Inrikes

Nätbedrägerier exploderar – varannan konsument drabbad

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingBedragarna siktar oftast in sig på äldre personer som man ser till att stressa. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Bedragarna siktar oftast in sig på äldre personer som man ser till att stressa. Foto: Caisa Rasmussen/TT

När black week och julhandeln drar igång ökar försöken kraftigt. Hälften av svenskarna har utsatts för nätbedrägerier eller bluff-sms. Nu varnar Postnord, banker och myndigheter för bedragarnas avancerade metoder.

Varannan svensk har någon gång utsatts för nätbedrägerier eller bluff-sms, visar en ny undersökning från Ipsos gjord på uppdrag av Postnord.

Resultatet kommer strax före starten på årets mest intensiva shoppingperiod, där Black Week och julhandeln genererar rekordstora paketvolymer.

Tecknen som avslöjar bluffarna

Bedragare använder alltmer avancerade metoder för att lura konsumenter, men det finns återkommande kännetecken som kan hjälpa dig att avslöja falska meddelanden.

• Oväntade utskick: Sms eller mejl som påstår att du måste agera direkt för att ”undvika avgifter”, ”bekräfta paket” eller ”stoppa en transaktion”.

• Stressmomentet:

Bedragare använder brådska för att få dig att agera impulsivt. Uppmaningar som ”svara nu”, ”annars skickas paketet tillbaka” eller ”kontot spärras” är typiska varningstecken.

• Falska länkar: Adresser som liknar riktiga företag, men som innehåller extra bokstäver, siffror eller ovanliga domäner. • Begäran om uppgifter:

Bank-id, kortnummer, lösenord eller annan känslig information efterfrågas alltid i bedrägeriförsök.

• Spretigt språk: Stavfel, konstiga radbrytningar eller ovanliga formuleringar kan avslöja även de mer avancerade bluffarna.

• Begäran om inloggning:

Banker, myndigheter och Postnord ringer aldrig och ber om legitimation via telefon eller sms.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Nätbedrägerier exploderar – varannan konsument drabbad

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingBedragarna siktar oftast in sig på äldre personer som man ser till att stressa. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Bedragarna siktar oftast in sig på äldre personer som man ser till att stressa. Foto: Caisa Rasmussen/TT

När black week och julhandeln drar igång ökar försöken kraftigt. Hälften av svenskarna har utsatts för nätbedrägerier eller bluff-sms. Nu varnar Postnord, banker och myndigheter för bedragarnas avancerade metoder.

Varannan svensk har någon gång utsatts för nätbedrägerier eller bluff-sms, visar en ny undersökning från Ipsos gjord på uppdrag av Postnord.

Resultatet kommer strax före starten på årets mest intensiva shoppingperiod, där Black Week och julhandeln genererar rekordstora paketvolymer.

Tecknen som avslöjar bluffarna

Bedragare använder alltmer avancerade metoder för att lura konsumenter, men det finns återkommande kännetecken som kan hjälpa dig att avslöja falska meddelanden.

• Oväntade utskick: Sms eller mejl som påstår att du måste agera direkt för att ”undvika avgifter”, ”bekräfta paket” eller ”stoppa en transaktion”.

• Stressmomentet:

Bedragare använder brådska för att få dig att agera impulsivt. Uppmaningar som ”svara nu”, ”annars skickas paketet tillbaka” eller ”kontot spärras” är typiska varningstecken.

• Falska länkar: Adresser som liknar riktiga företag, men som innehåller extra bokstäver, siffror eller ovanliga domäner. • Begäran om uppgifter:

Bank-id, kortnummer, lösenord eller annan känslig information efterfrågas alltid i bedrägeriförsök.

• Spretigt språk: Stavfel, konstiga radbrytningar eller ovanliga formuleringar kan avslöja även de mer avancerade bluffarna.

• Begäran om inloggning:

Banker, myndigheter och Postnord ringer aldrig och ber om legitimation via telefon eller sms.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025