loadingGiorgio Armani fick i januari applåder vid slutet av visningen av höst/vinterkollektionen för män 2025–2026. Foto: Antonio Calanni/AP/TT
Giorgio Armani fick i januari applåder vid slutet av visningen av höst/vinterkollektionen för män 2025–2026. Foto: Antonio Calanni/AP/TT
Kultur

Modeikonen Giorgio Armani död

Martin Yngve, Tobias Österberg och Tina Magnergård Bjers/TT

Han är känd för en modern, minimalistisk och androgyn stil och få har påverkat 1900-talets mode lika mycket som Giorgio Armani. På torsdagen avled den italienske modeikonen, 91 år gammal.

”Det är med oändlig sorg Armanigruppen meddelar att vår skapare, grundare och outtröttlige drivkraft Giorgio Armani gått bort”, skriver designerns bolag i det meddelande som fick modevärlden att för en stund stanna upp.

”Outtröttligt arbetade han in i det sista", skriver modehuset med ord som inte var en överdrift. Bara dagar innan Giorgio Armani gick bort godkände han enligt RAI själv alla kläder för husets nästa kollektion, som ska presenteras på Milanos modevecka i september.

Han vårdades sedan några veckor för en lunginfektion, och hälsoproblem ledde också till att han i juni i år för första gången i karriären inte kunde närvara vid en av sina haute couture-visningar. På sin 91-årsdag i juli skrev han på Instagram att ”det var inte lätt för mig att inte kunna höra era applåder live. Jag tackar er alla och så ses vi i september”.

En bild från Giorgio Armanis höst-vintervisning 2025/26, tagen i Paris i juli. Foto: Tom Nicholson/AP/TT

Expanderade kraftigt

Armani kom från Piacenza i norra Italien, där han föddes 1934. Föräldrarna var fattiga, men hans mamma såg alltid till att hennes barn var oklanderligt klädda, berättade han i en intervju med designern Stella McCartney i tidningen Independent 2006.

Den unge Giorgio arbetade på ett varuhus i Milano innan han fick sitt första designerjobb. Och sommaren 1975 lanserade Armani med knappa medel sin första klädlinje.

Verksamheten växte och expanderade med jeans, väskor, glasögon, parfymer samt Emporio Armani, en något billigare klädlinje.

Acqua di Gio blev en av världens mest populära herrparfymer och Armani fick dessutom designa fotbollströjorna för det italienska herrlandslaget som vann EM 2021 samt Italiens OS-kläder. Privat uppges han ha hejat på fotbollslaget Inter.

Donerade till covidhjälp

Genom filmens värld växte hans popularitet. I filmen ”American gigolo” från 1980 var det just Armani-kostymer som Richard Gere bar, och kläderna blev synonyma med lyx. Armanis plagg kom inte bara att synas i mer än 100 filmer, han klädde också superstjärnor som Julia Roberts, Nicole Kidman och Beyoncé när det var dags för Oscarsgalan.

– Jag tror att mina kläder kan ge människor en bättre bild av dem själva och bidra till att öka deras självförtroende och lycka, sade han till CNN 2006.

Under covidpandemin donerade Giorgio Armani miljonbelopp till den italienska sjukvården. Han ställde dessutom om sin produktion för att hjälpa till att tillverka engångsrockar åt vårdpersonal.

Giorgio Armani blev 91 år. Han uppges ha avlidit omgiven av sina nära och kära.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGiorgio Armani fick i januari applåder vid slutet av visningen av höst/vinterkollektionen för män 2025–2026. Foto: Antonio Calanni/AP/TT
Giorgio Armani fick i januari applåder vid slutet av visningen av höst/vinterkollektionen för män 2025–2026. Foto: Antonio Calanni/AP/TT
Kultur

Modeikonen Giorgio Armani död

Martin Yngve, Tobias Österberg och Tina Magnergård Bjers/TT

Han är känd för en modern, minimalistisk och androgyn stil och få har påverkat 1900-talets mode lika mycket som Giorgio Armani. På torsdagen avled den italienske modeikonen, 91 år gammal.

”Det är med oändlig sorg Armanigruppen meddelar att vår skapare, grundare och outtröttlige drivkraft Giorgio Armani gått bort”, skriver designerns bolag i det meddelande som fick modevärlden att för en stund stanna upp.

”Outtröttligt arbetade han in i det sista", skriver modehuset med ord som inte var en överdrift. Bara dagar innan Giorgio Armani gick bort godkände han enligt RAI själv alla kläder för husets nästa kollektion, som ska presenteras på Milanos modevecka i september.

Han vårdades sedan några veckor för en lunginfektion, och hälsoproblem ledde också till att han i juni i år för första gången i karriären inte kunde närvara vid en av sina haute couture-visningar. På sin 91-årsdag i juli skrev han på Instagram att ”det var inte lätt för mig att inte kunna höra era applåder live. Jag tackar er alla och så ses vi i september”.

En bild från Giorgio Armanis höst-vintervisning 2025/26, tagen i Paris i juli. Foto: Tom Nicholson/AP/TT

Expanderade kraftigt

Armani kom från Piacenza i norra Italien, där han föddes 1934. Föräldrarna var fattiga, men hans mamma såg alltid till att hennes barn var oklanderligt klädda, berättade han i en intervju med designern Stella McCartney i tidningen Independent 2006.

Den unge Giorgio arbetade på ett varuhus i Milano innan han fick sitt första designerjobb. Och sommaren 1975 lanserade Armani med knappa medel sin första klädlinje.

Verksamheten växte och expanderade med jeans, väskor, glasögon, parfymer samt Emporio Armani, en något billigare klädlinje.

Acqua di Gio blev en av världens mest populära herrparfymer och Armani fick dessutom designa fotbollströjorna för det italienska herrlandslaget som vann EM 2021 samt Italiens OS-kläder. Privat uppges han ha hejat på fotbollslaget Inter.

Donerade till covidhjälp

Genom filmens värld växte hans popularitet. I filmen ”American gigolo” från 1980 var det just Armani-kostymer som Richard Gere bar, och kläderna blev synonyma med lyx. Armanis plagg kom inte bara att synas i mer än 100 filmer, han klädde också superstjärnor som Julia Roberts, Nicole Kidman och Beyoncé när det var dags för Oscarsgalan.

– Jag tror att mina kläder kan ge människor en bättre bild av dem själva och bidra till att öka deras självförtroende och lycka, sade han till CNN 2006.

Under covidpandemin donerade Giorgio Armani miljonbelopp till den italienska sjukvården. Han ställde dessutom om sin produktion för att hjälpa till att tillverka engångsrockar åt vårdpersonal.

Giorgio Armani blev 91 år. Han uppges ha avlidit omgiven av sina nära och kära.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025