loadingNorge förbjuder att man riktar reklam som innehåller ohälsosamma livsmedel till barn. Foto: Fredrik Hagen/NTB/TT
Norge förbjuder att man riktar reklam som innehåller ohälsosamma livsmedel till barn. Foto: Fredrik Hagen/NTB/TT
Utrikes

Norge förbjuder godisreklam för barn

TT

Godis, läsk och energidrycker får från och med lördagen inte längre marknadsföras till barn i Norge. Även sockriga frukostflingor kan i vissa fall omfattas av förbudet.

Reglerna innehåller en lista över vad som omfattas. De mest ohälsosamma produkterna, såsom godis, läsk, glass och energidrycker, får inte längre marknadsföras direkt till barn.

För andra produkter, som frukostflingor, yoghurt och snabbmat, används gränsvärden för olika näringsämnen. För frukostflingor kommer till exempel mängden socker och kostfiber att vara avgörande för bedömningen om frukostflingorna omfattas av marknadsföringsförbudet eller inte.

”Vi är fast beslutna att se till att barn och ungdomar är friska och att det är lätt för dem att göra bra val i sin vardag. Dessa regler bidrar till detta och visar att regeringen tar folkhälsan på allvar”, säger hälso- och omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) i ett pressmeddelande.

Men lagen, som antogs i våras, har många undantag. Företag som tillverkar ohälsosamma produkter får till exempel fortsätta att sponsra barnidrott och liknande aktiviteter.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingNorge förbjuder att man riktar reklam som innehåller ohälsosamma livsmedel till barn. Foto: Fredrik Hagen/NTB/TT
Norge förbjuder att man riktar reklam som innehåller ohälsosamma livsmedel till barn. Foto: Fredrik Hagen/NTB/TT
Utrikes

Norge förbjuder godisreklam för barn

TT

Godis, läsk och energidrycker får från och med lördagen inte längre marknadsföras till barn i Norge. Även sockriga frukostflingor kan i vissa fall omfattas av förbudet.

Reglerna innehåller en lista över vad som omfattas. De mest ohälsosamma produkterna, såsom godis, läsk, glass och energidrycker, får inte längre marknadsföras direkt till barn.

För andra produkter, som frukostflingor, yoghurt och snabbmat, används gränsvärden för olika näringsämnen. För frukostflingor kommer till exempel mängden socker och kostfiber att vara avgörande för bedömningen om frukostflingorna omfattas av marknadsföringsförbudet eller inte.

”Vi är fast beslutna att se till att barn och ungdomar är friska och att det är lätt för dem att göra bra val i sin vardag. Dessa regler bidrar till detta och visar att regeringen tar folkhälsan på allvar”, säger hälso- och omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) i ett pressmeddelande.

Men lagen, som antogs i våras, har många undantag. Företag som tillverkar ohälsosamma produkter får till exempel fortsätta att sponsra barnidrott och liknande aktiviteter.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025