loadingDet går numera att fylla en 60-literstank för under tusenlappen igen. Arkivbild Foto: Erik Simander/TT
Det går numera att fylla en 60-literstank för under tusenlappen igen. Arkivbild Foto: Erik Simander/TT
Utrikes

Bensinpriset på lägsta nivån sedan 2020

Joakim Goksör/TT

Bensinpriset har fallit med nästan nio kronor litern sedan pristopparna 2022 – till de lägsta nivåerna på fyra år. Och priset kan fortsätta ytterligare nedåt i närtid – men inte mycket, tror experten.

Under 2022 kostade bensinen tidvis över 24 kronor litern, i dag ligger priset på strax över 15 kronor.

Ett ras för världsmarknadspriset på råolja – ned nästan 20 procent i år – och en dollar som fallit hårt mot kronan i kölvattnet på president Donald Trumps tull- och geopolitik förklarar nedgången på senare tid.

Ledande drivmedelskedjor tar nu – i början av maj – omkring 15,40 kronor per liter för 95-oktanig bensin. Det innebär att det kostar lite drygt 920 kronor att fylla en 60-literstank med bensin.

Oljepriset kan fortsätta nedåt

På obemannade mackar och hos lågpriskedjor kan priserna vara ännu lägre.

För ett år sedan gick det på drygt 1 100 kronor för att fylla samma tank. Och går man tillbaka till de historiska pristopparna 2022 kostade det som mest cirka 1 450 kronor.

Mycket pekar på att oljepriset kan falla tillbaka ytterligare när världshandeln kommer i gång i veckan, enligt Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken.

Under helgen beslutade oljekartellen Opec – med Saudiarabien i spetsen – tillsammans med stora oljeländer som Ryssland att fortsätta öka produktionen i juni med 411 000 fat per dag. Detta kommer efter ett tidigare beslut om en lika stor produktionsökning i maj.

– Ett oljekrig, säger Kopfer.

Utåt är förklaringen att produktionen ökas för att ett lägre världsmarknadspris straffar mindre oljeländer som Irak och Kazakstan. De anklagas för att ha åkt snålskjuts på Rysslands och Saudiarabiens produktionsneddragningar.

Teoretisk nollpunkt för bensin

Men Kopfer tror att det som snarare driver Ryssland och Saudiarabien är det "oljekrig" som pågår i de tysta. Moskva och Riyad vill helt enkelt göra delar av oljeproduktionen i USA olönsam – sedan den lyft till rekordnivåer.

– Det riktigt stora hotet mot saudierna och ryssarna är amerikansk oljeproduktion, säger han.

– Men det finns inte så mycket nedsida kvar för bensinpriset i Sverige. Även om oljepriset skulle gå till noll ligger den teoretiska nollpunkten för bensinen runt 11 kronor per liter, tillägger han.

Exakt var botten går för bensinpriset avgörs av dollarkursen. Men att det inte kan sjunka mycket mer än så förklaras av skatter, avgifter och de vinstmarginaler som krävs för att få raffinaderier, transportbolag och mackar att leverera, enligt Kopfer.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDet går numera att fylla en 60-literstank för under tusenlappen igen. Arkivbild Foto: Erik Simander/TT
Det går numera att fylla en 60-literstank för under tusenlappen igen. Arkivbild Foto: Erik Simander/TT
Utrikes

Bensinpriset på lägsta nivån sedan 2020

Joakim Goksör/TT

Bensinpriset har fallit med nästan nio kronor litern sedan pristopparna 2022 – till de lägsta nivåerna på fyra år. Och priset kan fortsätta ytterligare nedåt i närtid – men inte mycket, tror experten.

Under 2022 kostade bensinen tidvis över 24 kronor litern, i dag ligger priset på strax över 15 kronor.

Ett ras för världsmarknadspriset på råolja – ned nästan 20 procent i år – och en dollar som fallit hårt mot kronan i kölvattnet på president Donald Trumps tull- och geopolitik förklarar nedgången på senare tid.

Ledande drivmedelskedjor tar nu – i början av maj – omkring 15,40 kronor per liter för 95-oktanig bensin. Det innebär att det kostar lite drygt 920 kronor att fylla en 60-literstank med bensin.

Oljepriset kan fortsätta nedåt

På obemannade mackar och hos lågpriskedjor kan priserna vara ännu lägre.

För ett år sedan gick det på drygt 1 100 kronor för att fylla samma tank. Och går man tillbaka till de historiska pristopparna 2022 kostade det som mest cirka 1 450 kronor.

Mycket pekar på att oljepriset kan falla tillbaka ytterligare när världshandeln kommer i gång i veckan, enligt Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken.

Under helgen beslutade oljekartellen Opec – med Saudiarabien i spetsen – tillsammans med stora oljeländer som Ryssland att fortsätta öka produktionen i juni med 411 000 fat per dag. Detta kommer efter ett tidigare beslut om en lika stor produktionsökning i maj.

– Ett oljekrig, säger Kopfer.

Utåt är förklaringen att produktionen ökas för att ett lägre världsmarknadspris straffar mindre oljeländer som Irak och Kazakstan. De anklagas för att ha åkt snålskjuts på Rysslands och Saudiarabiens produktionsneddragningar.

Teoretisk nollpunkt för bensin

Men Kopfer tror att det som snarare driver Ryssland och Saudiarabien är det "oljekrig" som pågår i de tysta. Moskva och Riyad vill helt enkelt göra delar av oljeproduktionen i USA olönsam – sedan den lyft till rekordnivåer.

– Det riktigt stora hotet mot saudierna och ryssarna är amerikansk oljeproduktion, säger han.

– Men det finns inte så mycket nedsida kvar för bensinpriset i Sverige. Även om oljepriset skulle gå till noll ligger den teoretiska nollpunkten för bensinen runt 11 kronor per liter, tillägger han.

Exakt var botten går för bensinpriset avgörs av dollarkursen. Men att det inte kan sjunka mycket mer än så förklaras av skatter, avgifter och de vinstmarginaler som krävs för att få raffinaderier, transportbolag och mackar att leverera, enligt Kopfer.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025