loadingHelgens regn i Västernorrland orsakade stora skador på vägar och järnvägar. Bild från Kramfors i söndags. Foto: Mats Andersson / TT
Helgens regn i Västernorrland orsakade stora skador på vägar och järnvägar. Bild från Kramfors i söndags. Foto: Mats Andersson / TT
Inrikes

Oro inför nytt regn i drabbade områden i Västernorrland

Boel Holm och Marc Skogelin/TT

Myndigheterna för en kamp mot klockan inför nya skyfall som väntas i redan översvämmade områden i Västernorrland. Räddningstjänsten i Örnsköldsvik får förstärkning av MSB och intensivt arbete pågår för att laga raserade vägar.

Mer regn väntas över Västernorrland torsdag och fredag samtidigt som SMHI redan varnar för stigande flöden i Moälven i Örnsköldsviks kommun – där vatten från helgens skyfall fortsätter nedströms.

Enligt prognoser och simuleringar finns risker för höga vattenflöden i områdena nedströms i Anundsjöån från Bredbyn ned mot Mellansel, säger Magnus Haglund, kommundirektör i Örnsköldsvik.

– Det finns risk att vattenflödena kommer att öka, både utifrån det vatten som är på väg ned men också utifrån de nya regnområden som ska komma.

Identifierade områden med förhöjda risker för höga vattenflöden i Örnsköldsviks kommun. Foto: Örnsköldsviks kommun

Räddningstjänsten i Örnsköldsvik uppmanar boende att förbereda sig.

– Man ska inte måla fan på väggen, men det är bra att vara proaktiv och göra det man kan om man har källare eller bor långt bort eller i ett utsatt område. Skaffa en pump, ta bort värdefulla saker och plocka undan lösa föremål i källaren, säger insatsledare Linus Jogedal.

Barriärer

Från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) anländer på onsdagen en förstärkningsresurs med 2 000 meter barriärer, en högkapacitetspump samt två sandsäcksmaskiner till Örnsköldsvik.

2 000 meter barriärer av den här typen skickas från MSB till de översvämningsdrabbade områdena i Västernorrland. Foto: MSB via TT

Räddningstjänsten lokalt bedömer hur och var det ska användas, säger Susanna Trehörning, operativ chef på MSB.

– Vårt perspektiv är ju att det i första hand används för att säkerställa samhällsviktig funktionalitet.

MSB bistår även med att ta fram scenarier för hur situationen kan utvecklas, säger hon.

Henrik Sundquist, avdelningschef Trafikverket, under en pressträff på onsdagen vid raset på väg 90 mellan Kramfors och Sollefteå. Foto: Mats Andersson / TT

– Vilka typer av utfall kan det bli? Hur ser planeringen ut kopplat till det? Finns det några luckor som inte täcks som vi behöver ta ansvar för?

Magnus Haglund som under tisdagen åkte till den översvämmade byn Kubbe säger att det är slående hur pass lokala skyfallen har varit.

– Nere i Örnsköldsviks stad märker vi ingenting, men bara man åker några mil upp är det oerhörda överstämningar. Det blir nästan en overklig känsla.

Arbetet pågår med att reparera vägen efter raset på väg 90 mellan Kramfors och Sollefteå. Prognosen är att trafiken kan vara i gång på fredag. Foto: Mats Andersson / TT

Mindre rasrisk

Att det redan finns mycket vatten i marken ökar risken för översvämningar, men det är inte lika stor risk för ras, enligt Trafikverket.

– Nederbördsområdet som ska passera på torsdag och fredag oroar oss. Vi har fördelaktigt väder nu och jobbar lite grann mot klockan för att hinna med så mycket som möjligt, säger Henrik Sundquist, enhetschef med ansvar för underhåll på Trafikverket.

– Vi pratade först om ett 40-tal påverkade vägar, och vi betar av dem allt eftersom.

Även på järnvägen går det framåt, men någon prognos för när trafiken kan vara i gång finns inte. SJ meddelar dock att man lyckas ersätta allt fler av de inställda tågen med buss mellan Sundsvall och Umeå.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingHelgens regn i Västernorrland orsakade stora skador på vägar och järnvägar. Bild från Kramfors i söndags. Foto: Mats Andersson / TT
Helgens regn i Västernorrland orsakade stora skador på vägar och järnvägar. Bild från Kramfors i söndags. Foto: Mats Andersson / TT
Inrikes

Oro inför nytt regn i drabbade områden i Västernorrland

Boel Holm och Marc Skogelin/TT

Myndigheterna för en kamp mot klockan inför nya skyfall som väntas i redan översvämmade områden i Västernorrland. Räddningstjänsten i Örnsköldsvik får förstärkning av MSB och intensivt arbete pågår för att laga raserade vägar.

Mer regn väntas över Västernorrland torsdag och fredag samtidigt som SMHI redan varnar för stigande flöden i Moälven i Örnsköldsviks kommun – där vatten från helgens skyfall fortsätter nedströms.

Enligt prognoser och simuleringar finns risker för höga vattenflöden i områdena nedströms i Anundsjöån från Bredbyn ned mot Mellansel, säger Magnus Haglund, kommundirektör i Örnsköldsvik.

– Det finns risk att vattenflödena kommer att öka, både utifrån det vatten som är på väg ned men också utifrån de nya regnområden som ska komma.

Identifierade områden med förhöjda risker för höga vattenflöden i Örnsköldsviks kommun. Foto: Örnsköldsviks kommun

Räddningstjänsten i Örnsköldsvik uppmanar boende att förbereda sig.

– Man ska inte måla fan på väggen, men det är bra att vara proaktiv och göra det man kan om man har källare eller bor långt bort eller i ett utsatt område. Skaffa en pump, ta bort värdefulla saker och plocka undan lösa föremål i källaren, säger insatsledare Linus Jogedal.

Barriärer

Från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) anländer på onsdagen en förstärkningsresurs med 2 000 meter barriärer, en högkapacitetspump samt två sandsäcksmaskiner till Örnsköldsvik.

2 000 meter barriärer av den här typen skickas från MSB till de översvämningsdrabbade områdena i Västernorrland. Foto: MSB via TT

Räddningstjänsten lokalt bedömer hur och var det ska användas, säger Susanna Trehörning, operativ chef på MSB.

– Vårt perspektiv är ju att det i första hand används för att säkerställa samhällsviktig funktionalitet.

MSB bistår även med att ta fram scenarier för hur situationen kan utvecklas, säger hon.

Henrik Sundquist, avdelningschef Trafikverket, under en pressträff på onsdagen vid raset på väg 90 mellan Kramfors och Sollefteå. Foto: Mats Andersson / TT

– Vilka typer av utfall kan det bli? Hur ser planeringen ut kopplat till det? Finns det några luckor som inte täcks som vi behöver ta ansvar för?

Magnus Haglund som under tisdagen åkte till den översvämmade byn Kubbe säger att det är slående hur pass lokala skyfallen har varit.

– Nere i Örnsköldsviks stad märker vi ingenting, men bara man åker några mil upp är det oerhörda överstämningar. Det blir nästan en overklig känsla.

Arbetet pågår med att reparera vägen efter raset på väg 90 mellan Kramfors och Sollefteå. Prognosen är att trafiken kan vara i gång på fredag. Foto: Mats Andersson / TT

Mindre rasrisk

Att det redan finns mycket vatten i marken ökar risken för översvämningar, men det är inte lika stor risk för ras, enligt Trafikverket.

– Nederbördsområdet som ska passera på torsdag och fredag oroar oss. Vi har fördelaktigt väder nu och jobbar lite grann mot klockan för att hinna med så mycket som möjligt, säger Henrik Sundquist, enhetschef med ansvar för underhåll på Trafikverket.

– Vi pratade först om ett 40-tal påverkade vägar, och vi betar av dem allt eftersom.

Även på järnvägen går det framåt, men någon prognos för när trafiken kan vara i gång finns inte. SJ meddelar dock att man lyckas ersätta allt fler av de inställda tågen med buss mellan Sundsvall och Umeå.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025