loadingDen i dag 34 år gamla oljetankern Nimbus i Finska viken på en bild från 2023. Foto: AP/TT
Den i dag 34 år gamla oljetankern Nimbus i Finska viken på en bild från 2023. Foto: AP/TT
Utrikes

Många ryska skuggfartyg i Finska viken

TT

Drygt 30 sanktionsbelagda ryska oljetankrar har registrerats i Finska viken under en enda vecka i oktober, visar en kartläggning. Många av fartygen är gamla, vilket ökar risken för miljökatastrofer.

Ett hundratal tankfartyg befinner sig dagligen i Finska viken. En del av dem är på väg till eller från hamnar i Finland eller Estland, men tiotals av dem tillhör den ryska så kallade skuggflottan – gamla oljetankrar som Ryssland använder för att runda västs sanktioner.

Under en vecka har Svenska Yle registrerat 31 fartyg som finns med på EU:s lista över fartyg som kringgår sanktioner mot Ryssland.

– Det låter som jäkligt många, säger Isaac Levi vid tankesmedjan Crea (Centre for Research on Energy and Clean Air), ett oberoende forskningsinstitut som studerar bland annat effekter av EU:s sanktionssystem mot den ryska energisektorn, till Yle.

De flesta av fartygen transporterar råolja, medan andra är lastade med oljeprodukter som bensin och diesel.

Många av fartygen är gamla, det äldsta 34 år. Bara sex av fartygen är yngre än 15 år.

Enligt Isaac Levi bör EU bli ännu tuffare mot Ryssland, eftersom landet finansierar sin militär genom att sälja olja och gas som transporteras med gamla och farliga fartyg.

– Dessutom är riskerna för en miljökatastrof överhängande, så EU måste nu vara modigt och ta kontroll över de här fartygen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDen i dag 34 år gamla oljetankern Nimbus i Finska viken på en bild från 2023. Foto: AP/TT
Den i dag 34 år gamla oljetankern Nimbus i Finska viken på en bild från 2023. Foto: AP/TT
Utrikes

Många ryska skuggfartyg i Finska viken

TT

Drygt 30 sanktionsbelagda ryska oljetankrar har registrerats i Finska viken under en enda vecka i oktober, visar en kartläggning. Många av fartygen är gamla, vilket ökar risken för miljökatastrofer.

Ett hundratal tankfartyg befinner sig dagligen i Finska viken. En del av dem är på väg till eller från hamnar i Finland eller Estland, men tiotals av dem tillhör den ryska så kallade skuggflottan – gamla oljetankrar som Ryssland använder för att runda västs sanktioner.

Under en vecka har Svenska Yle registrerat 31 fartyg som finns med på EU:s lista över fartyg som kringgår sanktioner mot Ryssland.

– Det låter som jäkligt många, säger Isaac Levi vid tankesmedjan Crea (Centre for Research on Energy and Clean Air), ett oberoende forskningsinstitut som studerar bland annat effekter av EU:s sanktionssystem mot den ryska energisektorn, till Yle.

De flesta av fartygen transporterar råolja, medan andra är lastade med oljeprodukter som bensin och diesel.

Många av fartygen är gamla, det äldsta 34 år. Bara sex av fartygen är yngre än 15 år.

Enligt Isaac Levi bör EU bli ännu tuffare mot Ryssland, eftersom landet finansierar sin militär genom att sälja olja och gas som transporteras med gamla och farliga fartyg.

– Dessutom är riskerna för en miljökatastrof överhängande, så EU måste nu vara modigt och ta kontroll över de här fartygen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025