Reportage

Mr Bond och tålamodet vid gränsen

Roger Sahlström
loadingI ingenmanslandet mellan Polen och Ukraina. Foto: Roger Sahlström.
I ingenmanslandet mellan Polen och Ukraina. Foto: Roger Sahlström.

Han kallar sig Mr Bond. Ler snett, tänder en cigarett och säger att man måste lära sig tålamod för att överleva här. Runt oss står lastbilar på tomgång, dieseldoften ligger tung och solen pressar ner allt liv. I gränslandet mellan Polen och Ukraina är tiden långsam, men köerna oändliga.

Bakom oss: kilometerlånga rader av lastbilar. Vissa chaufförer har stått här i dygn. De är luttrade – kaffemuggar fylls, cigaretter tänds och släcks, röken blandas med avgaserna.

Vid den polska gränsen var tonläget barskt. Vid första kontrollen får vi ett plastkort utan förklaring. En man i gul väst, med röst som låter som sandpapper, säger till slut: kortet ska blippas vid en terminal. För att få ett nummer. Till en ny kö.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Reportage

Mr Bond och tålamodet vid gränsen

Roger Sahlström
loadingI ingenmanslandet mellan Polen och Ukraina. Foto: Roger Sahlström.
I ingenmanslandet mellan Polen och Ukraina. Foto: Roger Sahlström.

Han kallar sig Mr Bond. Ler snett, tänder en cigarett och säger att man måste lära sig tålamod för att överleva här. Runt oss står lastbilar på tomgång, dieseldoften ligger tung och solen pressar ner allt liv. I gränslandet mellan Polen och Ukraina är tiden långsam, men köerna oändliga.

Bakom oss: kilometerlånga rader av lastbilar. Vissa chaufförer har stått här i dygn. De är luttrade – kaffemuggar fylls, cigaretter tänds och släcks, röken blandas med avgaserna.

Vid den polska gränsen var tonläget barskt. Vid första kontrollen får vi ett plastkort utan förklaring. En man i gul väst, med röst som låter som sandpapper, säger till slut: kortet ska blippas vid en terminal. För att få ett nummer. Till en ny kö.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025