loadingTill vänster: Kokain som hittats på skrovet på ett fartyg i Göteborg. Till höger: Bild från Kustbevakningens dykare som hittade kokain i ett utrymme i skrovet. Foto: Kustbevakningen
Till vänster: Kokain som hittats på skrovet på ett fartyg i Göteborg. Till höger: Bild från Kustbevakningens dykare som hittade kokain i ett utrymme i skrovet. Foto: Kustbevakningen
Inrikes

Knarksmugglande grodmän gäckar svenska tullen

Mikael Widerberg/TT

Det låter som Hollywood men är på riktigt. Knarksmugglande grodmän har effektiviserat frakten av narkotika världen över. Och Sverige är inte förskonat.

Fenomenet med smugglare – inte sällan från Albanien – som reser runt och hämtar in lastat kokain från stora fartyg som ligger förankrade i hamnar är ett känt fenomen för tullmyndigheter runt om i världen.

Ett av smugglarnas tillvägagångssätt är ögonbrynshöjande.

Minst sagt.

Så delas information om fartyg till havs. Foto: Anders Humlebo/TT

– Det finns ju begränsade smugglingsmöjligheter om man ska flytta stora volymer kokain från exempelvis Sydamerika, säger Martin Norell, sakkunnig hos Tullverket, till TT.

– Containrar är vanligast. Antingen i själva konstruktionen, eller i den legala lasten. Men så finns det andra sätt. Att man gömmer kokainet utanpå skrovet. I sjömanskistor eller liknande. De fäster kokainet på fartyget genom att personer i vattnet, alltså dykare, tar sig ut till fartyget och sedan använder de återigen dykare för att hämta in det.

Sitter lugnt

Efter att dykarna fäst kokainet på skroven – under vattenytan och utan besättningens eller rederiets vetskap – kan ligorna i lugn och ro med hjälp av lagliga sajter se hur fartygen åker mellan olika hamnar och planera för när narkotikan ska hämtas in.

– Många av de stora fraktfartygen går på linje. De har en fastställd rutt som gör att det finns en förutsägbarhet för smugglarna när fartygen kommer till en viss hamn, säger Martin Norell.

– Den här typen av ärenden ser vi förekommer mycket internationellt, så Sverige är inte förskonat. Det är svårt att göra en uppskattning av hur vanligt det är ur ett svenskt perspektiv, men mörkertalet är nog stort.

Tillslag

För en tid sedan fick Tullverket indikation på att det eventuellt kunde finnas kokain på skrovet på ett stort fraktfartyg som låg i Göteborgs hamn. Tillsammans med dykare från Kustbevakningen gjordes ett tillslag.

Narkotikan hittades och beslagtogs.

– Tyvärr har vi inte kunnat knyta några misstänkta till just det här partiet och vi kan inte med säkerhet veta om tanken var att kokainet skulle ha tagits loss av dykare i Göteborg.

Martin Norell berättar att det sker ett brett internationellt samarbete mellan berörda myndigheter för att komma åt den här typen av smuggling – men att det är svårt.

– Hamnsäkerheten är väldigt fokuserad på att det ska vara svårt att ta sig från land ut till hamnområdet. Min bild är att det är lättare att göra det sjövägen och under ytan blir det ännu enklare, säger han.

Kokain i Sverige

Under 2024 beslagtog tullen rekordmycket kokain, totalt 1 576 kilo. Lejonparten kommer från en insats i Norvik utanför Nynäshamn, då 1 342 kilo kokain beslagtogs.

Folkhälsomyndigheten (FHM) uppger att det främst är unga vuxna som brukar kokain. Knappt 3 procent i åldrarna 17–34 uppger att de använt kokain de senaste 12 månaderna, enligt FHM.

Det mesta tyder på att användningen av kokain och kokainrelaterade skador har ökat något de senaste tio åren även om delar av underlagen är bristfälliga.

Källor: Tullverket och FHM

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTill vänster: Kokain som hittats på skrovet på ett fartyg i Göteborg. Till höger: Bild från Kustbevakningens dykare som hittade kokain i ett utrymme i skrovet. Foto: Kustbevakningen
Till vänster: Kokain som hittats på skrovet på ett fartyg i Göteborg. Till höger: Bild från Kustbevakningens dykare som hittade kokain i ett utrymme i skrovet. Foto: Kustbevakningen
Inrikes

Knarksmugglande grodmän gäckar svenska tullen

Mikael Widerberg/TT

Det låter som Hollywood men är på riktigt. Knarksmugglande grodmän har effektiviserat frakten av narkotika världen över. Och Sverige är inte förskonat.

Fenomenet med smugglare – inte sällan från Albanien – som reser runt och hämtar in lastat kokain från stora fartyg som ligger förankrade i hamnar är ett känt fenomen för tullmyndigheter runt om i världen.

Ett av smugglarnas tillvägagångssätt är ögonbrynshöjande.

Minst sagt.

Så delas information om fartyg till havs. Foto: Anders Humlebo/TT

– Det finns ju begränsade smugglingsmöjligheter om man ska flytta stora volymer kokain från exempelvis Sydamerika, säger Martin Norell, sakkunnig hos Tullverket, till TT.

– Containrar är vanligast. Antingen i själva konstruktionen, eller i den legala lasten. Men så finns det andra sätt. Att man gömmer kokainet utanpå skrovet. I sjömanskistor eller liknande. De fäster kokainet på fartyget genom att personer i vattnet, alltså dykare, tar sig ut till fartyget och sedan använder de återigen dykare för att hämta in det.

Sitter lugnt

Efter att dykarna fäst kokainet på skroven – under vattenytan och utan besättningens eller rederiets vetskap – kan ligorna i lugn och ro med hjälp av lagliga sajter se hur fartygen åker mellan olika hamnar och planera för när narkotikan ska hämtas in.

– Många av de stora fraktfartygen går på linje. De har en fastställd rutt som gör att det finns en förutsägbarhet för smugglarna när fartygen kommer till en viss hamn, säger Martin Norell.

– Den här typen av ärenden ser vi förekommer mycket internationellt, så Sverige är inte förskonat. Det är svårt att göra en uppskattning av hur vanligt det är ur ett svenskt perspektiv, men mörkertalet är nog stort.

Tillslag

För en tid sedan fick Tullverket indikation på att det eventuellt kunde finnas kokain på skrovet på ett stort fraktfartyg som låg i Göteborgs hamn. Tillsammans med dykare från Kustbevakningen gjordes ett tillslag.

Narkotikan hittades och beslagtogs.

– Tyvärr har vi inte kunnat knyta några misstänkta till just det här partiet och vi kan inte med säkerhet veta om tanken var att kokainet skulle ha tagits loss av dykare i Göteborg.

Martin Norell berättar att det sker ett brett internationellt samarbete mellan berörda myndigheter för att komma åt den här typen av smuggling – men att det är svårt.

– Hamnsäkerheten är väldigt fokuserad på att det ska vara svårt att ta sig från land ut till hamnområdet. Min bild är att det är lättare att göra det sjövägen och under ytan blir det ännu enklare, säger han.

Kokain i Sverige

Under 2024 beslagtog tullen rekordmycket kokain, totalt 1 576 kilo. Lejonparten kommer från en insats i Norvik utanför Nynäshamn, då 1 342 kilo kokain beslagtogs.

Folkhälsomyndigheten (FHM) uppger att det främst är unga vuxna som brukar kokain. Knappt 3 procent i åldrarna 17–34 uppger att de använt kokain de senaste 12 månaderna, enligt FHM.

Det mesta tyder på att användningen av kokain och kokainrelaterade skador har ökat något de senaste tio åren även om delar av underlagen är bristfälliga.

Källor: Tullverket och FHM

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025