loadingUSA:s basketstjärna Clyde Lovellette (till höger), 206 cm lång, och Sovjets poängkung Otar ”poäng-maskinen” Korkia tillsammans med en liten finsk flicka med en glass i handen. Bilden togs i Helsingfors den 2 augusti 1952, strax efter OS-finalen i basket mellan USA och Sovjetunionen, där USA segrade med 36–25. Båda spelarna bär sina medaljer och blommor från prisutdelningen. Foto: AP/TT BILD
Weekend Vecka 29

Kallt krig? Nej, glassnost!

USA:s basketstjärna Clyde Lovellette (till höger), 206 cm lång, och Sovjets poängkung Otar ”poäng-maskinen” Korkia tillsammans med en liten finsk flicka med en glass i handen. Bilden togs i Helsingfors den 2 augusti 1952, strax efter OS-finalen i basket mellan USA och Sovjetunionen, där USA segrade med 36–25. Båda spelarna bär sina medaljer och blommor från prisutdelningen. Foto: AP/TT BILD
Weekend-redaktionen

I Sovjetunionen blev glass med tiden ett älskat folknöje, och dess kommersiella genombrott tog fart på 1930-talet. En central gestalt i denna utveckling var Anastas Mikojan, en högt uppsatt sovjetisk politiker som efter en studieresa till USA introducerade industriell glasstillverkning i hemlandet. Det var också Mikojan som låg bakom lanseringen av den första plombir-glassen, som tillverkades den 4 november 1937 i Moskva – med amerikansk utrustning, men med ett namn inspirerat av franska delikatesser.

Under samma årtionde infördes de så kallade GOST-standarderna, som krävde att glassen skulle göras enbart på naturliga ingredienser, helt utan kemiska tillsatser. Resultatet blev en glass med särskilt rik och mjölkig smak – något som snabbt gjorde den till en favorit bland människor över hela Sovjetunionen.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingUSA:s basketstjärna Clyde Lovellette (till höger), 206 cm lång, och Sovjets poängkung Otar ”poäng-maskinen” Korkia tillsammans med en liten finsk flicka med en glass i handen. Bilden togs i Helsingfors den 2 augusti 1952, strax efter OS-finalen i basket mellan USA och Sovjetunionen, där USA segrade med 36–25. Båda spelarna bär sina medaljer och blommor från prisutdelningen. Foto: AP/TT BILD
Weekend Vecka 29

Kallt krig? Nej, glassnost!

USA:s basketstjärna Clyde Lovellette (till höger), 206 cm lång, och Sovjets poängkung Otar ”poäng-maskinen” Korkia tillsammans med en liten finsk flicka med en glass i handen. Bilden togs i Helsingfors den 2 augusti 1952, strax efter OS-finalen i basket mellan USA och Sovjetunionen, där USA segrade med 36–25. Båda spelarna bär sina medaljer och blommor från prisutdelningen. Foto: AP/TT BILD
Weekend-redaktionen

I Sovjetunionen blev glass med tiden ett älskat folknöje, och dess kommersiella genombrott tog fart på 1930-talet. En central gestalt i denna utveckling var Anastas Mikojan, en högt uppsatt sovjetisk politiker som efter en studieresa till USA introducerade industriell glasstillverkning i hemlandet. Det var också Mikojan som låg bakom lanseringen av den första plombir-glassen, som tillverkades den 4 november 1937 i Moskva – med amerikansk utrustning, men med ett namn inspirerat av franska delikatesser.

Under samma årtionde infördes de så kallade GOST-standarderna, som krävde att glassen skulle göras enbart på naturliga ingredienser, helt utan kemiska tillsatser. Resultatet blev en glass med särskilt rik och mjölkig smak – något som snabbt gjorde den till en favorit bland människor över hela Sovjetunionen.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025