loadingVäg 90 mellan Bollstabruk och Sollefteå har rasat samman efter skyfall. Vägen är avstängd för reparation. Foto: Mats Andersson/TT
Väg 90 mellan Bollstabruk och Sollefteå har rasat samman efter skyfall. Vägen är avstängd för reparation. Foto: Mats Andersson/TT
Inrikes

Ministern: Alla tillgängliga resurser sätts in

Gustav Sjöholm och Maja Steen Danielsson/TT

Söndagens oväder längs med Norrlandskusten kommer att få utdragna konsekvenser – och det saknas prognoser. Ett 40-tal vägar är avstängda och ännu går det inte att bedöma vidden av skadorna.

– Alla tillgängliga resurser sätts in, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på en pressträff.

Uppemot 100 millimeter regn föll på kort tid på söndagen och drabbade främst Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik. Vägar spolades bort och två tåg – ett lastat med timmer och ett med litium och ammunition – spårade ur.

Enligt infrastrukturministern sätts ”alla tillgängliga resurser” in i arbetet med skadade vägar och järnvägar.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) besökte på måndagen delar av de områden som drabbades av helgens skyfall. Bland annat var han vid vid länsväg 738 där en man omkom när vägen rasade. Foto: Mats Andersson/TT

– Resurser hämtas in från olika delar av Sverige, och vi har en krisledning aktiverad. Vi har också alla ekonomiska resurser som krävs för att hantera arbetet nu, och minimera liknande händelser framåt, säger Andreas Carlson.

”Risk för kopparstölder”

Enligt Carlsson finns det i nuläget inte några prognoser, men han säger att arbetet kommer att ta tid, och manar till tålamod. Han vädjar också till allmänheten om att hålla uppsikt över spår som inte trafikeras.

– Se om det finns avvikande mönster. Det finns en stor risk för kopparstölder när mycket av järnvägen ligger nere. Man kan ringa polisen och tipsa.

Ett 40-tal vägar är skadade så pass att det har begränsad framkomlighet eller är helt avstängda. Enligt Trafikverket har några av dessa börjat återställas.

– Riksväg 90 hoppas vi kunna öppna till fredag förmiddag, det är prognosen nu, säger Trafikverkets enhetschef för underhåll Henrik Sundquist på pressträffen på måndagseftermiddagen.

Ett riskområde

Samtidigt understryker han att öppningen av andra vägar kan dröja till efter den här veckan och uppmanar allmänheten att respektera avstängda vägar.

– Det är ett riskområde och inte fullt säkert att vistas på vissa platser.

Trafikverket bedömer att avstängningen på spåren där godtågen spårat ur kommer att ”bli jättelång”. Och det är inte bara godstrafik som påverkas, persontågstrafiken står helt still mellan Sundsvall och Umeå på grund av översvämningar. Ännu finns ingen prognos för när trafiken kan återgå till det normala.

– Vissa delar av spåren ligger under vatten. Där måste det rinna undan så att vi kan syna av och se om själva bankroppen har fått några skador, om det är något vi måste åtgärda eller om det är säkert att släppa på trafiken, säger Trafikverkets presskommunikatör Peter Jonsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVäg 90 mellan Bollstabruk och Sollefteå har rasat samman efter skyfall. Vägen är avstängd för reparation. Foto: Mats Andersson/TT
Väg 90 mellan Bollstabruk och Sollefteå har rasat samman efter skyfall. Vägen är avstängd för reparation. Foto: Mats Andersson/TT
Inrikes

Ministern: Alla tillgängliga resurser sätts in

Gustav Sjöholm och Maja Steen Danielsson/TT

Söndagens oväder längs med Norrlandskusten kommer att få utdragna konsekvenser – och det saknas prognoser. Ett 40-tal vägar är avstängda och ännu går det inte att bedöma vidden av skadorna.

– Alla tillgängliga resurser sätts in, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på en pressträff.

Uppemot 100 millimeter regn föll på kort tid på söndagen och drabbade främst Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik. Vägar spolades bort och två tåg – ett lastat med timmer och ett med litium och ammunition – spårade ur.

Enligt infrastrukturministern sätts ”alla tillgängliga resurser” in i arbetet med skadade vägar och järnvägar.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) besökte på måndagen delar av de områden som drabbades av helgens skyfall. Bland annat var han vid vid länsväg 738 där en man omkom när vägen rasade. Foto: Mats Andersson/TT

– Resurser hämtas in från olika delar av Sverige, och vi har en krisledning aktiverad. Vi har också alla ekonomiska resurser som krävs för att hantera arbetet nu, och minimera liknande händelser framåt, säger Andreas Carlson.

”Risk för kopparstölder”

Enligt Carlsson finns det i nuläget inte några prognoser, men han säger att arbetet kommer att ta tid, och manar till tålamod. Han vädjar också till allmänheten om att hålla uppsikt över spår som inte trafikeras.

– Se om det finns avvikande mönster. Det finns en stor risk för kopparstölder när mycket av järnvägen ligger nere. Man kan ringa polisen och tipsa.

Ett 40-tal vägar är skadade så pass att det har begränsad framkomlighet eller är helt avstängda. Enligt Trafikverket har några av dessa börjat återställas.

– Riksväg 90 hoppas vi kunna öppna till fredag förmiddag, det är prognosen nu, säger Trafikverkets enhetschef för underhåll Henrik Sundquist på pressträffen på måndagseftermiddagen.

Ett riskområde

Samtidigt understryker han att öppningen av andra vägar kan dröja till efter den här veckan och uppmanar allmänheten att respektera avstängda vägar.

– Det är ett riskområde och inte fullt säkert att vistas på vissa platser.

Trafikverket bedömer att avstängningen på spåren där godtågen spårat ur kommer att ”bli jättelång”. Och det är inte bara godstrafik som påverkas, persontågstrafiken står helt still mellan Sundsvall och Umeå på grund av översvämningar. Ännu finns ingen prognos för när trafiken kan återgå till det normala.

– Vissa delar av spåren ligger under vatten. Där måste det rinna undan så att vi kan syna av och se om själva bankroppen har fått några skador, om det är något vi måste åtgärda eller om det är säkert att släppa på trafiken, säger Trafikverkets presskommunikatör Peter Jonsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025