Inrikes

Kapacitetsbrist och köer pressar körkortssystemet

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingSystemet för körkortsprov är ansträngt. Under de senaste åren har andelen godkända minskat. Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT
Systemet för körkortsprov är ansträngt. Under de senaste åren har andelen godkända minskat. Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Långa väntetider, fler omprov och stora regionala skillnader. Det svenska körkortssystemet är pressat, och myndigheterna vidtar nu åtgärder för att förbättra kapaciteten och rättvisan.

Det svenska systemet för körkortsprov är hårt ansträngt. Under de senaste åren har andelen godkända prov minskat och antalet omprov ökat, vilket skapar längre köer och mer press på Trafikverket Förarprov.

Enligt Trafikverkets statistik klarade bara omkring 45 procent körproven och 41 procent teoriproven i slutet av 2023. För elever som går på trafikskola är resultaten högre – cirka 65 procent godkänns – medan privatister ligger runt 35–36 procent.

Så tar du körkort i Sverige

För att ta B-körkort i Sverige krävs ett godkänt teoriprov och en godkänd uppkörning hos Trafikverket.

Den som övningskör privat måste först genomföra en handledarkurs tillsammans med sin handledare.

Alla förare måste genomgå två obligatoriska riskutbildningar: Riskettan, som tar upp alkohol, droger, trötthet och riskbeteenden, och Risktvåan (halkbanan), som är en praktisk övning i att köra under svåra förhållanden.

Teoriprovet omfattar 70 frågor, varav 52 måste vara rätt besvarade för att bli godkänd. Uppkörningen består av säkerhetskontroll och körning i trafik. Teoriprovet måste vara godkänt innan uppkörning och är giltigt i fyra månader.

Körkortstillstånd från Transportstyrelsen krävs innan utbildning eller prov. Körlektioner på trafikskola är frivilliga, men för många avgörande för att klara proven på första försöket.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Kapacitetsbrist och köer pressar körkortssystemet

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingSystemet för körkortsprov är ansträngt. Under de senaste åren har andelen godkända minskat. Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT
Systemet för körkortsprov är ansträngt. Under de senaste åren har andelen godkända minskat. Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Långa väntetider, fler omprov och stora regionala skillnader. Det svenska körkortssystemet är pressat, och myndigheterna vidtar nu åtgärder för att förbättra kapaciteten och rättvisan.

Det svenska systemet för körkortsprov är hårt ansträngt. Under de senaste åren har andelen godkända prov minskat och antalet omprov ökat, vilket skapar längre köer och mer press på Trafikverket Förarprov.

Enligt Trafikverkets statistik klarade bara omkring 45 procent körproven och 41 procent teoriproven i slutet av 2023. För elever som går på trafikskola är resultaten högre – cirka 65 procent godkänns – medan privatister ligger runt 35–36 procent.

Så tar du körkort i Sverige

För att ta B-körkort i Sverige krävs ett godkänt teoriprov och en godkänd uppkörning hos Trafikverket.

Den som övningskör privat måste först genomföra en handledarkurs tillsammans med sin handledare.

Alla förare måste genomgå två obligatoriska riskutbildningar: Riskettan, som tar upp alkohol, droger, trötthet och riskbeteenden, och Risktvåan (halkbanan), som är en praktisk övning i att köra under svåra förhållanden.

Teoriprovet omfattar 70 frågor, varav 52 måste vara rätt besvarade för att bli godkänd. Uppkörningen består av säkerhetskontroll och körning i trafik. Teoriprovet måste vara godkänt innan uppkörning och är giltigt i fyra månader.

Körkortstillstånd från Transportstyrelsen krävs innan utbildning eller prov. Körlektioner på trafikskola är frivilliga, men för många avgörande för att klara proven på första försöket.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025