer att gå till välgörande ändamål.

– Det finns både en förhoppning och en oro från vårt håll, säger Rebecka Elmgren Lindmark, pressansvarig för Vi-skogen.

Vi-skogen fick förra året in över 5,6 miljoner kronor genom att Coops kunder valde biståndsknappen i pantautomaterna. Men för Vi-skogens del är trenden nedåtgående. Det kan bland annat bero på att fler människor vänder och vrider på slantarna för att få ekonomin att gå ihop, tror Rebecka Elmgren Lindmark.

– Samtidigt som vi är tacksamma för att så många väljer att trycka på biståndsknappen så är det en oro vi lyfter – vi är beroende av gåvor från allmänheten, säger hon.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025