loadingFacebook- och Instagramanvändare i EU får nu välja mellan att betala eller fortsätta få sin aktivitet spårad. Foto: Thibault Camus/AP/TT
Facebook- och Instagramanvändare i EU får nu välja mellan att betala eller fortsätta få sin aktivitet spårad. Foto: Thibault Camus/AP/TT
Inrikes

Meta börjar ta betalt – för att inte spåra dig

TT

Nu har Meta, som äger bland annat Facebook och Instagram, börjat rulla ut sin nya betalmodell. Den går ut på att användare i EU måste välja att antingen betala för en annonsfri upplevelse eller bli spårade av apparna.

Svenska Facebook- och Instagramanvändare börjar nu mötas av informationen när de öppnar sina sociala medie-appar och behöver göra ett val.

Meta ger sina användare valet att antingen betala en månadskostnad för att slippa annonser eller att fortsätta använda apparna gratis – och fortsätta bli spårade.

Under det nya betalningsalternativet står texten ”Din data behandlas inte för annonser”.

Om man väljer att fortsätta med gratisalternativet står det i stället ”Din information behandlas och du får se annonser där du kan hitta nya produkter och varumärken”.

I torsdags rapporterade Breakit att den nya modellen börjat rullas och att priset då var 75 kronor.

Bakgrunden till det hela är att EU lagstiftat om att bolag måste få användares godkännande om att spåra deras aktivitet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFacebook- och Instagramanvändare i EU får nu välja mellan att betala eller fortsätta få sin aktivitet spårad. Foto: Thibault Camus/AP/TT
Facebook- och Instagramanvändare i EU får nu välja mellan att betala eller fortsätta få sin aktivitet spårad. Foto: Thibault Camus/AP/TT
Inrikes

Meta börjar ta betalt – för att inte spåra dig

TT

Nu har Meta, som äger bland annat Facebook och Instagram, börjat rulla ut sin nya betalmodell. Den går ut på att användare i EU måste välja att antingen betala för en annonsfri upplevelse eller bli spårade av apparna.

Svenska Facebook- och Instagramanvändare börjar nu mötas av informationen när de öppnar sina sociala medie-appar och behöver göra ett val.

Meta ger sina användare valet att antingen betala en månadskostnad för att slippa annonser eller att fortsätta använda apparna gratis – och fortsätta bli spårade.

Under det nya betalningsalternativet står texten ”Din data behandlas inte för annonser”.

Om man väljer att fortsätta med gratisalternativet står det i stället ”Din information behandlas och du får se annonser där du kan hitta nya produkter och varumärken”.

I torsdags rapporterade Breakit att den nya modellen börjat rullas och att priset då var 75 kronor.

Bakgrunden till det hela är att EU lagstiftat om att bolag måste få användares godkännande om att spåra deras aktivitet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025