loadingSläckningsarbete i samband med flygkraschen i Indien. Foto: Ajit Solanki/AP/TT
Släckningsarbete i samband med flygkraschen i Indien. Foto: Ajit Solanki/AP/TT

Kraschen – ännu ett mörkt kapitel för Boeing

Tobias Österberg/TT

Flygkraschen i Indien är ännu en tragisk olyckshändelse där ett flygplan från amerikanska Boeing är involverat.

Alla 242 personer ombord tros ha omkommit vid olyckan med ett Air India-plan på väg från Indien till London. Detta innebär i så fall den värsta olyckan gällande just flygplanstypen 787 Dreamliner som produceras av Boeing. Det är också i så fall den dödligaste flygplansolyckan sedan 2014 när ett plan tillhörandes Malaysia Airlines sköts ned över Ukraina.

Det amerikanska företaget har dock drabbats av en rad olyckor de senaste åren. Allra mest kända är de två som skedde 2018 respektive 2019 med 189 respektive 157 dödsfall. Det rörde sig då om Boeings 737 Max 8-modell, vilket innebar att just den specifika flygplansmodellen fick flygförbud under flera års tid.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSläckningsarbete i samband med flygkraschen i Indien. Foto: Ajit Solanki/AP/TT
Släckningsarbete i samband med flygkraschen i Indien. Foto: Ajit Solanki/AP/TT

Kraschen – ännu ett mörkt kapitel för Boeing

Tobias Österberg/TT

Flygkraschen i Indien är ännu en tragisk olyckshändelse där ett flygplan från amerikanska Boeing är involverat.

Alla 242 personer ombord tros ha omkommit vid olyckan med ett Air India-plan på väg från Indien till London. Detta innebär i så fall den värsta olyckan gällande just flygplanstypen 787 Dreamliner som produceras av Boeing. Det är också i så fall den dödligaste flygplansolyckan sedan 2014 när ett plan tillhörandes Malaysia Airlines sköts ned över Ukraina.

Det amerikanska företaget har dock drabbats av en rad olyckor de senaste åren. Allra mest kända är de två som skedde 2018 respektive 2019 med 189 respektive 157 dödsfall. Det rörde sig då om Boeings 737 Max 8-modell, vilket innebar att just den specifika flygplansmodellen fick flygförbud under flera års tid.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025