Det låter som Hollywood men är på riktigt. Knarksmugglande grodmän har effektiviserat frakten av narkotika världen över. Och Sverige är inte förskonat.
Fenomenet med smugglare – inte sällan från Albanien – som reser runt och hämtar in lastat kokain från stora fartyg som ligger förankrade i hamnar är ett känt fenomen för tullmyndigheter runt om i världen.
Ett av smugglarnas tillvägagångssätt är ögonbrynshöjande.
Minst sagt.

Så delas information om fartyg till havs. Foto: Anders Humlebo/TT
– Det finns ju begränsade smugglingsmöjligheter om man ska flytta stora volymer kokain från exempelvis Sydamerika, säger Martin Norell, sakkunnig hos Tullverket, till TT.
– Containrar är vanligast. Antingen i själva konstruktionen, eller i den legala lasten. Men så finns det andra sätt. Att man gömmer kokainet utanpå skrovet. I sjömanskistor eller liknande. De fäster kokainet på fartyget genom att personer i vattnet, alltså dykare, tar sig ut till fartyget och sedan använder de återigen dykare för att hämta in det.
Sitter lugnt
Efter att dykarna fäst kokainet på skroven – under vattenytan och utan besättningens eller rederiets vetskap – kan ligorna i lugn och ro med hjälp av lagliga sajter se hur fartygen åker mellan olika hamnar och planera för när narkotikan ska hämtas in.
– Många av de stora fraktfartygen går på linje. De har en fastställd rutt som gör att det finns en förutsägbarhet för smugglarna när fartygen kommer till en viss hamn, säger Martin Norell.
– Den här typen av ärenden ser vi förekommer mycket internationellt, så Sverige är inte förskonat. Det är svårt att göra en uppskattning av hur vanligt det är ur ett svenskt perspektiv, men mörkertalet är nog stort.
Tillslag
För en tid sedan fick Tullverket indikation på att det eventuellt kunde finnas kokain på skrovet på ett stort fraktfartyg som låg i Göteborgs hamn. Tillsammans med dykare från Kustbevakningen gjordes ett tillslag.
Narkotikan hittades och beslagtogs.
– Tyvärr har vi inte kunnat knyta några misstänkta till just det här partiet och vi kan inte med säkerhet veta om tanken var att kokainet skulle ha tagits loss av dykare i Göteborg.
Martin Norell berättar att det sker ett brett internationellt samarbete mellan berörda myndigheter för att komma åt den här typen av smuggling – men att det är svårt.
– Hamnsäkerheten är väldigt fokuserad på att det ska vara svårt att ta sig från land ut till hamnområdet. Min bild är att det är lättare att göra det sjövägen och under ytan blir det ännu enklare, säger han.













