Motorcykelsäsongen är i gång igen. Men när landets motorcyklister ger sig ut på vägarna ökar också risken för olyckor. Intresseorganisationen SMC ger rådet att ta det lugnt i början.
Ett av de allra säkraste vårtecknen är fler motorcyklar i trafiken.
För att minska risken för olyckor är ett tips att motorcyklisterna ska ta det försiktigt i början av säsongen eftersom man kan vara lite ringrostig, säger Roger Berzell, generalsekreterare för intresseorganisationen Sveriges Motorcyklister (SMC).
– Även bilisterna är ovana vid att det kommer ut motorcyklar i trafiken igen. Det blir en lite annorlunda trafikmiljö.
Något annat att se upp med är att alla vägar har ännu inte blivit sopade utan det kan ligga grus kvar som ökar risken för omkullkörningar.
Komma i gång efter vintern
Roger Berzell säger att det gäller att mjuka upp sina färdigheter efter vinteruppehållet. SMC anordnar kurser för att förare ska komma i gång igen. Där övar motorcyklisterna på att bromsa, ta kurvor och krypköra.
Hans bästa råd för att inte hamna i olycksstatistiken är att vara nykter, köra sin egen motorcykel som man är hemtam med och att ha körkort.
– Det är väldigt tråkigt att det är så mycket olyckor som det är. Statistiskt sett finns det alldeles för många som kör utan körkort.
Olyckor är väderberoende
Förra året omkom 34 personer i motorcykelolyckor. Det är en ökning med sex dödsoffer jämfört med snittet för de senaste fem år sedan, enligt Transportstyrelsen. Den vanligaste olyckstypen var singelolyckor.
– Motorcykelolyckor är väldigt väderberoende. Förra året hade vi en fin höst så säsongen blev längre, säger Roger Berzell.
Han pekar också på att under de senaste 25 åren har antalet motorcyklister ökat medan antalet olyckor varit tämligen konstant.
– Så antalet olyckor har ju sjunkit procentuellt.