Drygt 30 sanktionsbelagda ryska oljetankrar har registrerats i Finska viken under en enda vecka i oktober, visar en kartläggning. Många av fartygen är gamla, vilket ökar risken för miljökatastrofer.
Ett hundratal tankfartyg befinner sig dagligen i Finska viken. En del av dem är på väg till eller från hamnar i Finland eller Estland, men tiotals av dem tillhör den ryska så kallade skuggflottan – gamla oljetankrar som Ryssland använder för att runda västs sanktioner.
Under en vecka har Svenska Yle registrerat 31 fartyg som finns med på EU:s lista över fartyg som kringgår sanktioner mot Ryssland.
– Det låter som jäkligt många, säger Isaac Levi vid tankesmedjan Crea (Centre for Research on Energy and Clean Air), ett oberoende forskningsinstitut som studerar bland annat effekter av EU:s sanktionssystem mot den ryska energisektorn, till Yle.
De flesta av fartygen transporterar råolja, medan andra är lastade med oljeprodukter som bensin och diesel.
Många av fartygen är gamla, det äldsta 34 år. Bara sex av fartygen är yngre än 15 år.
Enligt Isaac Levi bör EU bli ännu tuffare mot Ryssland, eftersom landet finansierar sin militär genom att sälja olja och gas som transporteras med gamla och farliga fartyg.
– Dessutom är riskerna för en miljökatastrof överhängande, så EU måste nu vara modigt och ta kontroll över de här fartygen.














