Miljöpartiet vill göra ett omtag av den nationella transportplanen och investera 216 miljarder kronor mer än regeringen i svensk järnväg. Partiet presenterar en beredskapsplan där utbyggd järnväg, ökat underhåll och klimatanpassning lyfts fram som avgörande för både totalförsvaret och Sveriges motståndskraft.
Under en pressträff i Almedalen presenterade språkrören Amanda Lind och Daniel Helldén partiets förslag, som innebär investeringar på totalt 823 miljarder kronor i transportinfrastruktur under perioden 2026–2037.
Utgångspunkten är att järnvägen har fått en ny strategisk betydelse efter Sveriges inträde i Nato och mot bakgrund av erfarenheterna från kriget i Ukraina.










