loadingTåget Vande Bharat Express i Srinagar i Indienkontrollerade Kashmir på fredagen. Premiärminister Narendra Modi står på plattformen med en flagga i handen. Foto: AP/TT
Tåget Vande Bharat Express i Srinagar i Indienkontrollerade Kashmir på fredagen. Premiärminister Narendra Modi står på plattformen med en flagga i handen. Foto: AP/TT
Utrikes

Kontroversiell järnväg i Himalaya invigd

TT

Indiens premiärminister Narendra Modi har invigt en kontroversiell järnväg i det hårt omtvistade Kashmir. Det är ett av många megaprojekt som regeringen i New Delhi plöjt in i regionen, som i decennier varit centrum för en blodig fejd mellan Indien och Pakistan.

Modis Kashmirbesök är hans första sedan förra månadens fyra dagar långa konflikt, som utgjorde den värsta sammandrabbningen mellan länderna sedan 1999. Fler än 70 personer dödades innan ärkefienderna ingick vapenvila den 10 maj.

Järnvägslinjen till Kashmir – av Modi kallad ”Indiens kronjuvel” är strategisk för styret i New Delhi.

Kashmir

Naturskön region i västra änden av bergskedjan Himalaya, ungefär en tredjedel så stor som Sverige. Under det brittiska kolonialväldet var området en furstestat.

Vid självständigheten 1947 drog härskaren, maharadjan, ut på valet mellan att tillhöra Pakistan eller Indien. Oroligheter utbröt, båda länderna satte in militär och krig utbröt. Konflikten slutade med dödläge och en så kallad kontrollinje mellan Kashmirs norra delar, kontrollerade av Pakistan, och de sydliga delar som tagits av Indien.

Trots ytterligare två krig sedan dess gäller denna linje som provisorisk gräns än i dag.

Den indisk-styrda delen hade länge ganska långtgående självstyre, men det drogs in 2019. Delar av den pakistanska sidan kallas Azad Kashmir ("Fria Kashmir") och har relativt stort självbestämmande inom Pakistan. Även Kina är inblandat, och håller de ogästvänliga nordöstra delarna av Kashmir.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTåget Vande Bharat Express i Srinagar i Indienkontrollerade Kashmir på fredagen. Premiärminister Narendra Modi står på plattformen med en flagga i handen. Foto: AP/TT
Tåget Vande Bharat Express i Srinagar i Indienkontrollerade Kashmir på fredagen. Premiärminister Narendra Modi står på plattformen med en flagga i handen. Foto: AP/TT
Utrikes

Kontroversiell järnväg i Himalaya invigd

TT

Indiens premiärminister Narendra Modi har invigt en kontroversiell järnväg i det hårt omtvistade Kashmir. Det är ett av många megaprojekt som regeringen i New Delhi plöjt in i regionen, som i decennier varit centrum för en blodig fejd mellan Indien och Pakistan.

Modis Kashmirbesök är hans första sedan förra månadens fyra dagar långa konflikt, som utgjorde den värsta sammandrabbningen mellan länderna sedan 1999. Fler än 70 personer dödades innan ärkefienderna ingick vapenvila den 10 maj.

Järnvägslinjen till Kashmir – av Modi kallad ”Indiens kronjuvel” är strategisk för styret i New Delhi.

Kashmir

Naturskön region i västra änden av bergskedjan Himalaya, ungefär en tredjedel så stor som Sverige. Under det brittiska kolonialväldet var området en furstestat.

Vid självständigheten 1947 drog härskaren, maharadjan, ut på valet mellan att tillhöra Pakistan eller Indien. Oroligheter utbröt, båda länderna satte in militär och krig utbröt. Konflikten slutade med dödläge och en så kallad kontrollinje mellan Kashmirs norra delar, kontrollerade av Pakistan, och de sydliga delar som tagits av Indien.

Trots ytterligare två krig sedan dess gäller denna linje som provisorisk gräns än i dag.

Den indisk-styrda delen hade länge ganska långtgående självstyre, men det drogs in 2019. Delar av den pakistanska sidan kallas Azad Kashmir ("Fria Kashmir") och har relativt stort självbestämmande inom Pakistan. Även Kina är inblandat, och håller de ogästvänliga nordöstra delarna av Kashmir.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025